Älkää ihmeessä aloittako kiinteitä (eikä vellejä) ennen 4 kk ikää!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

http://www.kaleva.fi/plus/juttu713130_page0.htm

Yllä olevan tutkimuksen mukaan ennen 4 kk ikää aloitettu marjojen ja vihannesten syönti kaksinkertaistaa riskin sairastua lapsuusiän diabetekseen. Suomessahan tuota diabetestä on valtavan paljon enemmän mitä muiden maiden lapsissa ja tutkitaan kovasti, mistä syistä se johtuu. Tuo liian aikainen kiinteiden aloittaminen on nyt selvinnyt yhdeksi syyksi.

Sivut

Kommentit (25)

Eli esikko joka on nyt 3 vuotias sai maissivelliä vähän vajaat 3kk ikäisenä. Oli ensimmäiset pari viikkoa tehohoidossa ja osittain siitä syystä imetys meni taisteluksi. Tyttö sai myös joka kolmen tunnin välein letkusta ravintoa. Vähän ajan päästä jaksoi myös vähän syödä pullosta mutta harvoin tissistä vaikka kaikkeni yritin.

No tuolloin vajaa 3kk iässä korviketta alkoi mennä tolkuttomat määrät. Minä kun tuputin sitä joka välissä kun tehohoidosta jäi jotenkin pelko päälle että saako vauva tarpeeksi ravintoa. Näinpä sitten aloitin velleillä, maissi- sekä pepovellillä. Neuvolassa eivät juuri asiaa kommentoineet. Siitä siirryin aika pian soseisiin.

Nyt tämän toisen kanssa ollaan menty täysimetyksellä 3.5kk. Tällä kertaa en näe mitään " järkeä" antaa kiinteitä kun näinkin pärjätään. Ja toisen kanssa väitän olevani huomattavasti viisaampi ja vähemmän hysteerinen kuin tuon esikon.

Eli eiköhän tilanteita tosiaan ole monenlaisia. Käsittääkseni jos korviketta alkaa mennä litran/vrk niin silloin olisi syytä antaa jotain " tukevampaa" . Toki asiasta kannattanee ensin puhua esim. neuvolassa.

Tuota aikaisten kiinteiden ja diabeteksen välistä suhdettahan on jo pitkään tutkittu. Suomessa suositukset kiinteiden aloitukseen on 4-6 kk. Jos nyt julkaistaan tuollainen tutkimustieto niin kyllä minä luotan siihen enemmän kuin siihen, että täällä joku kertoo, että ei meidän lapsi vaan saanut tai ei naapuritkaan saaneet.

Ei näitä suosituksia annettaisi (täysimetystä 6kk/WHO), jos kiinteiden aloittamisesta 2 kk iässä olisi mitään haittaa lapselle.

Mä todella ihmettelen, että on äitejä, jotka edelleen aloittavat kiinteät alle 4 kk ikäisillä ilman sen kummallisempia syitä. Keskoset ovat erikseen.

Pi-Kin kommenttiin sanoisin, että huomasin ajattelevani kovin samoin! Todella monissa maissa, itse asiassa Ruotsia ja ehkä paria muuta lukuun ottamatta kaikissa maissa, on Suomea lyhyemmät äitiyslomat, joten (täys)imetys ei ole niissä mahdollista senkään vertaa kuin meillä. Sitä en sitten tiedä, millainen kulttuuri aloittaa ns. kiinteät eri puolilla maailmaa on, vai suositaanko korvikkeita 6 kk ikään (tai yli) vai aloitetaanko 4 kk iässä soseet kuten täällä (tai aikaisemmin).

Ihan omana kokemuksena voin sanoa, että minä olen vauvakirjani mukaan saanut omenaraastetta ekan kerran 1 kk 1 vko iässä ja soseet aloitin 2 kk iässä, imetetty minua on 1 kk ikään (äitini on kuollut, joten tämän tarkemmin en ole päässyt tenttaamaan). 70-luvulla syntynyt olen. Ja ei ole mitään diabetesta, ei minkäänlaisia allergoita, astmoja, ei mitään, kuten ei samoin ruokitulla siskollanikaan.

Imetyksen hyötyjä en tarkoita kiistää, nehän ovat selvät, tarkoitan vain, että kovin yksioikoisia johtopäätöksiä ei voi aina vedellä :). Tuossa tutkimuksesta kertovassa artikkelissakin tutkijalääkäri toteaa, että mikäli tällainen yhteys havaitaan (sitä ei siis vielä ole todistettu), se tarkoittaa uusia suosituksia riskiryhmävauvojen ruokintaan. Ensisijaista diabeteksen muodostumisessa siis näidenkin tutkijoiden mukaan geeniperimä.

Ja tämäkin vain minun käsitykseni asiasta! :) Toki maidon tulee olla pääasiallinen energianlähde vauvoilla lähemmäs vuoden ikään asti (ja imetystä toki voi jatkaa sen jälkeenkin), mutta jos esim. 3-kuisella alkaa mennä yli 1,5 litraa korviketta päivässä, niin parempi siihen on sosetta antaa.

Tuohon en osaa sanoa, mitkä tekijät sen sairauden sitten aloittavat, mutta siitä olen 100% varma, että siihen tarvitaan tietty geenivirhe, että 1tyypin diabetes puhkeaa!! Sairautta ei siis voi ehkäistä mitenkään, jos on tuo tietty geeni olemassa! :)

Nämä tutkimukset joita tehdään, tehdään tietenkin siitä syystä, että nähtäisiin, mikä tuon sairauden laukaisee. Yleensä lapsilla sen laukaisee - kuten edellisessä todettiin - virustartunta. Tai sitten ihan tavallinen infektiotauti. Ilmeisesti omalla kohdallani kävi näin silloin 17v, olin nimittäin ollut tosi kipeänä ennen kuin sairaus sitten alkoi oireilla.

Kyseessä ei ole mikään elintapasairaus tms, kuten 2tyypin diabetes on.

heather

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomessa on kaikenlaisia perinnöllisiä sairauksia enemmän kuin muualla johtuen siitä, että olemme olleet vuosisatoja aika sisäsiittoista kansaa. Tämä geeniperimä varmasti on tuon diabeteksen korkean esiintyvyyden tärkein syy. Tuskin kuitenkaan muissa (länsi)maissa juuri vauvojen ruokinta on niin oleellisesti poikennut meidän käytännöistämme, että tämä selittäisi eron.

Itsekin kuulun siihen ikäluokkaan, jolle annettiin kuukauden iästä alkaen tuoremehua, jotta saisi vitamiineja. Vatsavaivat olivat kyllä hirmuiset, mutta tämä oli suositus siihen aikaan. Diabeetikkoja ei kuitenkaan tästä huolimatta omaan tuttavapiiriin kuulu. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, ettei jollain geneettisesti taudille alttiilla olisi sairaus puhjennut juuri näiden aikakauden ruokintasuositusten seurauksena. Mutta ei niitä tapauksia nyt ihan pilvin pimein ole.

Lukuisia muitakin syitä rintaruokinnan puolesta kyllä löytyy, mutta aina kannattaa muistaa, että vauvat ja äiditkin ovat yksilöitä, eikä kaikkien kohdalla nykysuosituksen mukainen 6 kuukauden täysimetys ole mahdollista tai edes järkevää.

Ensinnäkin, ykköstyypin diabetes on yleistynyt myös muissa länsimaissa kuin Suomessa, ja sitä myös tutkitaan mm. jenkeissä ja Saksassa.

Lapsemme ovat mukana Teddy-tutkimuksessa, joka koskee nuoruusiän diabetesta. Heiltä on napaverinäytteestä tutkittu, että omaavan geenin, jonka kantajista 7 % sairastuu diabetekseen. Heillä on siis alttius, mutta se ei tarkoita sitä, että joskus sairastuisivat. Tämä geeni on suomalaisilla muita länsimaalaisia yleisempi. Se, että geeniä ei perimässä ole, ei tarkoita sitä, etteikö voisi sairastua. Geeni vain lisää todennäköisyyttä.

Geeni on suomalaisilla ollut tietysti aina, mutta muuttuneet olosuhteet ovat aikaansaaneet sen, että diabetes puhkeaa entistä useammin jopa alle 4-vuotiaissa. Nämä ulkoiset tekijät ovat muuttuneet aika paljon ihan meidänkin vauvaiästä, joten ei kannata verrata suoraan siihen, miten meitä on imetetty.

On jo todettu, että imetyksellä ja mahdollisimman myöhäisellä kiinteitten aloittamisella (ei kuitenkaan liian pitkitetyllä) on vaikutusta taudin puhkeamiseen, tai lähinnä siihen, että se ei puhkea. Myös riittävä D-vitamiinin saanti auttaa. Ja nimenomaan tällä aikaisella ruokavaliolla on merkitystä myös sille, puhkeaako sairaus myöhemmin!

Diabetes on autoimmuunisairaus, mikä tarkoittaa sitä, että jostain syystä elimistö hyökkää omia soluja vastaan, tässä tapauksessa insuliinia tuottavia soluja vastaan. Yksi syy diabeteksen lisääntymiseen onkin liian hygieeniset olosuhteet, jolloin elimistön puolustusmekanismit ovat työttömiä, ja siksi käyvät omien solujen kimppuun. Toisaalta myös uskotaan, että jotkut virustaudit laukaisevat tämän toiminnan, jolloin diabetes puhkeaa. Eli pitäisi sairastaa, mutta ei tiettyjä tauteja

Tämä sepustus nyt sen takia, ettei ihan teilattaisi imetyksen ja kiinteiden aloituksen vaikutusta asiaan, vaan ymmärrettäisiin, että se yhdessä monen muun tekijän kanssa vaikuttaa mm. diabeteksen puhkeamiseen. Minä ainakin henkilökohtaisesti haluan tehdä kaikkeni, jotta lapseni välttyisivät elinikäiseltä syömisten kyttäämiseltä ja itsensä piikittämiseltä.

(Loppukaneettina kommentti ¿huvikseen¿ aloitetuista kiinteistä. Mulla ainakin todella moni tuttu on aloittanut kiinteät, että yöt rauhoittuisivat. Aika harvalla on niin käynyt, joten tavallaan hukkaan on mennyt kokeilut.)

Maaria 36+2

Älkää tosiaan ottako niin tosissaan noita tutkimuksia, diabeteksen puhkeaminen johtuu monista eri syistä, suurimpana syynä kuitenkin on geenit, luuilisin...

Älkääkä nyt hyvät äidit tunteko huonoa omatuntoa siitä että olette jo aloittaneet kiinteiden annon ennen kun lapsenne on 4kk täyttänyt en usko että olette sillä altistaneet lastanne diabetekselle. Itse olen kaikille kolmelle aloittanut kiinteät ennen 4kk ikää ja aion aloittaa myös tälle neljännellekkin, koska maito ei todellakaan riitä ja tahdon kuitenkin imettää vielä.

..mutta meillä silti aloitettiin aiemmin. Enkä imettänytkään kuin 3kk, ja senkin osittain.

En itseasiassa tunne ketään, kuka olisi sairastunut lapsuusiän diabetekseen, vaikka suurin osa lähipiiristäni on aloittanut ruoan antamisen aiemmin kuin 4kk... myös itse olen vauvana saanut kiinteitä jo tosi varhain - niin kuin varmasti suurin osa meistä palstailijoista.

Tuossa tutkimuksessa on varmasti jotain perää, sitä en kiellä. Mutta miksi diabetes on tosiaan meidän suomalaisten " kansantauti" ? Muissa maissa esim. äitiysloma kestää lyhyemmän ajan, joten lapset menevät hoitoon jo muutaman kk:n ikäisenä ja syövät/juovat varmasti jotain ihan muuta kuin äidinmaitoa. Siksi en voi millään uskoa, että syy diabeteksen puhkeamisessa olisi vain tuossa ruoan aikaisessa aloittamisessa... Luulen, että geeneillä on enemmänkin tekemistä asian kanssa. (Mitenkään en tämän alan ammattilainen ole, joten en asiasta oikeasti tiedä - nämä vain minun ajatuksiani.)

Toki täysimetys sen 4-6kk on hyvästä, ja se on hyvä, jos onnistuu! :) Mutta en kyllä myöskään kadu, että meidän poika on saanut masun täytteeksi muutakin kuin äm:a ennen 4kk - nyt kohta 1v. terve poika - ei mitään allergioita tms., ja kaikki ruoka maistuu...

Painotan vielä tähän loppuun, että mitään kiistelyä en halua tästä aiheesta aloittaa, vaan yllä oleva teksti on täysin minun omia ajatuksiani. Kukin saa olla mitä mieltä tahansa, ja toimii lapsensa kanssa kuten parhaaksi näkee! =)

Tutkimuksia on vuosien saatossa tehty yhdestä sun toisesta ruoka-aineesta ja lähes jokaisesta on löydetty joku syy-yhteys johonkin tautiin. Kiinteiden ruokien aloitus on ihan järkevää aikaisessakin vaiheessa, mikäli maitoa meneee niin paljon että se voi olla vaaraksi vauvan munuaisille. Meillä ainakin aloitettiin kiinteiden syönti juuri tästä syystä 3 kk ikäisenä. Terveydenhoitajan kehoituksesta. Ei välttämättä kannata liian hysteerisesti suhtautua näihin tutkimuksiin. Kyseessä kun todellakin on vain riski. Jos on liian kirjaimellinen jokaisen tutkimustuloksen suhteen käy äkkiä niin, että vauva ei saakaan tarvitsemaansa ravintoa.

Eihän muuten tuota diabetestutkimusta olisi mitään järkeä tehdä jos ainoa syy sairastumiseen olisi geenit. Meillä on nuorimmainen mukana Dipp-tutkimuksessa joten jotain osaan sanoa. Pelkkä geenialttius ei riitä sairastumiseen vaan siihen tarvitaan jokin laukaiseva tekijä. Tätä laukaisevaa tekijää siis tukitaan ja on saatu selville, että ainakin d-vitamiinipuute sekä siis tuo kiinteiden liian aikainen aloittaminen voivat toimia laukausevana tekijänä. Lisäksi epäillään vahvasti, että joku (olikohan enterovirus) suht yleinen virustauti toimisi laukasijana. Sen taudin sairastaa moni lapsi tietämättään tai oireena on ainoastaan flunssan kaltaiset jutut. Dipp-tutkimuksessa lapsilta kerätään kakkanäytteitä koska kakasta tuon viruksen näkee. Sen avulla voidaan seurata viruksen yhteyttä diabetekseen sairastumiseen. Eli kyllä siinä tutkimuksessa tärkeitä asioita tutkitaan ja etsitään mahdollisuuksia estää sairauden puhkeaminen.

heather:

Lainaus:

Sedis on aivan oikeassa sanoessaan, että johtuu geeneistä. Näin on. ALTTIUS sairastua 1tyypin diabetekseen kulkee geeneissä, eli taudin puhkeamiseen ei voi ennalta vaikuttaa. Tämähän tarkoittaa sitä, että kun on alttiuden saanut, niin se sitten puhkeaa kun on puhkeakseen. Minulle sairaus puhkesi vasta 17 vuotiaana. Tosin olin ollut huonossa kunnossa jo vuoden, laihduin tuona aikana 27kg... En vain osannut epäillä sokeritautia, sillä suvussamme sitä ei esiinny.

Nämä tutkimukset joita koko ajan tehdään ovat tietenkin hyviä, mutta kannattaisi aina muistaa, että geeneissä piilee se totuus. Jos on tuon geenin perinyt, niin se on sitten sillä selvä. Siihen eivät vaikuta kiinteiden aloitus ajankohta, maidon aloittaminen silloin ja tällöin, sokerin syöminen, rasvan syöminen tai muut useasti oletetut seikat.

heather

Ehkäpä äiti ja neuvolan henkilökunta osaavat arvioida kussakin tilanteessa, mikä on lapsen etu. Minulla maitoa on joka kerta tullut suihkuamalla ja paljon. Lapset ovat tahtoneet tissiä tuon tuosta, ja öistä on tullut lopulta niin risaisia, että äiti on ollut jaksamisensa reunamilla polviin asti ulottuvin silmäpussein - ja silti lapsen on ollut nälkä, kasvukäyrät ovat romahtaneet jne. Nämä meidän nappiaiset kun kuluttavat paljon, sillä ovat heti piiperöstä fyysisesti varsin aktiivisia, kääntyvät kahden kuukauden iässä ja ovat siitä lähtien jatkuvasti kieppumassa, potkimassa ja tempomassa innokkaasti. Lisäksi tämä tulviva maitoni ei ole koskaan vaikuttanut järin kermaiselta, joten niin äidin kuin alan asiantuntijoidenkin mielestä laspet ovat tarvinneet selvästi tukevampaa ravintoa lisäksi. Ja vallan mainiosti voivat.

Eli hiukan laajakatseisuutta ja suhteellisuudentajua, hyvä ihminen! Minusta on melko arveluttavaa lähteä painokkaasti ohjaamaan ihmisten käyttäytymistä ja tuomitsemaan suuren osan tapoja toimia " huvitteluna" ja " venäläisen ruletin peluuna" ilman, että on itse diabeteksen ja/tai lastenhoidon asiantuntija. Vaan niinhän se on, että se joka tietää vähiten, kuvittelee usein tietävänsä varmaa faktaa asiasta kuin asiasta tiedonmurusten perusteella. Laajempi ja monisyisempi perehtyminen probleemaan saattaisi silti olla paikallaan ennen huutomerkein kirjoiteltuja käskyjä koko kansalle! Sinänsä kuitenkin mielenkiintoinen tutkimus tuokin, jota kukin soveltakoon oman silmäteränsä kohdalla parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vitanova

Vitanova

mutta en rehellisesti sanottuna voi ymmärtää, miksi joku haluaisi pelata venäläistä rulettia lapsen terveyden kanssa. Jälkeenpäin on tietty turha miettiä aikaisin aletettuja kiinteitä mutta tarkoitin ap viestini äideille joiden vauvat eivät ole vielä kiinteitä aloittaneet. Eikö jokainen tahalleen aiheutettu riski ole turha? Ja tässä asiassa riski sairastua tuplaantuu, mielestäni se on aika paljon.

Todella harva lapsi tarvitsee lisäruokaa alle 4 kk iässä. Meillä lapset ovat kasvaneet aina +2 käyrällä ja ruokaa on mennyt melkoiset määrät mutta vaikka maitomäärät kasvoivat ja syöttävälit tihenivät tuossa iässä niin maito (äidinmaito tai korvike) on riittänyt hyvin tuohon ikään saakka ja jonkun verran ylikin.

PrinsessaFiona:

Lainaus:

eikä kaikkien kohdalla nykysuosituksen mukainen 6 kuukauden täysimetys ole mahdollista tai edes järkevää.

onhan se hyva etta tuota tarkastettu on; mutta se nyt on ' vain' RISKI sairastua diabetekseen, ei takuuvarmaa etta siihen sairastuisivat! Toki ruokavaliosta huolehtimisella aina voi vahentaa riskia, mutta olisin enemman huolissani hiukan myohemmin kuin ennen 3kk ikaa, kun alkaa syoda enemman ja kaikkea! Tuo riskialttiushan jatkuu ainakin +3 vuotiaaksi!

Meillakin kaks nuorimmaista aloittivat kiinteat 3kk iassa, sita ennen jo olivat paasaantoisesti korvikkeella, ja taalla lastenlaakarin mukaan tosiaan suotavaa lisata ruokaa kun maaratty litramaara saavutetaan pelkalla korvikkeella!

Meillapain vaan ensimmainen ' kiintea' ravinto alkaa liha/vihanneskeiton liemella, ei perunalla kuten Suomessa. Voihan se extra sokerimaara johtua tuostakin, tieda sitten tosissaan Itse kuitenkin aloitin kiinteiden anamiset ihan normaalisti peruna-porkkanamossolla kaikesta huolimatta. Meillakaan ei ruoka-allergioita ole. Tietenkaan se ei merkitse etteiko niita tulisi, mutten stressaa siitakaan ennen tapahtunutta!

Mutta toiottavasti lapsesi pysyvat terveina jne jne

- levinia ulkomailta-

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat