Millainen on ristikumiveto ? Hampaiden oikomisesta kyse

Vierailija

Sivut

Kommentit (26)

Molemmille puolille. Niissä oli sellaiset " koukut" , joihin pieni kuminauha aina pujotettiin. Mulla kyllä molemmat koukut oli ulkopuolella. Ruokailua ennen piti kumilenkit ottaa pois ja laittaa uudet ruokailun jälkeen. Ei se kyllä minusta mitenkään vaikeaa ja vaativaa ollut. Oli muistaakseni reilu vuoden.

Kyllä mulla ne molemmat kiinnitykset oli hampaan ulkopuolella. Toinen pää poskihampaissa ja toinen pää yläkulmahampaiden tienoilla. Ei niitä missään vaiheessa kiinnitetty hampaiden sisäpinnalle. Sen vuoksi minun ei varmaan tarvinnutkaan ottaa kumilenkkejä pois ruokaillessa.

Se mihin hampaaseen, ja mille pinnalle nasta (tai joskus koukku) kiinnitetään, riippuu siitä mitä purennassa pitää korjata. Useimmiten kuminauhaa ei tarvi ottaa syödessä pois. Mutta aina sen katkettua, pitää suuhun laittaa uusi (niitä saa ison rasiallisen hammaslääkäristä).

Minulla oli aikoinaan sellainen veto, että alaposkihampaisiin laitettin hampaan ympärille metallirengas, jossa oli sellainen taitettu metallinen tappi. Se oli taivutettu poskenmyötäisesti taaksepäin eli ei pistänyt poskeen eikä ollut vaaraa, että mikään menisi poskesta läpi.

Muuten minulla oli sekä ylä- että alahampaissa metallikiskot. Kuminauhat ujutettiin takahampaissa oleviin tappeihin ja siitä vedettiin yläkulmahampaisiin (tai niiden takana oleviin hampaisiin) kiinni. Muistaakseni minulla ei ylähampaissa ollut muuta kuin normaalit kiskot, joihin ne kuminauhat venytettiin kiinni, mutta en nyt mene vannomaan.

Päivittäin jouduin niitä pitämään. Joskus otin ruokaillessa pois ja joskus en. En usko että ne näkyivät ulospäin, paitsi oikein nauraessani makeasti suu auki. En muista jouduinko pitämään niiitä yöllä, sillä minulla oli erikseen myös yöllä pidettävä niskaveto ja se se vasta hubalaite oli. Leukoja särkee jo pelkästä muistelemisesta.

Mun aikaan ne sai sellaisessa valkoisessa minigrip-pussissa, jossa oli etupuolella jokin kuva. Mulla oli yhteen aikaan pussissa sellainen piirretty, musta-valkoinen kuva leijonasta. On jäänyt hyvin mieleen.

Eli esim. ylähampaaseen sisäpuolelle ja vastaavaan alahampaaseen ulkopuolelle. Nastat ovat hyvin huomaamattomat ja pienet. Nastojen välille laitetaan ohut kuminauha, joka vetää ristiinpurennassa olevia hampaita oikeaan asentoon. Aluksi käytetään isompaa (pidempää) kuminauhaa ja hampaiden asennon korjaantuessa lyhyempää kuminauhaa.

Itselläni on ollut joskus ala-asteiässä tuollainen hoito yhdessä hammasparissa ja se oli tosiaan hyvin huomaamaton.

Ylähampaan (takahampaassa minulla) ulkopintaan laitetaan sellainen " koukku" ja alahampaan sisäpintaan samanlainen. Sitten niihin kiinnitetään kuminauha. Kun avaa suuta niin se venyttää hampaita vähän oikeaan asentoon. Ei ole ollenkaan samanlainen kuin raudat. On todella näkymätön.

Ekoina päivinä suun avaminen sattuu, kun hampaat ei ole tottuneet venytykseen. Minä sain just ja just laitettua lusikan suuhun :)

Minä en ainakaan muista ottaneeni kuminauhaa syödessä pois. Mutta joskus kuminauha saattoi syödessä tai muuten vaan katketa. Lapsen pitää osata laittaa kuminauha takaisin ja se onkin ihan helppoa. Minä opin laittamaan jopa huomaamattomasti kielellä kuminauhan takaisin jos se jostain syystä irtosi :)

Onko ristikumiveto sitten eri asia kuin tuo minulla ollut kumiveto? Minulla nimittäin kiinnitettiin kuminauhat sekä ylhäällä että alhaalla hampaiden ulkopinnalle.

...Jonka piti nuorena keskeyttää hoito,

sillä kieleeni tuli kauhea haava,

enkä pystynyt syömään, kuin jogurttia?

Ei mitään muuta ja viikon päästä alkoi

kyllästyttämään. No ihan tyytyväinen legoihini

olen, vaikka pikkasen vinossa vielä on.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat