Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (101)

uskottava henkivakuutussumma, 2 miljoonaa ei. Oletko huomioinut 400 000 ihminen, että jos edunsaajina on omaiset, et sitten saa omaan käyttöösi koko rahaa?

Toisella on neljä lasta, vanhin jo aikuinen ja nuorin alle vuoden. On tosin ollut aina välillä töissä, työvuorot soviteltu perheen isän kanssa. Toiseksi nuorin lapsi on käynyt eskarin, muut seurakunnan kerhoa pari kertaa viikossa. Kivoja ihmisiä ja onnellisen oloisia lapsia.

Toisella on kolme lasta, vahin ekaluokkalainen, nuorin 2-vuotias. On välillä hoitanut toiminut perhepäivähoitajana. Koulutukseltaan on lastentarhanopettaja. Ei eskaria, vanhemmat lapset ovat käyneet seurakunnan kerhossa 3-vuotiaasta alkaen. Ihan normaalisti lapset pärjäävät ryhmässä, äiti panostaa ja on aina panostanut lasten kaverisuhteisiin.

Olen siis kokemuksen perusteella sitä mieltä, että mikäli äiti jaksaa touhuta lasten kanssa ja viihtyy kotona, on kotihoito tosi hyvä juttu. Itse lähdin opiskelemaan kun nuorempi lapseni täytti 3 ja vanhempi oli 4. Olisin ollut vielä vuoden kotona jos talous olisi antanut periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Haluatko olla/oletko kotiäiti?

En halua, en ole koskaan halunnut. Nyt olen hoitovapaalla ilman vakituista työpaikkaa, joten periaatteessa kai olen kotiäiti. Tarkoitukseni on kuitenkin päästä töihin jossain vaiheessa, kun nuorimmainen alkaa olla parivuotias. Itse olen aina kokenut koulutuksen ja työn hyvin tärkeäksi " minuudelle" . Iso osa minusta ei ole käytössä, kun olen kotona ja pidemmän päälle kokisin sen turhauttavana.

Lainaus:

Mitä yleensäkin ajattelet äideistä jotka ovat lastensa kanssa kotona kunnes he aloittavat koulun ja heidän motiiveistaan tehdä sellainen valinta?

Kukin tekee valinnat elämäsään oman mielensä mukaan. En minä varsinaisesti ajattele mitään kotiäideistä, jos se on heille hyvä ratkaisu niin hyvä. Ensimmäisenä ehkä tulee kuitenkin mieleen raha, jos ei ole esim. maatalousyrittäjyydestä kyse.

Lainaus:

Pitäisikö sinusta lasten olla jonkin aikaa perheen ulkopuolisessa hoidossa ennen kouluun menoa?

Riippuu. Jos on kasvuympäristössä muita lapsia ja harrastuksia, niin ei minun mielestäni hoidosta mitään sen kummempaa saa.

Lapsi jää niin paljosta paitsi, jossei ikinä ole hoidossa ikätovereidensa kanssa.

Ideaalia ehkä olisi että ensin kotihoitoa kaksi vuotta, sitten osa-aikahoidossa kolme vuotta, esim. viisi tuntia päivässä, ja sitten ennen koulun alkua kaksi vuotta kokopäivähoidossa jonkun seitsemän-kahdeksan tuntia päivässä.

Vierailija:

Lainaus:

Ehkä jossain Helsingissä pystyy tarjoamaan tarpeeksi muiden lasten seuraa sekä virikkeitä lapselle, että tämän saisi toimimaan. Mutta miten lapsi oppii toimimaan ryhmässä, jos on pelkässä kotihoidossa?

Meinaatko että kotihoidossa oleva lapsi ei voi käydä vaikka srk:n kerhossa 2krt/vko 2t/kerta? Tai että kotiäidillä ei ole ystäviä/tuttavia/sukulaisia joiden kanssa tavata päiväsaikaankin jolloin lapset saavat kavereita? Tai että kotiäiti ei käy lastensa kanssa vaikka perhekahvilassa/perhekerhossa jossa lapset saavat leikkiä muiden lasten kanssa?

Vai onko kotiäiti se joka viettää 24/7 kotona lastensa kanssa tapaamatta koskaan ketään?

Ehkä jossain Helsingissä... niin mitään elämäähän ei ole Helsingin ulkopuolella:)

Naurettava väite. Sitä paitsi työnteon mallin voi oppia ihan kotonakin. Moni työssäkäyvä raataa päivän (mitä lapsi ei näe) ja illat sitten on liian väsynyt tehdäkseen kotona juuri mitään; syödään valmisruokia, ei ole aikaa pihanhoitoon, leipomiseen, ompeluun jne. mihin kotiäidillä on aikaa ja huom. mikä on myös ekologista sen lisäksi että antaa lapselle hyvää esimerkkiä.

Sitä paitsi, aika moni tekee oikeasti todella " turhaa" työtä. Itsekin olen painiskellut työn merkitystä miettien it-alan ihmeellisissä projekteissa, joista ihmiskunta ei mitään pidemmän päälle hyödy. Ainoa mielekkyys monelle työssä on palkka, eikä se pelkkä rahan perässä juokseminen ole mielestäni vielä hyvä roolimalli.

Minusta lapset ovat " pieniä" vielä toiselle luokalle asti.

Meillä molemmat ovat olleet puistotädillä, kerhossa ja harrastuksissa, ja sosiaalisesti siis saavat myös lapsiseuraa ihan riittämiin.

Minulla on oma firma, teen kotona töitä, tienaan ihan kivasti ja työeläke karttuu koko ajan (varsinaista äitiyslomaa olen pitänyt kuukauden kummankin kanssa), joten en tipahda työelämästä.

Vierailija:

Lainaus:

niin menee mun mielesta tyonvalttelyn puolelle. Kolme vuotta viela ymmarran vaikka en ehka itse tekisi mutta 7 v.....? Ja kylla se lapsikin tarvitsee muuta kun vaan kotona mamman kanssa kasvatusta ennen koulun aloitusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat