Seuraa 

Kertokaapa kokemuksia mikä on ollut tilanne kohdunsuulla n rv 30-32? Paljonko kanavaa jäljellä, onko kohdunsuu ollut kiinni?

Ja ennenkaikkea jos jotain muutosta niin oletteko päässeet kunnialla loppuun asti?

Kommentit (4)

kohdunsuu oli täysin suljettu ja kiinteä, kanavaa 3cm jäljellä. Supistuksia silti kohtuullisen jatkuvasti, joten aika paljon niitä näköjään saa olla ennenkuin alkavat vaikuttaa. Minulla on 3. raskaus menossa ja tämä on ensimmäinen, jona supistuksia on tuntunut ennen synnytyspäivää. Toivon mukaan silti raskaus jatkuu vielä vähintään kuukauden, mieluiten kaksi...

ettei KERTAAKAAN tehty sisätutkimusta, eli oli aika moinen shokki ja yllätys, kun rv 31+1 alkoi supistukset ja menin lääkäriin - siitä sitten ambulanssilla sairaalaan ja synnytyssaliin... Eli tuolloin kohdunsuun tilanne rv31+1 oli se, että lapsi tulla tupsahti maailmaan....

Seuraavassa sitten pääsin tarkkailuun ja tuolloin oli jo rv23+0 ulkosuu sormelle auki, kanavaa (ultraten) 2,5-3 cm ja rv30+5 sisäsuu 1cm auki, ulkosuu kahdelle sormelle ja suljettua kanavaa ultralla välissä n.1,5cm.... Siitä vuodelepoon sairaalaan ja kun kotiuduin rv34+0 tilanne oli jonkin verran parempi... Eikä lapsella enää kiirettä, eli täysille viikoille päästiin, syntyi loppujen lopuksi rv37+3.

Tällä kertaa mennään aikalailla edellisten mallissa... nyt rv 28 oli sormelle auki ja noin 2cm kaulaa... Ensi viikolla katsotaan taas...

Mutta summa summarum... Vaikka muutoksia olisikin noilla viikoilla niin hyvinkin pitkälle voidaan päästä. Kunhan tilanne ei tule totaalisena yllätyksenä kuten tuo mun keskossynnytys aikanaan.

Katjalah&nelonen rv28+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paikat pehmeät,kaulaa jäljellä 1,5cm(3cm alunperin)ja auki runsas 1 sormelle.

Sama tilanne oli edelleen viimeviikolla(rv 36+5)vaikka suppailuja on toooosi paljon.

Huomenna taas katsotaan tilannetta.

Tämä on mun 7. raskaus ja 3:sta raskaudesta eteenpäin on paika alkaneet aueta ja pehmetä rv 30+ eteenpäin.Parhaimmillaan ollut jossain rv 36 kohdunsuu auki 3cm ja kaulaa tuskin ollenkaan,ja silti kaikki raskaudet menneet täyteen aikaan,eli rv 39+0-40+5 syntyneet!

Leanna ja seiska rv 37+3

Kun olen tata asiaa niin hirveasti pohdiskellut itsekin ja lukenut kaiken maailman artikkeleita... ;-) (Oma tilanne nyt sikali eri etta kohdunkaula on lyhentynyt, pehmea ja sormelle auki (ulkosuu) jo viikolta 12+2; viime raskaudessa mulla oli sama tilanne n. viikolta 24 alkaen ja aikamoisen laaketieteellisen intervention avulla paasin viikolle 37+4 eli ihan hienoon lopputulokseen).

Eli pari kriteeria on mitka nayttaisi tilastollisesti ennustavan ennenaikaista synnytysta: kohdunkaula jonka pituus on alle 2,5 cm (ultralla) ennustaa ennenaikaista synnytysta, siita pidemmasta ei voi sanoa juuta eika jaata. Toinen huono merkki on sisasuun (eli siis sen kohdunpuoleisen) avautuminen eli funneloituminen, se myos ennustaa ennenaikaista synnytysta, kun taas ulkosuu saattaa uudelleensynnyttajalla (mutta ei ensisynnyttajalla) olla auki ihan viattomastikin. Ja viimeinen kriteeri tulikin tuossa, eli monisynnyttajan ennustetta voi paatella (ainakin kohdunkaulan heikkouden osalta, synnytyshan voi kaynnistya aikaisin myos muista syista) jossain maarin siita ovatko aikaisemmat raskaudet menneet taysiaikaiseksi vai ei. Eli yhteenvetona: jos kohdunkaula on yli 2,5 cm pitka, sisasuu on kiinni, ja aikaisemmat raskaudet ovat taysiaikaisia, ennuste on suhteellisen positiivinen, vaikka kannattaakin varmasti lepailla jos kaulassa on jotain kypsymista havaittu.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat