Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (101)

Onko naisille oikeasti nykyään täysin vieras ajatus se että kasvattaa ne oman lapsensa ja hoitaa ne omat lapsensa kouluikään asti? Kukaan teistä ei oikeasti halua olla lastensa kanssa ne tärkeät ensimmäiset vuodet?? Minulle ainakin tulee olo että miksi lapsie tehdään tähän maailmaan jos äiditkään eivät jaksa panostaa lapsiinsa edes 7vuotta?

On kerhoja jne. jossa lapsi oppii ryhmätyöstektelyä. Ei kotiäitiys tarkoita sitä että lapset elävät täysin pimennossa äidin helmoissa 7vuotta. Olemassa on katsokaas se esikoulukin jossa sitten viimeistään opitaan ne ryhmätyöt! Ja koulu on sitä varten. Minusta hölmöä että lapsien pitäisi osata jotain jo ennen kouluun menoa! Sehän on nimenomaan se paikka missä ne asiat OPITAAN!

Minä en välttele työtä, minä haluan olla omian lapsien lähellä ensimmäiset vuodet sinne koulunalkuun asti. Minulla on rutkasti aikaa tehdä töitä tämänkin jälkeen. Minun elämäni ei kaadu seitsemään eikä 15vuoteen. Jos olisin nyt 10vuotta kotiäitinä niin ehdin tekemään töitä vielä tämänkin jälkeen 20-30vuotta. Kyllä siinä eläkettä kertyy! :)

Tuttavapiirissä on kyllä yksi tällainen enkä minä mitään pahaa asiasta ajattele, ihan kiva että hän tahtoo olla kotona. Enkä ymmärrä näitä puheita työn välttelystä, jos perheellä on varaa ko. järjestelyyn niin mitä se kenellekään kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tällä hetkellä tuntuu siltä että en todellakaan halua lähteä kokopäivätöihin lasten ollessa alle kouluikäisiä. Ei tarvitse kuskata heitä minnekkään hoitoon, eikä mene hoitomaksuja. Lapsillekkin parempi vaihtoehto. Ite olen kyllä ajatellut että tekisin esim parina iltana viikossa ja viikonloppuisin töitä kun nuorin täyttää 3v. mulla se ei ainakaan ole työnvälttelyä. Ja mitä se teidän napaa kaivaa jos jollakin on mahdollisuus tähän?

Mun ei välttämättä koskaan edes tarvis lähteä töihin, mutta ihan omaksi iloksi voisin vähän tehdä. Mies maksaa mulle yrityksestä palkkaa ja eläke juoksee...

On turvattu eläkekin.

Vierailija:

Lainaus:

niin menee mun mielesta tyonvalttelyn puolelle. Kolme vuotta viela ymmarran vaikka en ehka itse tekisi mutta 7 v.....? Ja kylla se lapsikin tarvitsee muuta kun vaan kotona mamman kanssa kasvatusta ennen koulun aloitusta.

Päiväkoti ei kyllä automaattisesti ole lapselle hyvä juttu - laadukas päivähoito on toki hieno juttu, mutta on olemassa myös laadukasta kerho- ja harrastustoimintaa. Myös sisarusten ja kaverien kanssa leikkiminen sosiaalistaa, eivät lapset tarvitse ohjattua ryhmätoimintaa 8 h/pvä.

Viihdyin erinomaisesti kotona isompien lasten kanssa. Jäi paljon aikaa itsellekin ja omille harrastuksille Taloudellisesti toki oli hankalaa ja velkaannuimme aika paljon niinä vuosina.

Nyt olen ollut tämän vuoden alusta töissä ja tunnelmat ovat kaksijakoisia. Toisaalta on ihanaa koittaa siipiään (akateemisessa) ammatissa johon joskus kouluttauduin. Toisaalta joudun nyt sitten tekemään töitä ympäri vuorokauden päivittääkseni ammattitaitoni ja olen joutunut " hylkäämään" perheeni lähes kokonaan. Henkistä energiaa heille e enää ole eikä juuri fyysistä aikaakaan.

niin menee mun mielesta tyonvalttelyn puolelle. Kolme vuotta viela ymmarran vaikka en ehka itse tekisi mutta 7 v.....? Ja kylla se lapsikin tarvitsee muuta kun vaan kotona mamman kanssa kasvatusta ennen koulun aloitusta.

Sijoitusomaisuutta (kiinteistöinä ja osakkeina) minulla on tällä hetkellä yhteensä n. 700 000:n euron arvosta (ja sen määrä tulee lisääntymään tulevaisuudessa). Tiedän, tämä kuulostaa teistä ihan utopistiselta ja varmaan provoilultakin, mutta näin todella on. En ymmärrä mikä tässä tilanteessani on niin vaarallista? Jos meille tulee ero, saan pitää omistusasuntomme (tästä on sopimus) sekä puolet miehen avioliittomme aikana hankkimasta omaisuudesta, mikä riittää mainosti turvaamaan eläkepäiväni. Jos mieheni kuolee, taloudellinen tilanteeni on vielä parempi (kamala sanoa näin, mutta näin on).

Miksi ihmeessä minun pitäisi mennä töihin?

47

OK, kovin kaukainen asia mietittäväksi, mutta totuus on, että jos meillä on kaksi samoin kouluttautunutta ja samaa työtä tekevää naista, ja toinen on 10v kolmen lapsen kanssa kotona ja toinen vain äitiyslomat, niin tämä 10v kotona oleva saa jopa 500euroa pienemmän eläkkeen.

KUn vielä muistamme, että keskiverto nainen elää moooonta vuotta kauemmin kuin miehensä, ja että keskivertoparilla mies on vanhempi, niin toivottavasti kotiäidit sitten ymmärtävät, että vanhoina heillä voi olla tosi pienet eläkkeet.

Kovin kaukaiseltahan tällaisten asioiden pohtiminen kuulostaa, mutta kun siellä eläkkeelläkin voi olla vaikkapa 30 vuotta, niin tulisi ymmärtää, että pitkäaikaisella kotiäitiydellä on todellakin kauaskantoiset vaikutukset.

Vaikka se mies on nyt siinä elättämässä, niin ei välttämättä ole enää sitten kun nainen elää ikävuosia 65-90v.

Yrityksen ryhmähenkivakuutuksesta saa noin 30 000 euroa + lapset jokainen puolet tuosta, jos muistan oikein. Siis jos puoliso kuolee.

Mun kokemuksen mukaan ihmiset, joilla on paljon rahaa, ovat aika saitoja, eivätkä takuulla maksa vakuutusyhtiölle jotain 10 000 euron vuosimaksua 2 miljoonan henkivakuutuksesta. Siksi kiinnostaisikin kovasti kuulla paljonko se vakuutusmaksu on. Äläkä nyt sano, että miehesi yritys maksaa vakuutusmaksun.

Tämä koko juttu on muutenkin epäuskottava, koska yleensä ihmiset, joilla on paljon rahaa, suojaavat sen tosi tehokkaasti, myös puolisolta.

Turhan työn tekijöiden sietääkin jäädä kotiin. Moni työnantaja varmasti kiittää

Vierailija:

Lainaus:

97, ja lapsiko ei opi työnteon mallia ellei äiti palaa töihin lapsen ollessa 10 kk ikäinen?

Naurettava väite. Sitä paitsi työnteon mallin voi oppia ihan kotonakin. Moni työssäkäyvä raataa päivän (mitä lapsi ei näe) ja illat sitten on liian väsynyt tehdäkseen kotona juuri mitään; syödään valmisruokia, ei ole aikaa pihanhoitoon, leipomiseen, ompeluun jne. mihin kotiäidillä on aikaa ja huom. mikä on myös ekologista sen lisäksi että antaa lapselle hyvää esimerkkiä.

Sitä paitsi, aika moni tekee oikeasti todella " turhaa" työtä. Itsekin olen painiskellut työn merkitystä miettien it-alan ihmeellisissä projekteissa, joista ihmiskunta ei mitään pidemmän päälle hyödy. Ainoa mielekkyys monelle työssä on palkka, eikä se pelkkä rahan perässä juokseminen ole mielestäni vielä hyvä roolimalli.

palaan mielelläni töihin nyt, kun lapset ovat 3v ja 5v. Muuten itselleni on ihan yksi lysti haluaako joku olla kotiäiti. jos tulot ja hermot perheessä riittävät niin siitä vain.

Ymmärrän, jos jollakin ihmisellä on rahaa niin paljon, että työnteko ei motivoi, niin kotiäitiydestä saa sisältöä elämään vaikka lapset olisivat isompiakin.

Päiväkoti on mielestäni hyvää ryhmässä olemisen yms harjoitustalapselle, mutta päiväkotipäivän pituus pitää olla ikään sopiva. Minusta 8h-9h päivässä on liikaa jopa 5-6 vuotiaille, jos se on säännöllistä.

Minä olen ajatellut, että haluan myös esimerkilläni näyttää, että työnteko on osa hyvää elämää ja kuuluu siihen. Ammatti ja ammatinvalinta on tärkeää, koska sillä on niin iso vaikutus elämään.

Mieluiten tervepäiset lapset kun rikkaus. Olen sitä mieltä että ne äidit jotka eivät voi edes sitä kolmea vuotta kotona lapsia hoitaa eivät lapsiaan ole oikeasti tähän maailmaan edes halunnut. Kumma että raha menee lapsien edelle. Toimeen tulee yhteiskunnan tuillakin(kotihoidontuki).

Hoitakaa ne lapset itse, älkää pistäkö muitten hoidettavaksi. Vanhemuus on sitä että huolehtii pienestä lapsesta. Päiväkodintädit teidän lapsistanne huolehtii, ette te. Hävetkää!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat