Vierailija

Onko kellään tietoa voiko hoitovapaalla tehdä työtä jossain toisessa paikassa kuin siinä mistä hoitovapaalla? Haluisin pitää hoitovapaata pitkään mutta rahat ei riitä ja omassa työpaikassa ei pysty mitään ns. keikkahommaa tekemään eli voinko tehdä työsuhteen muualle? Kun olis sitten pakko ottaa työ vaikka parina iltana.

Kommentit (27)

ovatkin kotona hoidossa, vaikka teen muualla töitä.

Eihän toki hoitovapaa ole yleistälomaa, sehän on sen takia että lapset saa olla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tosiasia on se, että etuuksia verotetaan rankemmalla kädellä kuin palkkatuloa. Sitten tietysti, jos saat sekä etuuksia että palkkatuloa, veroprosentti pienenee verrattuna siihen kuin jos saisit pelkkää etuutta.

tehdä muualla töitä. Täytyy tehdä anomus. Varmaan ei ole estettä tehdä töitä muualla, jos se ei haittaa omaa vakituista työtä. Eli pystyy hoitamaan vakityön kunnolla jne. Verokorttina käy ilmeisesti sivutulo verokortti, jossa voi tehdä tiettyyn tulorajaan asti kahdessa tai varmaan useissakin paikoissa töitä. Jos vuositulot ylittyy, niin menee sit enemmän veroa.

Itse olen tehnyt hoitovapaalla satunnaisesti töitä ja palkasta ja kotihoidontuesta on molemmista mennyt sama prosentti.

Mitä järkeä olisi maksaa jommasta kummasta sivutuloprosenttia, sehän tarkoittaisi vähemmän rahaa käteen.

Mulla alkaa maaliskuussa hoitopaa. Vakityöni sijaitsee sen verran pitkällä etten sinne asti viitsi mennä tekemään lisätienestejä kun matkoihin menisi jo niin paljon rahaa/ aikaa joten aloitan kodin lähistöllä " keikkatyön" ! Sitä varten piti vain hakee muutosverokorttii tai siis yksi ylimääräinen ns. jaettu verokortti ettei mee lisäprosentin mukaan...

virkatyöni olisi vuorotyötä, olen hoitovapaalla koska en halua viedä lapsia vuoropäiväkotiin. töitä teen miehen kotona ollessa eli lähinnä iltaisin, ei ole mitenkään virkatyöhöni liittyvää työtä.

lisäansiot kuussa n. 1300e, töitä 3 iltaa viikossa 3-5h.

Vanhalla työntantajalla ei varmaan mitä sitä vastaan, mutta on kohteliasta kysyä, että ei tule mitään sanomisia sitten joskus... Ja verokorttiasiat ota selville...

Vierailija:

Lainaus:

eli se toinen työ menisi lisätyönä ja verokortin isommalla prosentilla

kannattaa selvittää siis verotus, että et maksa turhaan lähelle 40 prossaa veroa muutamasta työkeikasta.

olen tehnyt kohta pari vuotta keikkaa ja viikonlopputöitä hoitovapaalla. Olen sairaanhoitaja ja teemme mieheni kanssa töitä tosiaan vuorotellen, että saamme lapset hoidettua kotona.

Työnantajani tietää, että teen töitä muualle, mutta on sanonut sen olevan ihan ok. Eli olen anonut virkavapaan hoitovapaa ajalle ja vapaa-aikani kuuluu hänen mukaansa vain minulle. Tiedän etteivät kaikkien työnantajat tällaistä hyväksy, mutta asiasta en ota paineita. Itselläni on reilun 10 vuoden aikana mitä olen sairaanhoitaja ollut , ollut töitä enemmän kuin ehdin ottaa vastaan eli työvoimapula ja kysynnän ja tarjonnan markkinat jyräävät.

Kertoisitteko minulle, että mikä ero tuolla etuusverokortilla on ihan taviskorttiin? Mulla menee nimittäin tavallisen perusprosenttini mukaan veroa ja kaverini kertoi että toimitti kelalle erikseen juuri tällaisen etuuskortin...ja sai paljon matalamman prosentin.

Tollona ja ihmeissään,

mikuriku :)

Työsopimuksessanne saattaa olla myös muita rajoituksia.

Jos uusi työ ei ole täysin vakityöstänne poikkeavaa niin siihen olisi hyvä kysyä ' lupa' vakityöstä. Muuten sitä voidaan käyttää irtisanomisperusteena...

Hoitorahaa saa, kun lapset eivät ole kunnallisessa hoidossa.

Hoitovapaa taas on vapaa töistä, jonka työnantaja myöntää alle kolmevuotiaan lapsen hoitoa varten. Ja työnantaja myöntää vapaan nimenomaan lapsen hoitoa varten eikä muualla työskentelyä varten. Eli muualla työskentelyyn tarvitaan työnantajan lupa, sillä muuten hoitovapaata käytetään väärin.

Eri asia sitten on, mitä hyötyä työnantajalle olisi kieltää muualla työskentely. Mutta periaatteessa hänellä on siihen oikeus. Ja varmasti moni tekee noita keikkatöitä ilman mitään lupia. En sitten tiedä paljastuuko ne työnantajalle jotain muuta kautta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat