Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (101)

Silti tiedän tapauksia (nämä kuljetus/it-alalla) että todellakaan ei ole avioehtoa. Eivät ole Fazeriin rinnastettavia firmoja, mutta erittäin tuottoisia yrityksiä kylläkin. On myös miehiä, jotka näkevät vaimonsa osana perhettä/ yritystä ja siksikään eivät avioehtoa vaadi. En sano, että se on fiksua..

Vierailija:

Lainaus:

Meinaatko että kotihoidossa oleva lapsi ei voi käydä vaikka srk:n kerhossa 2krt/vko 2t/kerta? Tai että kotiäidillä ei ole ystäviä/tuttavia/sukulaisia joiden kanssa tavata päiväsaikaankin jolloin lapset saavat kavereita? Tai että kotiäiti ei käy lastensa kanssa vaikka perhekahvilassa/perhekerhossa jossa lapset saavat leikkiä muiden lasten kanssa?

Vai onko kotiäiti se joka viettää 24/7 kotona lastensa kanssa tapaamatta koskaan ketään?

Ehkä jossain Helsingissä... niin mitään elämäähän ei ole Helsingin ulkopuolella:)

-- ei ainakaan mun lapsille oo riittänyt mikään 2krt/vko jossain kerhossa. On se kerhoaika niin lyhyt aika etteivät lapset edes ehdi kunnolla siellä leikkiä! Eikä meillä maalla ole mitään perhekerhojakaan tai muita paikkoja jossa tavata muita lapsia!

-- kun olin kotona lasten kanssa niin ei ollut muitakaan ystäviä joilla lapsia joita olisimme tavanneet. Sääliksi kyllä kävi sekä lapsia että itseäni. Kyllähän sitä satunnaisesti tapasi jotain lapsiperhettä mutta se on niin harvoin se. Tuntuu että nykyään kaikilla on niin kiirettä omien perheidensä kanssa vaan että se tuntuu jo tungettelulta ehdotella että tapaisi jotain lapsiperhettä useamman kerran viikossa.

Lapsilla on ihan hyvä olla välillä hoidossa ja äidillä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta mielestäni hyvä jos äidillä mahdollisuus olla kotona pitkään ja jos vain psyyke kestää.

Aika harvinaista nykyään senkin takia ettei monilla ole varaa vaikka haluja olisikin. Eriasia tietenkin uraäidit jotka eivät jaksa olla kotona vaan haluvat vain luoda uraa mutta omasta mielestäni tärkein ura olla kotona ja antaa lapsille aikaa. Kyllä lapset osaavat varmasti aikuisena arvostaa sitä että äiti on heitä hoitanut eikä päiväkodin täti.

Ja varmasti monet ovat kateellisia kotiäidelle vaikka muuta väittäisivätkin..

Sehän on ihanaa jos voi olla kotona ja kuskata lapsia kavereille ja harrastuksiin kun on kerran aikaa ja käydä ruoka- ja vaatekaupoissa kun muut ovat töissä ja käydä kahvilla ja harrastuksissa ym ym.

Harvoin tapaa " monivuotisia" kotiäitejä tai jos tapaa niin miettii miten jollakin on varaa.

Itse olen ollut 10 v kotona ja nyt viimeisen lapsen kanssa hoitovapaalla. Hyvin on aika kulunut ja erittäin nopeasti.

Rahalla on merkitystä, jos sitä ei ole tarpeeksi. Olen nähnyt kuinka köyhäksi kotiäiti jää avioeron jälkeen, ja köyhyys koskettaa perheen lapsiakin monella tapaa ja jatkuu vielä kotiäidin ollessa eläkkeelläkin, entistä pahempana. En halua omille lapsilleni sellaista elämää, jossa lukion kirjat pitää ostaa kesätyörahoista. Menkööt mieluummin vaikka kuinka pieninä hoitoon.

paljonko sen vuosimaksu on? Onko edunsaajana sinä yksin vai omaiset? Jos omaiset ja teillä on esim. kolme lasta, summa jaetaan neljään osaan ja lasten omaisuudelle määrätään edunvalvoja, eli sinä saat vapaaseen hallintaasi vain 500 000.

Sisältääkö tuo 700 000 asunnon, jossa asutte? Pk-seudulla helposti 500 000?

No kyllähän sä varmasti muutaman vuoden pärjäät, mutta toi pääoma kyllä jossain aikataulussa silti syöty loppuun. Mutta ehkä sä sitten löydät itsellesi uuden elättäjän ;)

Terv., 56

Vierailija - 27.03. 15:32 vastaa tähän viestiin (12/48)

Olen ja haluan olla kotiäiti. Se on mielestäni paras mitä voin lapsilleni tarjota. Lapseni ovat kuitenkin käyneet eskarin.

Ehkä jossain Helsingissä pystyy tarjoamaan tarpeeksi muiden lasten seuraa sekä virikkeitä lapselle, että tämän saisi toimimaan. Mutta miten lapsi oppii toimimaan ryhmässä, jos on pelkässä kotihoidossa?

Etenkin ylemmissä asiantuntijatehtävissä ja johtotehtävissä tällaiset vakuutusedut ovat yritysten tarjoamia " porkkanoita" , joilla hyvät tyypit saadaan pidettyä talossa. Henkivakuutuksen lisäksi yleisiä ovat mm. firman maksamat eläkevakuutukset.

ovat aloittaneet koulu-uransa. Akateeminen koulutuskin löytyy ja alalta, jolta varmasti löydän töitä. (Puheterapeutti)

Vierailija:

[quote]

Vierailija - 27.03. 15:32 vastaa tähän viestiin (12/48)

Etkö parempaan pysty?

On ihan ok jäädä pois töistä jos voittaa lotossa, mutta jos mies tienaa sen verran että äiti voi hoitaa lapsia kotona, se ei olekaan niin hyväksyttävää.

Vierailija:

Lainaus:

huom. kotiäitihän ei saa mitää rahaa mistään, joten ei pitäis haitata ketään perheen ulkopuolista!

Jos se vaatii sitä, että äiti on 24/7 kotona lasten kanssa ja sen pystyy järjestämään, niin mikäs siinä. Ei kai tämän maan verotulot siihen sentään totaalisesti romahda, jos muutama sata naista jää kotiin vähän pidemmäksikin aikaa (yhteiskunnan tuetta). Jos ilmiö yleistyisi, olisin ehkä vähän huolissani...

Oikeasti halveksun pikkasen kotiäitejä. Siis sellaisia, joilla todellakin on joitain koululaisia kotona. Arvostan kyllä VANHEMPIA, jotka esim. hoitavat 2-3-vuotiaitaan kotona tai niin että lapsi on vain puolipäiväisesti hoidossa! SE on paljon parempi ratkaisu kuin se, että lapsi on kokonaan kotona.

Ja herrajee, ei se päiväkotikaan nyt mikään niiiin kamala paikka ole! Oikeasti lapset voivat tykätäkin olla päiväkodissa ja löytää hyviä ystäviä. Ne ystävyyssuhteet muodostuvat kyllä parhaiten kun lapsi saa tavata niitä samoja kavereita monta kertaa viikossa.

Nainenhan itselleen sen kuopan vain kaivaa olemalla kauan kotona ELLEI SITTEN ITSE TULE RIKKAASTA SUVUSTA tms. Useimmat kai eivät tule...

Oma äitini oli kotiäiti ja parempi hänelle olisi ollut lähteä töihin. HÄN oli kyllä työtä vieroksuva, ehkä käytti lapsia tekosyynä? MINULLE olisi ollut parempi mennä päiväkotiin. Koulun aloitus olisi ollut helpompaakin. Äitini ei ehkä vielä tänäkään päivänä tätä ymmärrä, emme ole asiasta edes ikinä puhuneet. Hän luulee että kotonaolo oli mulle vain hyvää...

sinne kotiinkin. AIna voi sivistää itseään, opiskella esim. avoimessa verkko-opintoja, opiskella ja treenata kielitaitoja, ylipäätään mitä tahansa.

Eri asia riittääkö se oma älykkyys siihen.

Vierailija:

Lainaus:

Pää hajosi, kuten monelta muultakin kotiäiti-kokelaalta. Älykäs ihminen tulee hulluksi kun arjessa suurin haaste on se, pukeeko tänään talvihaalarin vaiko toppatakin...huh.

Ehkä kotiäidit ovat sellaisia emo-tyyppejä, joiden suurin unelma on helliä lapsiaan (en sano tätä pilkkaavassa mielessä!). Minun suurin unelmani kotiäitinä oli päästä pois tilanteesta, ihan minne vain.

Lapsi täytti 2 vuotta ja aloitti päivähoidon.

minä en ole enkä halua minä en ole, enkä haluaisi olla.

Muiden valinnoista en kuitenkaan ota kantaa, kullakin on syynsä. Jollain on pienempiä lapsia kotona, jollain ei ole ammattia, jollain on jotain muuta.

Itse olen sitä mieltä, että lapsille on hyvä tottua SÄÄNNÖLLISEEN ryhmätoimintaan ennen kouluikää. Itse olin kotiäidin lapsi kouluun asti ja siihen aikaan oli tapana että äidit ovat muutenkin kotona, ainakin porvarispiireissä, joten äiti oli kotona vielä kouluun mentyänikin. Minä olinkin sitten kyllä tavallista avuttomampi tapaus koulun alkaessa ja vielä pitkään sen jälkeenkin. TOki minua oli käytetty kerhossa kerran pari viikossa, mutta kerho kerran pari viikossa EI ole sama asia kuin säännöllinen ryhmätoiminta. Nykyään varmaan eskari kuitenkin korjaa tätä asiaa: ESKARIA EI SAISI LAPSILTA KIELTÄÄ!

2 ensimäistä meni suoraan eskariin. Ei tullut heistä lössyköitä. Koulussa opettajat on kehuneet kummastakin lapsesta, että hyvin pärjäävät, ovat sosiaalisia ja rauhallisia. Toisesta opettaja jopa sanoi, että olisipa kaikki lapset samanlaisia niin olisi opettajan elämä helppoa kun voisi keskittyä opettamiseen, eikä tapojen opettamiseen. Erikseen on moni opettaja sanonut, että huomaa, että lapsilla on hyvä koti. Koulu on suht pieni, joten opettajat tuntevat kaikki lapset ja näin ollen tällaiset keskustelut ovat olleet mahdollisia tiiviin yhteistyön takia.

Nuoremmat menivät hoitoon vasta 5 ja 4 vuotiana ja ovat pärjänneet aivan yhtä hyvin. Verrattuna kotihoidossa olleisiin, eivät ole saaneet hoidosta mitään sellaista, että olisi tarvinnut katua isompien kotihoitoa.

Itse en koe menettäneeni mitään. Kotivuosina ehdin tehdä paljon sellaista, mitä en ehdi nyt kun olen taas työelämässä.

Ja eläke. Toki vuodet vaikuttavat siihen, mutta silti ehdin olla työelämässä niin pitkään, että saan kuitenkin jonkinlaisen eläkkeen. Loppujen lopuksi kotivuodet eivät pienentäneet sitä niin paljon, että joutuisin vesi- ja leipäkuurille. Talo on kuitenkin jo maksettu ja muut isot velat pois. Joten uskon, että jos edessä on tilanne, että mieheni kuolee ennen minua, saan kuitenkin ruokani itse ostettua ja maksettua asumiseni.

Ja voihan tässä käydä niin, että itse kuolen aikaisemmin. Olen kuitenkin saanut elämääni laatua, koska sain elää muutaman ihanan vuoden läheisesti lapsieni kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat