5 parasta ystäväpariskuntaanne - heidän amattinsa?

Vierailija

mulla:

n: tradenomi- m: pk

n: sairaanhoitaja - m: pk

n: sairaanhoitaja yamk - m: amis

n: tradenomi - m: lakimies

n: Di - m: Di

Sivut

Kommentit (154)

Vierailija

n. sairaanhoitaja - m. remonttireiska

n. kotiäiti - m. atk-alalla

m. pastori - n. kotiäiti

n. sosiaalityöntekijä - m. pastori

n. ympäristöalalla - m. mineraalitutkija

Vierailija

N lääkäri- M lääkäri

N tradenomi- M yo

N ekonomi- mies fyysikko

N ekonomi- mies ekonomi

N ekonomi- mies ekonomi

Miehen kanssa olemme ekonomeja kumpikin.

Vierailija

Jo se, että menin lukioon aiheutti " pesäeron" silloisten ystävieni ja minun välille, lähinnä niin päin että heitä ei enää tuntunut kiinnostavan minun seurani, koska olin alkanut " kulkea nenä pystyssä" ja kuvitella " olevani parempi" kuin he ym. naurettavaa, heidän huonon itsetuntonsa aiheuttamaa lapsellista löpinää.

Lukiokaverini lähtivät kaikki eri puolille Suomea (osa jopa ulkomaille) opiskelemaan, minä mukaan lukien. Yliopistolla tutustuin valtavaan määrään mielenkiintoisia, eteenpäinpyrkiviä ja fiksuja tyyppejä, joista monilla oli samantyyppisiä ambitioita elämässä kuin itselläni. Näiden ihmisten kanssa tuli vietettyä paljon aikaa niin luennoilla, opiskelijajärjestötoiminnassa, bileissä, yliopistoliikunnan parissa jne. Oliko se nyt sitten mikään ihme, että intensiivisen 6 vuoden yhdessäolon jälkeen 5 parasta ystäväpariskuntaani ovat kaikki noita opiskeluaikojen ihmisiä?

Ihmisen persoona muuttuu ja kehittyy ehkä eniten ikävuosien 20-30 aikana. Tuona ikäkautena yleensä luodaan myös ne pysyvimmät ihmissuhteet, parisuhteet mukaanlukien. Ainakin itse tunnen nykyään (28-vuotiaana) olevani täysin eri ihminen kuin vaikkapa 18-vuotiaana. Vanhoilla kotinurkilla käydessäni tunnen oloni vieraaksi, minun (henkinen ja fyysinen) kotini on täällä Helsingissä, missä " kasvoin aikuiseksi" , ns. löysin itseni, sielunkumppanini ja hengenheimolaiseni ja jossa työskentelen ammatissa johon tunnen suurta paloa ja intohimoa.

Kummastuttaa, että joku tahtoo syyllistää minua siitä, että " hylkäsin" vanhat lapsuudenystäväni siellä Keski-Suomessa ja aloin viettää aikaani saman alan ihmisten kanssa. En minä heitä ystävikseni ammatin perusteella valinnut, vaan siksi, että he ovat monesti osoittautuneet kullan arvoisiksi ystävksi, ihmisiksi jotka todella välittävät ja pitävät minusta juuri sellaisina kuin olen. Onko se nyt sitten niin kauhea vääryys, jos toimimme samalla alalla... En tiedä. Elämää olen nähnyt monelta kantilta ja perspektiiviä mielestäni saanut muutenkin. Ei siihen välttämättä ystävyyssuhteita tarvita.

Periaatteessa tuolla logiikalla voisi kyseenalaistaa esimerkiksi kaikkien meidän globaalista oikeudenmukaisuudesta ja kehitysmaiden oloista kiinnostuneiden työn: Miten me muka voimme tehdä tätä työtä, jos meillä ei ole henkilökohtaisia ystäviä siellä Afrikassa, Kiinassa, Intiassa jne. ?

Vierailija

lääkäriopiskelija - muusikko

opettajaopiskelija - ohjelmoija

laulaja/opiskelija - it-tuki (tai jotain sellaista)

sosionomiopiskelja - levykauppias

designer - opiskelija

sairaanhoitajaopiskelija - lähihoitaja

Itse ollaan: taideopiskelija ja web-designer

Terkut vaan niille, jotka tunnistaa!

Vierailija

en nyt halua yleistää, mutta juuri luin eräästä tutkimuksesta, että minkään muun alan opiskelijoiden taustat eivät ole yhtä homogeenisia kuin juridiikan. Johtuu varmaan osittain siitäkin että heitä on lukumäärällisesti aika vähän (verrattuna vaikka ekonomeihin, joita on moninkertainen määrä). Suurin osa heistä lähtöisin juristiperheistä tai muuten vain varakkaista oloista. Sitten kun kaveripiirikin koostuu samanlaisista tyypeistä, niin mitä muuta voi odottaa kuin todellisuudesta vieraantumista ja sietämätöntä snobismia?

Minäkin tunnen muutaman juristipariskunnan ja todellakin elitistisempiä ihmisiä saa hakea...

Vierailija

N: opettaja M: opettaja

N: lähihoitaja M: Maanviljelijä

N: partui-kampaaja M: sähköasentaja

N: Laborantti M: insinööri

N: Sosionomi M: insinööri

Vierailija

Itse luulen, että varsinkin aloilla, joita opiskellaan aika pitkään ja tavallaan suljetuissa oloissa, syntyy juuri tällaisia ystäväpiirejä, joissa kaikki samaa ammattia. Sen sijaan esimerkiksi ammattikoulun käyneet eivät varmaankaan ole hankkineet kaikkia ystäviään ammattikouluaikana samalta linjalta, vaan variaatio on suurempi.

Sen sijaan on aika helppo ymmärtää, miksi lääkäreillä tuppaa niin puolisot kuin suurin osa kavereitakin olemaan lääkäreitä, sen verran tiiviisti pitkän ajan joutuvat olemaan yhdessä. Vähän vähemmässä määrin sama juttu esim. DI:llä, ekonomeilla yms. jotka käyvät usein vielä erillisiä koulujakin (toki molempia aloja voi opiskella yleisyliopistoissakin, mutta suurin osa opiskelee erillisissä kouluissa.)

Vierailija:

Lainaus:

(mitähän ap ajaa takaa? Jotain sosiaalista jaottelua? itse ollaan kääntäjä ja projektipäällikkö, vilkutukset vaan tutuille :)

Vierailija

1. n taitelija - m taiteilija (molemmat käyneet ammattikorkean)

2. n restonomi - m tradenomi

3. n ylioppilas kaupan kassalla - m ylioppilas tehtaassa

4. n ekonomi - m pienyrittäjä (ammattikorkean käynyt)

5. n tutkija - m tutkija

itse olemme: n opiskelija (FM) - m valtion virkamies (VTM)

Vierailija

YTM+FM

viulunsoitonopettaja+FM

FM+ekonomi

FM

merkonomi+DI

FM+luutnantti

FM:t ovat kyllä opiskelleet aika eri juttuja...

itse FM+FT

(nainen ensin)

Vierailija

missä kirjoilla. Mahdolliset poikkeamat voivat johtua vain siitä, että valinnan jälkeen joku on vaihtanut sukupuoltaan ilmoittamatta siitä eteenpäin.

Vierailija:

Lainaus:

niissä on aina virheitä. Ne tekee nuo tilastonsa soittamalla n. 10:lle lääketieteen opiskelijalle ja kysyy niiden sukupuolta. Sen jälkeen tuloksesta tehdään kaikenkattava tilasto.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat