Vierailija

Mihin kohtaan tarkalleen tehdään? Kuinka pitkä viilto on? Miten päin viilto tehdään? Ja miten kauan paraneminen yleensä kestää? Mulla on siis kyse suunnitellusta sektiosta, joka tehdään 31.1. Jännittää kovasti!

Kommentit (17)

Kotiin päästyä söin pari päivää buranaa ja panadolia, sitten en enää tarvinnut mitään. Sairaalass vedin maksimiannokset kaikkia troppeja niin kuin hoitsut suosittelivat, ja melkein luulen, että se oli hyväksi toipumiselle. Kun maito nousi, en enää halunnut niitä morfiinijohdannaisia (oxynorm?). Esikoinen oli 2 v ja miehen lähdettyä töihin, jos tuli tilanne että oli pakko nostaa vaikka syöttikseen, otin sen reppuselkään sohvalta ja sama toisinpäin - ei koskenut vatsaan ollenkaan. Arpi on mulla ehdottomasti pienempi esteettinen " haitta" (hassua edes sanoa näin oman lapsen saamiseen liittyen) kuin raskausarvet, ihan vaalennut. Se oli kiireellisessä sektiossa vaakaviilto, mutta toisesta päästä vähän ylempänä kuin toisesta, semmoinen vino hymy :)

suunnitellussa sektiossa viilto tehdään poikittain, noin häpykummun yläpuolelle.

Esim. mulla on n.15 cm pitkä haava. Ei näy pikkareitten/bikinihousujen alta! ;-)

Arpi on siisti, n.pari milliä leveä (ohut) viiva, ei huomaa juuri.

Onnea matkaan!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja jos vertaan sektiota hampaan juurihoitoon kivun aiheuttajana, juurihoito voittaa 6-0!

Onko sinulle tehty koskaan juurihoitoa, tai puudutettu etuhammasta? OK. Sektio haavoineeen sattuu paljon vähemmän.

Mulla on sektiosta kohta vuosi, ja se väri on nyt enää sellainen mustelman tasoa. Eli kyllä se näkyy. Mulla on kanssa vaakaviilto.

Sektioviillon teko leikkaussalissa tuntuu samalta kuin joku kuljettaisi sormea vatsan päällä. Eli tunnet kaiken mitä lääkäri tekee, tunnet missä kirurgin kädet milloinkin ovat.

Vauvan ulosotto ei tunnu pahalta, mutta se vatsan puhdistus oli mielestäni inhaa. Ei sattunut, mutta tuntui tosi omituiselta!

Itse sain kipulääkkeitä kanyylista suoraan suoneen kolmen päivän ajan. Olin sairaalassa ma-pe, sektio oli ma-aamuna.

Ylös sängystä nousin tiistaiaamuna, kun hoitaja katseli ja opasti viereltä. Ei tämä kyllä minun mielestäni helvetisti sattunut, vaikka joku niin kuvasi. Ehkä toisille voi sattua, minulle ei sattunut. Mutta varovasti kyllä nousin.

Minulta kesit nousta makuuasennosta istumaan noin viisi minuuttia. Aina vähän kerrallaan. Varmaan olisi sattunut jos olisin noussut nopeammin.

Siitä tosiaankin sitten suihkuun vuotoja valuttamaan (hoitaja katsoo vierestä että vuodon väri on ok) ja itseä pesemään.

Kuten sanoin alussa, olen tosi kipuherkkä, mutta minulle sektio ei jättänyt jälkikipuja. Kotona en tarvinnut lainkaan kipulääkkeitä.

Kaikinpuolin sektio oli mielestäni vaivattomampi mitä osasin odottaa. Ei siinä kyllä voi 24 tuntiin liikkua lainkaan vauvan maailmaan tulon jälkeen, piti vaan maata sängyssä, oli katetrit ja kaikki, mutta oli tämä vaivan eli vauvan arvoista.

Ehkä kokemustani helpotti se, että en pelännyt sektiota. Minulle tehtiin sektio sen vuoksi, että vauvan kooksi arvioitiin yli 4kg, oli ensisynnytys ja lapsi perätilassa.

Leikkaussalissa olin noin tunnin. Vauva saadaan ulos noin 10 min siitä kun lääkäri tekee viillon. Suurin osa sektiosta on sitten paikkojen putsausta ja mahan kiinni ompelua. Siihen menee reilu puoli tuntia.

tosin poikkeuksia on että jopa suunitellussa tehdään pystysuoraan, kannattaa kysyä mutta luulen että tekevät vaakatasoon niin jää piiloon

Kipulääkettä meni ja paljon, mutta auttoi se aina vähäksi aikaa. Ekat ylösnousemiset olivat tuskaa ja yskiminen ja nauraminen sai vedet vuotamaan silmistä, siis tuskasta. Ylös vääntäydyin kuitenkin leikkauspäivänä, vaikka tähtiä näkyi silmissä, ja viikon päästä jo kävelin tunnin vaunulenkkejä. Ja kyllä oli sektiot sata kertaa kauheampia kuin juurihoidot.

Aina kun mulla viikon päästä on ongelmia, mietin sua ja sitä, miten et pystynyt kissaakaan nostamaan. Siis että samassa tilanteessa olleista riittää!

Ap

Suunnitellussa sektiossa ihan tuonne alavatsaan ja parannuttuaan on tosi huomaamaton. Hätä sektiossa sitten vedetään miten päin parhaiten ja nopeiden saadaan keskelle vatsaa. Silloin ei hienostella.

Pituus taitaa vaihdella. Mulla n. 10cm

Vakaan tehdään.

Paraneminenkin on yksilöllistä. Tikit poistetaan muutamassa päivässä ja nopeaan se siitä parenee.

Kuukauden verran on se nostelukielto ettei saa nostella mitään vauvaa painavampaa. Ja onhan se kipiä alkuun. Mutta särkylääkettä ja kyllä se siitä pian helpottaa.

Mulla oli hauska ongelma ekan sektion jälkeen. Vauva painoi vain reilut kaksi kiloa ja mitään sen painavampaa ei saanut nostella. Ja meidän jääräpäinen kissakin painoi enemmän. Niin siinäpä sitä aina huuteli miestä apuun jos piti kissaa siirtää. ;)

jos jollakulla suunniteltu haava on tehty pystysuoraan. Mullakin oli tuo käsitys, että suunnitellussa tehdään vaakaan. Hauska tuo kissatarina! :) Mihin mielestänne kipua voisi verrata? Auttavatko lääkkeet? Miten pian pystyi liikkumaan?

Ap edelleen

Onko esikoinen? Sitten se elämä on helppoa.

Otatte vauvan kanssa mukavan asennon kotona. Kellitte keskenänne, tutustutte toisiinne. Sinä saat levätä ja haava parantua rauhassa.

Onko sulla miestä kotona? Ne on tuossa tilanteessa sitä varten että voivat tuoda syömistä ja juomista, lukemista yms ;)

Yksi vinkki vielä. Itsellä ainakin on ollut sektioiden jälkeen vatsa niin kipeä ettei kakkaa ole pystynyt yhtään änkeämään. Eli osta jotain ulostuslääkette helpottamaan elämääsi ekoiksi päiviksi.

Samoin kaikki nauraminen, yskiminen yms. sattuu. tyynyllä vatsan painaminen helpottaa.

Samoin ennen sektiota olisi hb:hyvä olla kunnossa. Jos menettää verta niin toipuu edes vähän nopeammin.

Ja varoituksen sana. Sektion jälkeen kun ne kätilöt tulee tarkastamaan että kohtu on supistunut ja painelee sitä. Se tekee aivan turkasen kipeää. Mutta ei se kauan kestä ja kyllä sen kestää. Pakkohan niiden on se tehdä.

t: Se kissa tyyppi joka ei muista numeroaan.

Esikoista tosiaan odotan (vastaus kissatyypille), ja onneksi mies pystyy olemaan ekat kolme viikkoa kotona. Kipukynnys mullakin on pieni, mutta kai sitä kaikkea tekee oman pienokaisen vuoksi.

Ap

Mulla kaksi sektiota takana ja kolmas toivottavasti joskus vielä edessä.

Mutta olisinko kipulääkkeitä syönyt yhteensä n. viikon. Ja sen jälkeen vielä viikko sellaista varovaista eloa. Eli ei enää koskenut mutta jotkut asennot, liikkeet tms sattuivat.

Mutta kyllä se sitten alkoi helpottamaan. Tottakai varovainen piti olla ja vatsa oli arka.

Mutta ei se pitkään ollut varsinaisesti kipeä.

Muista juoda riittävästi sektion jälkeen ja mahdollisimman pian ylös. Se tekee aivan helvetin kipeää mutta sen ekan kerran jälkeen helpottaa ja paraneminen alkaa. Sektion jälkeen on kuitenkin sidottu sänkyyn katetrin ja tipan kanssa. Niistä pääsee sitten eroon kun pääsee liikenteeseen, eli vessaan...

Ja suihkuun. Ja sen jälkeen on oma sitten hirvittävän paljon parempi.

Onnittelut sinulle vauvasta näin etukäteen ja onnea tulevaan muutenkin

t: se kissa tarinan kertoja

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat