Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ei liian outo, koska olen tavannutkin yhden sen nimisen tytön. Reipas vaikutelma tulee, eikä minusta mitenkään erikoisen epänaisellinen, hyvin sopii vauvasta mummoon :)

Kommentit (14)

etta Pieta tarkoittaa veistostaisteessa sellaista veistosta tai patsasta missa Jeesuksen ruumis on otettu ristilta ja Maria pitaa sita sylissa karsivan nakoisena......

Miksei tytolle Pieta jos pojalle kay Pietu Pietarista?!

nimi Pieta tulee suomenkieleen pohjoismurteista, latinan sanasta beata, joka merkitsee "kaunista, autuasta ja onnekasta".

Pieta-sana latinassa merkitsee juuri sitä mitä tuolla aiempana on kerrottukin.

Mutta eikös merkitys kummin vain ole pikkuiselle tytölle varsin sopiva?

Pieta on ylevästä raamatullisesta taustasta huolimatta mun korvaan jostain syystä murresanan kuuloinen. Jotenkin mulle se kuulostaa vähän samanhenkiseltä kuin Hilma, Lyyli tai Justiina.

Tästä syystä vierastan hieman toisia nimiä Sarai Isabell tuossa yhteydessä. Esim. Lyyli Sarai Annabel tms. olisi minusta melko outo kokonaisuus.

Mutta tämähän oli vain vieraan mielipide. Pääasia on, että nimi on teistä hyvä.

Siis tytölle... Mieheni ehdotti tätä nimeä kun selaili sukukirjaa. Nimen kantaja oli elänyt joskus 1700 luvun lopulla. Minun ainakin piti kysyä että tytölle vai pojalle ;) Erikoinen nimi ja kuulostaa jo kivalta kun on viikon verran pyöritellyt sitä, mutta ei ehkä kovin naisellinen nimi... Mitä mieltä porukka täällä on? Koko nimeksi tulisi Pieta Sarai Isabell...

Ainakin Verdiä rakastavalla ooppera-fanilla tulee heti mieleen ihana ooppera Aida, jossa lauletaan monen monta kertaa " Pietà, pietà.." Käsittääkseni tarkoittaa (vanhaksi?) italiaksi: armo, antakaa armoa, armahtakaa.

babyname.com kertoo nimestä näin:

" The meaning of the name Pieta is Piety, Religiousness. The origin of the name Pieta is Latin. The pieta is a representation of the Virgin Mary lamenting over the death of Jesus."

Uskonnollisesta taustastaan huolimatta Pieta-nimi minusta näyttää ja kuulostaa ei-liian-erikoiselta, muttei kovin tavalliseltakaan suomalaiselta TYTÖN nimeltä.

Suomen vrk:ssa löytyy 3 mies- ja 335 naiskaimaa. Tänä vuonna nimen on tähän mennessä saanut 4 tyttöä, viimeisen 7 vuoden aikana 69 lasta, joista yksi poika v.2006. Nimeä on annettu nyt enemmän kuin koskaan ennen. Nimi on siis alunperin kuitenkin vanha nimi, sitä on annettu kymmeniä kertoja jo ennen vuotta 1899. En itse erityisesti rakasta diftongeja nimissä, mutta en näe mitään syytä miksette voisi antaa nimeä tytöllenne, jos se teille on se kaunein! :o)

Pieta Sara Isabel on minusta sointuva, jos toinen nimi on Sarai (kaunis sekin ja ihanan harvinainen, valitsisin kolmanneksi jonkun muun kuin i-alkuisen nimen, ettei puuroonnu.

Pieta Sarai Annabel?

Nimi on mulle tuttu, sillä samassa lukiossa aikanaan oli mua vuotta ylemmällä luokalla samanniminen tyttö. Siro, vaalea ja kaunis.

Nimi taitaa löytyä raamatustakin, jos oikein muistan?!

Vierailija

Pieta on suomalainen versio nimestä Beata  "autuas". Tuo Pietà-merkitys vaatii aksenttimerkin a:n yläpuolelle. Esikoistyttäreni on Pieta. Se oli kaunein mahdollinen nimi mielestämme.

Muistelen lukeneeni että Pieta oli tavallinen nimi Oulun seudulla sata vuotta sitten.

Vierailija

En kyllä antais sellaista nimeä. Siitä tulee mieleen ristiinnaulittu Jeesus Marian sylissä.

Onko pakko niin ihmeen erikoisia nimiä nykyään antaa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat