Vierailija

Onko kellään tietoa kyseisestä oireyhtymästä?

Mietin että tämä oireyhtymä aiheuttaa lihavuutta, juuri kun nuo kortisoniarvot ovat päin krikkalaa. Miten se kortisoni sitten lihottaa ja onko kellään tietoa millaisista painonnoususta voi on kysymys? Miten se kortisoni tuo lisää painoa, en ymmärrä sitä.

Minulla vahva epäilys että lihavuuteni johtuisi kyseisestä oireyhtymästä. Menenkin tutkimuksiin.

Kommentit (14)

Oireet: Kortisolin liikatuotannon oireet on vaikea tunnistaa, koska monet niistä kuten lihavuus, kohonnut verenpaine tai diabetes ovat hyvin tavallisia. Tavallisia yleisoireita ovat mielen masentuminen ja epätodellinen tunne siitä, että olisi kuin eri ihminen. Kasvot alkavat pyöristyä ja punakoitua ja rasvaa kertyy soliskuoppiin, niskaan ja vyötärölle. Paino nousee ja olo tuntuu turvonneelta. Iho muuttuu ohueksi, mustelmia ilmaantuu herkästi ja vartalolle voi tulla punertavia viiruja merkkinä ihon sidekudosrakenteen repeilystä. Lihasheikkous ja lihaskato ovat varhaisia oireita: jalat ja kädet väsyvät ja tuolilta nousu vaikeutuu. Naisilla karvoitus lisääntyy, kuukautiset käyvät epäsäännöllisiksi, miehillä taas sukuvietti laimenee. Luukato on tavallista ja joillekin potilaille luunmurtumat voivat olla ensimmäinen oire taudista.

Minulla on kaikki muut oireet paitsi nuo luunmurtumat ja punakat kasvot.

Oireet nyt kasvaneet. Juuri tullut tuo käsien ja jalkojen väsymys jne. Painoa on tullut isoina ryppäinä 4vuotiaasta asti. Nyt on juuri tuo painonnousu rypäs meneillään, paino noussut 6kk 30kg, saman teki 6vuotta sitten.

Kilpirauhasenvajaatoiminta minulla on. Kuin myös diabetes ja verenpainetauti.

ä.

Kilpirauhasenvajaatoiminta ei minulle aiheuta oireita kyllä. Joku muu nyt mättää minussa ja pahasti ja tämä olisi yksi mahdollisuus kyllä! Tuo painonnousu kun ei ruoan määrästä/laadusta tai liikunnan puutteesta johdu. Sen olen tiennyt jo lapsesta asti.

Terve.Minulla löydettiin aivolisäkkeestä kookas kasvain viime marraskuussa 2009.Minulla todettiin cushingin oireyhtymä(eli lisämunuaisten liika toiminto) Kasvain poistettiin nenäonteloiden kautta 2010 maaliskuussa.Minulla oireet olivat:Lihoin melkein 20 kg,se oli nestekertymää,verenpaine nousi,sokerit nousi,lihaksetlähti,sen myötä lihasvoima,ristiselkäsärky ja särky luustossa ,kun lihakset häipy,kasvot muuttuivat miesmäiseksi(kuukasvot),sydämmen rytmihäiriöitä,jatkuva nälkä ja jano.Viidentoista minuutin välei vessaan pissalle.Sain raivareita,en nukkunut,kuin pätkä unta,muistini pätki,saattoi 2 viikkoa putkeen olla olo ihan,kuin ois vetäny viinaa tai pillereitä.Pimeä näkö hävisi.Olo oli muutenkin aika sekava,vaikka olin selvinpäin.T.Mia

Kiitos Mia viestistäsi. Miten tilanteesi on muuttunut kasvaimen poiston jälkeen? Olen itse kärsinyt hypotyreoosista (arvot kunnossa), keliakiasta ja sen sellaisista. En ole kuitenkaan löytänyt syytä siihen, miksi painoni nousee ja rasva kertyy outoihin paikkoihin, kuten niskaan, naamaan ja vatsaan (ennen olin päärynä/tiimalasivartaloinen nyt suuri omena) Tunnen oloni miesmäiseksi, koska karvoitukseni on lisääntynyt kasvoilla ja muuallakin, vartaloni ei ole enää naisellinen vaan tanakka ja äijämäinen. Verenpaineeseen sain lääkkeet kaksi vuotta sitten ja diabeteksen oireita on, paitsi että paino vaan nousee, ei laske. Mustelmia tulee pienistäkin kolhuista ja silmien takana on paineen tunnetta. Lisäksi olen koko ajan väsynyt, alakuloinen, poissaoleva, ärhäkkä. Jokin sisäinen tieto minulla on, ettei kaikki ole kunnossa.

Vaikka Cushingin tauti/oireyhtymä on melko harvinainen (tai sitä diagnosoidaan harvoin!) olen sitä mieltä, että erikoiset ja laajat oireet, joita minullakin on, voisivat hyvinkin selittyä kyseisellä sairaudella. Onneksi sain lääkäriltä lähetteen verikokeisiin, niin tutkimukset pääsevät alkuun. T: Heli

Hei Heli joko olet saanut verikoe tulokset?

Mikä on diagnoosisi?

Minulla myös samankaltaisia oireita, toki minulla myös kilpirauhasen liikatoiminta joka nyt remissiossa eli on nyt lepotilassa että lääkitystä en tarvi, mutta jokin mättää en jaksa olla kiinnostunut mistään, nukkuisin vain ja paino senkun nousee vaikka olen pitänyt dieettiä. Tosi rankkaa kun on tunne että ei ole kunnossa ja lääkärit vain hakee jotain helppoa diagnoosia joka ei olekaan oikea.

minulla samoja oireita, paitsi nyt lisämunuaisenkuoriosa lamassa ja syön hydrokortisonia. päässä sihisee.leukaluita särkee-suuhun erittyy jotain omituisen makuista ja kaikki maistuu samalta eli makuaisti on menny osaksi. samoin pohkeet kuihtunu-takamus kipee aina pitä olla tyynyjä pehvan alla - ja välillä ärsyynnyn tosi helposti. käsien ote hapuilevaa ja jne. psykiatriaa on tarjottu lääkkeeksi..

voi kun löytys helpotusta...

Cushingin taudin aiheuttaa hyvänlaatuinen kasvain umpieritysrauhasessa tai sitten pitkäaikainen suun kautta nautittu kortisoni. Kortisoni lihottaa sen takia, että se saa kudoksiin kertymään nestettä epänormaalisti ja se hidastaa rasva-aineenvaihduntaa, selluliittiä alkaa kertyä epänormaalisti. Jos olet käyttänyt tablettikortisonia niin varmasti tiedät, miten se vaikuttaa ulkonäköön hyvin nopeasti, jos nesteenpoistolääkettä ei mene rinnalla.

Yksi

Itselläni vastaavanlaisia oireita myös. Olisin myös kiinnostunut kuulemaan saiko Heli diagnoosia? Itse yksärilääkärin kautta tutkimukset käynnissä.. saa nähdä löytyykö kasvain lisämunuaisista tai päästä.. :/

Vierailija

Hei te cushing oireiset. Oletteko saanut diagnoosin ja päässyt hoitoon? Minulta on kyseisen sairauden vuoksi leikattu toinen lisämunuaisen. Sairaudesta saa kovin vähän tietoa mistään.

Mia

En parantunut,leikattiin 2010 ekaa kerta,2013 uudestaan ja nyt taas 2017 uus kasvain.jos eka leikkaus ois onnistunut oisin parantunut kokonaan.nyt ei vissii enää leikata,kuulemma enemmän haittaa ku hyötyä mulle.😢😢😢

Saz

Moi!

Olen menossa huomenna kortisolikokeeseen. Oireitani on mm.

Masennus
Ahdistus
Sisäinen vapina
Kohonnut verenpaine
Painonnousu
Lisääntynyt virtsaamistarve
Yöhikoilu
Päänsärky
Voimattomuus
Lihasten heikkeneminen

Kuulostaako tutulta teistä, joilla Cushing todettu?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat