Vierailija

Nyt mietityttää. Tekisi mieli olla lasten kanssa kotona kunnes kuopus 2v mutta tuo kotihoidontuki olematon eikä oikein pärjätä millään. Eli joku iltatyö mun pitäisi löytää. Asunto on pieni ja vauva nukkuu huonosti eli meillä ei nuku sitten kukaan. Isompi asunto olis ihana mutta se vaatisi töihin palaamisen hyvin pian, viimeistään lapsen ollessa vuoden. Ja kyllä sitä rahaa olisi paljon enemmän vaikka lapset olisikin kuskattava jatkuvasti hoitoon. En ole mikään kotiäitityyppi edes ja haluan myös muutakin tehdä kuin olla kotona. Mutta tämä on viimeinen lapsi ja viimeinen ja ainoa mahdollisuus. Mitä te tekisitte?

Sivut

Kommentit (28)

1,5 vuotias on jo ihan eri juttu. Tuossa iässä puolivuottakin on jo paljon. 2 vuoteen en itse jaksanut olla, kuopus meni tarhaan ollessan 1v 8kk. Mun mielestä oli ihan hyvä aika. Lapseni muutenkin tykkäävät olla muiden lasten kanssa ja mun kanssa heillä rupesi olemaan tylsää. Kukin tekee miten parhaaksi näkee. Mieti mikä sopii teidän perheelle parhaiten.

pohdin aikoinaan ja valitsin ahtaan asumisen. Se kannatti. Lapsi oli 2,5-vuotiaaksi kotona ja mennessään päivähoitoon puhui erinomaisesti, oli omatoimisempi ja nautti uusista kavereista ja touhuista. Alle 2-vuotiaana olisi vain huutanut ja itkenyt perääni.

Olin vielä osittaisella hoitovapaalla senkin jälkeen, jolloin hoitoajat saatiin lyhyiksi. Nyt kun lapsi on 4v., ollaan ostamassa isompi asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ko. eskarissa on paljon lapsia, jotka ovat olleet hoidossa hyvin pienestä. No, nyt siellä istuu sitten psykologi lapsia tarkkailemassa, koska häiriökäyttäytymistä, epäsosiaalisuutta ja henkisiä ongelmia on niin paljon. Ja yllättäen - nimenomaan näillä hoitolapsilla, ei kotoa tulleilla.

Hän kertoi vanhemmille, että psykologi tarkkailee nyt lasten ryhmäkäyttäytymistä.

Ja ongelmia on todellakin nimenomaan näiden päiväkotitaustaisten lasten kanssa.

12

Mun kuopus olisi edelleen (3,5v.) ihan tyytyväinen, jos saisi olla oman äidin kanssa aamusta iltaan. Esikoinen taas on toista maata. Hänelle oli ihan hyvä mennä 3-vuotiaana kerhoon tutustumaan muihin lapsiin.

Mun näkemys on, että ap voisi odottaa sen asunnon kanssa ja olla kotona, jos mitään muuta estettä kotona ololle ei ole. Muutto on raskas prosessi ja samoin päiväkodin aloittaminen. Eli olkaa kaikessa rauhassa kotona vielä. Kyllä pienelle löytyy kavereita leikkipuistostakin. Ja jos et itse jaksa olla kotona, ehdota miehellesi kotiin jäämistä. Ihan turhaan näitä juttuja ajatellaan aina NAISEN valintoina. Mies voi yhtä hyvin kantaa vastuunsa pienen lapsen kotihoidosta.

jos toteaa että ryhmä on niin rauhaton, että tarvitaan psykologin apua. Jos 98 % lapsista on päiväkotilapsia, niin kyllä sen nyt jokainen tajuaa, että mikä rauhattomuuteen on yksi syy. Varsinkin kun samassa paikassa on toinen ryhmä, jossa enemmistö lapsista on kotihoidettuja ja siellä ei psykologin tarvetta ole.

Olen miettinyt, että jos vastaajalla on hyvin negatiivinen/positiivinen mielikuva päivähidosta niin mihin se perustuu? Onko kirjoittajilla omia kokemuksia asiasta? Itse olen ollut aikoinaan hoidossa päiväkodissa ja positiivisesti muistelen niitä aikoja (mitä niistä siis muistan). Omat lapseni ovat pk:ssa ja olen ollut heidän hoitoonsa tyytyväinen. Siis pointtini oli että kuinka paljon omat lapsuuden kokemukset värittävät mielipiteitä pk hoitoa vastaan tai puolesta.

Mutta jos oikeasti haluat olla kotona niin kyllä musta kannattaisi lykätä sitä muuttoa - muuttaa voitte myöhemminkin, mutta tätä pikkulapsiaikaa ei saa koskaan takaisin. Jäisi sitten harmittamaan sua ikiajoiksi.

Eli vuoden ikäsitä en vielä hoitoon veisi jos olisi mahdollisuus olla kotona. Mutta 1,5v:n voisin jo viedä jos tilanne muuten vaikuttaisi hyvältä.

Milalinen asunto teillä nyt on? Voisiko joillain tilapäisillä nukkumaratkaisuilla rauhoittaa öitä?

Myös päiväkodin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.

Entä jos ap miettisit lyhyemmän työpäivän aloittamista, kun lapsi on vähän päälle 1v?

Jos päiväkoti päiväksi jää n. 6h, josta 2h menee alkuaikoina päiväuniin, kannattaa harkita. Ulkoilukin hoituu porukalla aamupäivästä.

vierailija: 20, ei eskariope ole terveydenhuollossa töissä.

Eli mielestäni on ammattitaidottomuutta jos opettaja leimaa osan ryhmästä, ne päiväkotitaustaiset eskarilaiset vs kotihoitoidon omaavat lapset. On meidänkin ryhmässä käynyt kelto eikä opettajilla ole ollut tarvetta nimetä tai leimata jotian lapsiryhmää erikseen.

Minä olisin kotona siihen asti, kun lapsi täyttää 2 vuotta JOS ahtaat neliöt eivät liiaksi ahdista. Kaksivuotias on huimasti " isompi" kuin yksivuotias tai puolitoistavuotias.

Päätös on sinun ja puolisosi. Asialla on monta puolta. Priorisoikaa ja tehkää ratkaisu, joka nyt tuntuu sopivimmalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat