Vierailija

Tarkoitus olisi itse yrittää tehdä pienimuotoisen sivubisneksen kirjanpito. Toiminta on siis alkuun niin pientä ettei ole mitään järkeä maksaa tilitoimistolle. Jos jollain olisi jotain linkkivinkkejä kirjanpidon alkeisiin niin hyvä.

Löysin netistä Tappio ¿kirjanpito-ohjelman ja ajattelin kokeilla sitä. Jopa tilikarttojen luominen tuntuu näin äkkiseltään haastavalta, mutta alkuun jo päästiin siinäkin. Kysyisin tositteiden numeroinnista; siis voinko niputtaa kaikki tositteet, niin meno- kuin tulotositteetkin samaan nippuun ja siis saman juoksevan numeron alle? Vai pitäisikö menokuiteilla olla oma numerointinsa ja samoin tulokuiteilla? Tappio antaa joka tapahtumalle tositenron, joten eikö olisi fiksua numeroida kuitit tämän mukaisesti? Eli kaikki vaan perätysten tapahtumajärjestyksessä?

Kuinkas kirjaan pankin palvelumaksut? Eli pois pankkitililtä ja palvelumaksutilille (joo en viel haltsaa näitä per/an ¿käsitteitä :)), mutta siis tällekin tapahtumalle tulee sitten tositenro, vaikkei siitä siis varsinaista kuittia olekaan. Eli ¿oikeissa¿ kuiteissa tulisi sitten yhden numeron hyppäys kuittien väliin. Joo siis kyselen oikeesti tosi tyhmiä, mutta jos nää täytyis sääntöjen ja lakien mukasesti saada laitettua, niin apua tarvitsen..

Ja mitenkäs sitten kirjaan vero-ennakot? Johonkin täytyis avata tuo vastatili veroille(mutta mihin), mutta jos kirjaan sen menoksi pankkitililtä, niin onkos tulos vuodenlopussa oikein? Siis kun aattelin niin, että tulosta vuoden lopussa vois verrata suoraan tilitettyihin veroihin. Kun jos taas olen vähennellyt ennakot tuloista, niin jotenkin se ei mun järkeni mukaan sitten kävisi ihan niin yksoikoisesti. Sekava kysymys, mutta kuten näette, apua tarvitaan. Kaikki vinkit tervetulleita. Ja oiskohan vaan parempi eka alotella kynällä ja paperilla näitä kirjan pitämisiä¿

Kommentit (8)

Tulen kyselemään lisää kun ongelmia kohdalle sattuu kun kerran vastauksia täältä löytyy! En tajunnut/huomannut/osannut laittaa Tappiossa valmista tilikarttaa, vaan yritin itse laittaa esimerkin mukaisesti sellaisia tilejä joita tarvitaan. Tuo ennakonpidätys-homma vaan jäi vielä ihan auki. Mutta katotaan jos senkin tuonne nyt saisin. Kiitos kaikista vinkeistä, näistä yritän ottaa opiksi. Ja tiedoksi, kyse ei ole verkostomarkkinoinnista :). Itse asiassa kirjanpito on miehen sivubisneksiä varten, mutta kun hän sattuu olemaan paperihommissa vielä minuakin onnettomampi niin täytyy yrittää vähän jelppiä!

Vierailija:

Lainaus:

Ja mitenkäs sitten kirjaan vero-ennakot? Johonkin täytyis avata tuo vastatili veroille(mutta mihin), mutta jos kirjaan sen menoksi pankkitililtä, niin onkos tulos vuodenlopussa oikein? Siis kun aattelin niin, että tulosta vuoden lopussa vois verrata suoraan tilitettyihin veroihin. Kun jos taas olen vähennellyt ennakot tuloista, niin jotenkin se ei mun järkeni mukaan sitten kävisi ihan niin yksoikoisesti. Sekava kysymys, mutta kuten näette, apua tarvitaan. Kaikki vinkit tervetulleita. Ja oiskohan vaan parempi eka alotella kynällä ja paperilla näitä kirjan pitämisiä¿

Et voi kirjata pankkitililtä, ellet maksa sieltä. Pankkitiliä vastaan kirjaat vain, jos maksusuoritus siellä myös näkyy. Jos kyse ennakonperinnästä (vai alv??), niin Tappiossakin minusta olemassa ihan ennakonpidätysvelka-tili. Kirjaat an epr-velka ja per ennakonpidätys nyt ja sitten kun tilität maksun, niin kirjaat an pankkitili ja per ennakonpidätysvelka. Sama idea, jos olikin kyse alveista.

Tappiossa muistaakseni tosiaan on noi yleisimmät tilit valmiina, jos ei, niin saat ne kyllä sinne helposti lisättyäkin, koitat vaan katsoa että tulee suunnilleen samaan paikkaan kuin vastaavat muut tilit.

Vierailija:

Lainaus:

niissä olevat viennit numeroin juoksevasti ja se on sama numero kuin ohjelmassa. Ja siis yhden laskun kohdalla voi olla monta tiliöinnissä syntynyttä numeroa.

Vierailija:

Lainaus:

Tarkoitus olisi itse yrittää tehdä pienimuotoisen sivubisneksen kirjanpito. Toiminta on siis alkuun niin pientä ettei ole mitään järkeä maksaa tilitoimistolle. Jos jollain olisi jotain linkkivinkkejä kirjanpidon alkeisiin niin hyvä.

Löysin netistä Tappio ¿kirjanpito-ohjelman ja ajattelin kokeilla sitä. Jopa tilikarttojen luominen tuntuu näin äkkiseltään haastavalta, mutta alkuun jo päästiin siinäkin. Kysyisin tositteiden numeroinnista; siis voinko niputtaa kaikki tositteet, niin meno- kuin tulotositteetkin samaan nippuun ja siis saman juoksevan numeron alle?

Kyllä voit.

Lainaus:

Vai pitäisikö menokuiteilla olla oma numerointinsa ja samoin tulokuiteilla? Tappio antaa joka tapahtumalle tositenron, joten eikö olisi fiksua numeroida kuitit tämän mukaisesti? Eli kaikki vaan perätysten tapahtumajärjestyksessä?

juuri näin voit tehdä. Itseasiassa kannattaa järjestää kaikki kuitit tiliotteen mukaiseen järjestykseen ja sitten nitoa pankkitiliote aina kunkin kuukauden päälimmäiseksi.

Lainaus:

Kuinkas kirjaan pankin palvelumaksut? Eli pois pankkitililtä ja palvelumaksutilille (joo en viel haltsaa näitä per/an ¿käsitteitä :)), mutta siis tällekin tapahtumalle tulee sitten tositenro, vaikkei siitä siis varsinaista kuittia olekaan.

Voit ottaa kopsun tiliotteesta, josta palvelumaksu näkyy ja laittaa sen sitten mappiin oikeaan kohtaan, niin järjestyksesi säilyy. ja todella an pankkitili (kr) ja per palvelumaksut/pankkimaksut mitkä sitten sinulla ovatkaan (db)

Lainaus:

Eli ¿oikeissa¿ kuiteissa tulisi sitten yhden numeron hyppäys kuittien väliin. Joo siis kyselen oikeesti tosi tyhmiä, mutta jos nää täytyis sääntöjen ja lakien mukasesti saada laitettua, niin apua tarvitsen..

jatkan kohta vastailua, nyt nukutan muksut, kysy lisää...

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Tulen kyselemään lisää kun ongelmia kohdalle sattuu kun kerran vastauksia täältä löytyy! En tajunnut/huomannut/osannut laittaa Tappiossa valmista tilikarttaa, vaan yritin itse laittaa esimerkin mukaisesti sellaisia tilejä joita tarvitaan. Tuo ennakonpidätys-homma vaan jäi vielä ihan auki. Mutta katotaan jos senkin tuonne nyt saisin. Kiitos kaikista vinkeistä, näistä yritän ottaa opiksi. Ja tiedoksi, kyse ei ole verkostomarkkinoinnista :). Itse asiassa kirjanpito on miehen sivubisneksiä varten, mutta kun hän sattuu olemaan paperihommissa vielä minuakin onnettomampi niin täytyy yrittää vähän jelppiä!

niissä olevat viennit numeroin juoksevasti ja se on sama numero kuin ohjelmassa. Ja siis yhden laskun kohdalla voi olla monta tiliöinnissä syntynyttä numeroa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat