Vierailija

Miksi naiset ottavat joskus miehen sukunimen oman sukunimensä perään?

Jos omasta sukunimestä ei raaski luopua, miksi ylipäätään vaihtaa sukunimeä?

Onko se nimiyhdistelmä sitten kokonaisuus, vai katsotaanko se kahtena sukunimenä?? Itse en haluaisi olla eriniminen kuin mitä mieheni ja lapseni ovat...

Sivut

Kommentit (29)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä voisin kai ottaa yhdysnimen, mutta ilman väliviivaa. Tuntuisi kiusalliselta kantaa samaan aikaan molempien sukunimeä... Eikös se ole vähän pelleilyä?

erotilanteessa miehen sukunimen voi tiputtaa pois... ihan periaatteesta.

Ehkä olisi mukavampi, jos voisi joskus liittää tyttönimeen uuden nimen, sen sijaan että vasta siinä vaiheessa vaihtaisi nimensä loppuosaa?

Lyhytkin sukunimi voi olla nätti! Itelläni on niin pitkä että se on pikemminkin hankala.

Lainaus:

se oma sukunimi puolison nimen edessä on "omaan käyttöön"... mitä lie tarkoittaakaan...

...voiko niitä käyttää jotenkin erillisinä??

No miksi ihmiset vaihtaa sukunimeään, miksi ei... kullakin syynsä tai sitten ei mitään varsinaista syytä.

niin joo ja itse en vaihtanut sukunimeä ollenkaan.

Itse tykkäisin siitä, että lapsillani olisi sama sukunimi kuin minulla. Mutta ennemmin pitäisin oman sukunimeni sellaisenaan, kuin liittäisin siihen jotain väliviivalla... koska en edelleenkkään ymmärrä selkeästi miksei mies ota myös uutta yhdistelmänimeä - vai ottaako tavallisesti?

Ymmärrän sen että mies voi ottaa yhtälailla naisen sukunimen.

se oma sukunimi puolison nimen edessä on "omaan käyttöön"... mitä lie tarkoittaakaan...

No miksi ihmiset vaihtaa sukunimeään, miksi ei... kullakin syynsä tai sitten ei mitään varsinaista syytä.

niin joo ja itse en vaihtanut sukunimeä ollenkaan.

jotkin sukunimet ovat itsessään yhdysnimiä

puolisot saavat valita, toinen voi ottaa toinen voi olla ottamatta tai molemmat voivat ottaa, mutta tuolloin toinen on Lehtinen-Lahtinen ja toinen Lahtinen-Lehtinen

koska minusta se parhaitan juuri symboloi yhdistymistämme. En halua vaihtaa nimeäni kokonaan, koska minä olen minä, sen niminen joksi syntynyt, mutta toisaalta haluan olla lasteni kanssa myös "samaa sukua" nimen kautta. Lisäksi mielestäni minun ja mieheni nimet ovat sellaiset, joista tulee poikkeuksellisen komea/kaunis yhdistelmänimi. :) Mutta kukin tavallaan. Jos olisin esim. Möttönen, varmasti voisinkin vaihtaa kokonaan miehen nimeen.

käsitelläänkö yhdistelmänimi yhtenä uutena nimenä?

Esim. jos olisi Möttönen ja Huttunen, onko Möttönen-huttunen yksi vai kaksi nimeä? Väliviiva viittaisi kai siihen, että kaksi..? Toisaalta ei se niin ihmeellistä olekaan, kun ajattelee että suomalaisilla voi olla monta etunimeäkin!

Lainaus:

Lainaus:

puolisot saavat valita, toinen voi ottaa toinen voi olla ottamatta tai molemmat voivat ottaa, mutta tuolloin toinen on Lehtinen-Lahtinen ja toinen Lahtinen-Lehtinen

aivan kuten tässä kirjoituksessa kuvataan. Oman suvun nimi tulee aina ensimmäisenä ja avioliiton kautta tullut nimi liitetään sen perään.

Lainaus:

ja voin kertoa miksi: alkuperäinen etunimi+sukunimi -yhdistelmällä ei ole kuin muutama tyyppi maailmassa. Jos olisin ottanut pelkästään mieheni sukunimen, olisin saanut sadoittain kaimoja enkä ole sellaiseen tottunut - en halunnut sitä. Toisaalta, en halunnut jäädä pelkästään alkuperäisen nimiseksi, koska halusin, että koko perheellä on sama sukunimi. Meillä on useimmiten lukenut ovessa / postilaatikossa vain miehen sukunimi. Meitä kutsutaan (miehen nimi muutettu) "Virtasen perheeksi". Olen kyllä sitä mieltä, että yhdysnimeni on tavallaan typerä ja oletan luopuvani siitä joskus. Toisaalta, olen siihen tottunut ja se on takuulla uniikki yhdistelmä ... joten .. ehkä olen tämänniminen hautaan asti. En osaisi olla "Maija Virtanen" satojen Maija virtasten joukossa. Ja etunimeäni en ole valmis vaihtamaan ..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat