Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Voi itku, meidän vaunuissa on hometta. Hometta on kuomussa ja kiinnitysnaruissa. Pientä pilkukasta hometta. Onko vaunut enää turvalliset seuraavalle vauvalle, joka syntyy pian? Pesin irto-osat heti ja home ei lähde. Täytyy kai liottaa piimässä (mummon neuvo) kun mitään rajuja kemikaaleja ei saisi lastenvaunuissa käyttää

Kommentit (16)

Oikeissa olosuhteissa kosteus/lämpö home herää uudelleeen.

En todellakaan leikkisi lapsen mahdollisen homeallergian kanssa.

Altistumia tulee muutenkin riittävästi, ettei tarvitrse itse tilannetta pahentaa.

Kyllähän osat voi huuhdella huolella ja pitää ulkona tuulettumassa muutaman päivän niin varmasti haihtuu pesuaine poissa. Pestäänhän vauvan vaatteet ja lakanatkin pyykkipulverilla.

Minä olen pessyt meidän vanhojen oran vaunujen kuomun bio luvilin pyykkipulverilla ja joskus olen harjannut yleispuhidstusaine vedessä.

Ei kai muutama pieni homepilkku tee vaunuista käyttökelvottomia vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vai voiko metalli, tai mistä lie tuo runko tehty, homehtua?

ja en kyllä ole ajatellut että riskeeraan lapseni terveyden jos ulkona käytän satunnaisesti rattaita, joissa on hometta ollut. Kuten sanottu, en niissä nukuta, lapsi istuu selkä pestyyn home-alueeseen päin, ja siis ulkotiloissa. Sen sappisaippuapesun tein useampi kuukausi sitten, eikä uutta mustumista (vanhaan kohtaan, tai uusiin) ole havaittavissa.

mutta ei ne homepilkut lähde. Koppa ja sen pehmusteet ovat onneksi olleet sisällä, joten niissä ei ole hometta.

Mitenköhän nyt teen näiden rattaiden/ vaunuje kanssa...Ärsyttää, kun vaunut niin kalliita ja olisivat muuten todella hyvät. Tarvii varmaan soittaa jonnekin (tietäisköhän neuvola) ja kysyä.

Jos ei auta muu, niin sitten vanhat kaatikselle ja uusien etsiminen alkaa, mutta meilläkin on se säilytysongelma. Eteinen on niin pieni ja meillä vain kylmä ulkovarasto, joss huono ilmanvaihdunta.

mamax80:

Lainaus:

mutta ei ne homepilkut lähde. Koppa ja sen pehmusteet ovat onneksi olleet sisällä, joten niissä ei ole hometta.

eli vauvahan nukkuu siellä kopassa, eli kopan kankaat on lähinnä kasvoja. ja jos ulkona nukkuu ja ulkona vaunuja käytetään, niin en usko että ne home-itiöt sieltä suoraan vauvan kasvoille poukkoillee...? ja ottaen huomioon mitä kaikkea muuta tuolla ulkoilmassa leijailee.

ja jos kerran uusiakin vaunuja ulkona joutuu säilyttämään, niin riskihän sinäkin on että nekin homehtuu... ikävä kyllä.

Itselläni on " rönttärattaat" , joita säilytetään ulkovarastossa, joihin on joitain pilkkuja ilmaantunut,

kyllä niitä käytän arkikäytössä ihan normaalisti ( lapset jo hieman isompia), ei niissä siis vauvaikäistä, mutta normaalissa lenkki-käytössä aivan passelit !!!!

otat koko ratasosan irti sisälle (kaikista rattaista ei kyllä irtoa, mut ainakin briolla ja emmaljungalla malleja mistä irtoaa) ja sit runkoa vaan pitäisit ulkona?

mä en käyttäisi jos on yhtään homeessa vaikka koppa oiskin sisällä pidetty eikä homeessa..

...on, valitettavasti. Eli rattaisiin tuli erään kostean talven jälkeen muutama homepilkku. Pesin niin piimällä kuin hometappoaineilla ym.ym. ja kyllä ne pilkut kankaaseen jäivät. Mutta eivät kyllä ole levinneet mihinkään...

tai ei ainakaan siinä vaiheessa kun lapsi menee tarhaan... eli ei meidän perheellä ole varaa päivittää parin hometahran takia rattaita, jotka arkisin joutuu säilyttämään ulkona. Ainakin täällä etelässä on tämä talvi ollut (poikkeuksellisen?) kostea...

sappisaippualla mä sain kankaista aika kivasti pois, kaikki musta väri ei hävinnyt, mutta eipä ole yhtään uutta tullut (pesty 2 kk sitten). Olen kyllä rattaita käyttänyt, mutta vain kauppareissuilla. Luultavasti käytän myös seuraavallla, mutta esim päiväunia en niissä nukuta...

kovia myrkkyjä, en siis tavallisia pesuaineita, joita jo kokeilin ja joilla pesen vauvan/lastenpyykkiä. Homeenpoistoaineita ei suositella käytettäväksi lastenvaunuissa, koska ovat rajuja kemikaaleja ja niiden huurut ovat lasten hengitykselle haitallisia.

Itseäni myös mietityttää, että jos saisin homeen pois kankaista vaikka ihan piimällä ja etikalla, niin onko home voinut levitä rakenteisiin? Ei ole kiva kyllä nukuttaa vastasyntynyttä vaunuissa, jos epäilee hometta ja siten vauva voi saada astman tm.

Meillä vaunut ei vain mahdu sisälle ja sen takia ovat olleet ulkovarastossa. Vuosi meni hyvin, mutta nyt tosiaan homepilkkuja kuosissa. Harmittaa vain, kun olivat hyvät vaunut. Ja uusien vaunujen kanssa tulee eteen myös säilytysongelma.

Moi! Meilläpä valitettavasti sama ongelma, eli huomasin tänään, että vaunujen kuomun sisäpuolen kangas on homeessa / siellä on useassa kohtaa pieniä homepilkkuja. Meille on tulossa pikkukakkonen syksyllä, ja tämä homeasia alkoi vaivaamaan minua. Muutama mainitsi aikaisemmin keskustelussa, että aikoo kysyä asiasta neuvolassa. Onko kukaan kysynyt?

-Emma-

en todellakaan, jos olisi yksikin homepilkku. En varmaan edes koettaisi pestä, vaan ne saisi luvan mennä samantien roskiin.

Tästä syystä meillä säilytetäänkin vaunuja sisällä kotona ja aina jos on kuomu kostunut tms. niin se pidetään auki jotta kuivuu ja sadesuoja aina pois päältä kuivumaan erikseen!

Minusta se on välinpitämättömyyttä lasta kohtaan käyttää hänellä homeisia vaunuja!

Homeen kanssa ei leikitä. Minulla on kaveripiirissä perhe joka kävi mökillä jossa oli hometta. Kävivät siellä kesällä kolmena viikonloppuna peräkkäin eli yhteensä 6 yötä. Tiesivät homeesta, mutta vähättelivät sitä, ettei mitään voi tulla kun ollaan päivät ulkona ja vain nukutaan ulkona. Nyt on lapsella homeen syystä silmätulehduksia, sekä nenästä ja nielusta tulee usein verta sekä hengitys vinkuu ja sitä on tutkittu, on ilmeisesti jokin astma tai vastaava puhjennut... :(

Minä olen sitä mieltä että jos hometta on muutama pilkku esim. vaunun kuomussa niin siitä ei ole vauvalle haittaa. Eihän vauva ole sen kuomun kanssa kosketuksissa ja raittiissa ilmassahan ulkona nukutaan.

Toisekseen jos sinulla ei ole säilytyspaikkaa vaunuille sisällä niin uudetkin vaunut homehtuvat kohta.

Minä pesin jokin aika sitten meidän vaunut kun niiden kuomussa on muutama home pilkku. Ajattelin kyllä käyttää kesävauvalla ihan nukutusvaunuina. Täytynee kysyä neuvolasta seuraavalla käynnillä.

Meillä on vaunuja aina säilytetty kylmässä varastossa ja eivät olisi muuten homehtuneet mutta ulkoillessa sade yllätti ja sadesuoja kotona. En tajunnut tuoda kuomua sisään kuivumaan vaan annoin kuivua pihalla ja laitoin varastoon kesä kun oli.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat