Vierailija

Tuli mieleen, että saisikohan noista yhden kontin? Viittiskö tuollaista edes ehdottaa?

Sivut

Kommentit (16)

eli että oltaisi maksettu miehen opintolaina ja auto pois. Oli jollain autorahoituksella tuo auto. Mutta päädyimme sitten ottamaan suht pienikorkoisen käyttöluoton tms. lainan jolla kuittasimme sekä auto- että opintolainan pois. Pienempi korko ja pienempi kk-erä.

Saman paikkakunnan Nordea antoi ystäväperheelle "ylimääräistä" lainaa millä maksoivat jotain pois..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asunto- ja opintolainan korothan ovat verovähennyskelpoisia, mutta kulutusluotot eivät ole. Jos siis autolainan yhdistää näihin vähennyskelpoisiin (ts. ottaa asuntolainaa niin paljon, että sillä voi kuitata pois autolainan), niin verottaja saattaa kiinnostua tästä. Voipi olla paskamainen homma selitellä näitä sitten...

En muuten kommentoisi, mutta tuttuni, joka on verotoimistossa töissä, kertoo aina syynäävänsä näitä lainatietoja ihmisten veroilmoituksista, ja jos autolaina tms. kulutusluotto on yllättäen maksettu loppuun ja asuntolainaa nostettu lisää niin... selvityspyyntö kuulemma lähtee heti!

Toki se voi sitten tarkoittaa, että päätyy maksamaan enemmän ja pitempään esim. sitä opintolainaa, mutta jos se helpottaa oloa, pienentää kk-maksua ja selkiyttää, niin kantsiihan sitä varmaan kysyä.

Otimme asuntolainaa enemmän kuin tarvitsimme. Ostimme 2 uutta autoa ja teimme remonttia asuntoomme.

Tätä ehdotettiin pankin puolelta ja saimme koroista vielä verovähennyksenkin.

Ainakin silloin, kun rakentaa itse. Lainaa voi ottaa vähän tod. tarvetta enemmän, ja käyttää sen esim. autoon tai opintolainan takaisinmaksuun.

Ihan erittäin tavallinen käytäntöhän tuo on.

Niin siis rahoitus GE-Moneystä? Kannattaa kysyä pankista kulutusluottoa ja vertailla korkoja. Noissa rahoitusyhtiön maksuissa on monesti joku kuukausittainen käsittelykulu tosi paljon.

Mulle nimenomaan pankissa sanottiin että asuntolainalla ei voi rahoittaa autoa koska se on sitten kulutusluottoa jonka korkoja ei voi vähentää.

Musta on vähintäänkin arveluttavaa moraalisesti jos pankissa kehottavat ostamaan remppalainalla auton.

Periaatteessa noiden yhdistäminen ei saisi olla mahdollista, mutta käytäntö lienee toista. Itse olen niin ällörehellinen ettei tulisi mieleenkään yrittää huijata niitä korkovähennyksiä autolainan osalta. Eiköhän tuo opintolaina ole aika edullinen joka tapauksessa?

Itse teidän tilanteessa kysyisin autolainaa halvemmilla ehdoilla.

Lainaus:

Asunto- ja opintolainan korothan ovat verovähennyskelpoisia, mutta kulutusluotot eivät ole. Jos siis autolainan yhdistää näihin vähennyskelpoisiin (ts. ottaa asuntolainaa niin paljon, että sillä voi kuitata pois autolainan), niin verottaja saattaa kiinnostua tästä. Voipi olla paskamainen homma selitellä näitä sitten...

En muuten kommentoisi, mutta tuttuni, joka on verotoimistossa töissä, kertoo aina syynäävänsä näitä lainatietoja ihmisten veroilmoituksista, ja jos autolaina tms. kulutusluotto on yllättäen maksettu loppuun ja asuntolainaa nostettu lisää niin... selvityspyyntö kuulemma lähtee heti!

Ainahan niitä selvityspyyntöjä voi lähetellä ja niihin voi vastata, mutta mitä sitten. Jos pankki oikein ehdottaa ottamaan lainaa enemmän että saa maksettua autolainan pois, niin miksi en niin tekisi. Pankin papereissa lukee että on vaan yksi laina ja sekin asuntolaina. Kohta puolin nostamme lisää lainaa ja sillä varmaan teemme autotallin laajennuksen ja jotain muuta kivaa, ehkä lähdemme matkalle. Nostamme siis asuntolainaa lisää...eikä kukaan kysele mitä rahalla teemme.

Niin, nimenomaan noin voi "yhdistää" että ottaa asuntolainaa enemmän kun tarvitsee ja sillä maksaa sitten takaisin muut lainat.

Jos asuntoa vaihtaa ja vanhasta saatu pätäkkä on enemmän kun uudesta tarvittava käteinen osuus voi toki (ja luultavasti kannattaakin) sillä välirahalla maksaa vanhoja velkoja.

Mutta siis, ei voi niin että vanhat lainat pistettäisiin yhdeksi asuntolainaksi. Asuntolainan koroista saa verovähennystä, ei muiden joten tämä pidettävä erillään.

Kyllä varmaan autolainaksi saa koko köntän muuttaa. eli siis isommalle korolle, mutta sehän ei kannata missään tapauksessa.

Lainaus:

Ainakin silloin, kun rakentaa itse. Lainaa voi ottaa vähän tod. tarvetta enemmän, ja käyttää sen esim. autoon tai opintolainan takaisinmaksuun.

Tuohan on huijaamista. mutta varmaan noin tehdään paljon.

Lainaus:

Meillä on g-moneysta autolaina. Siinä on älytön korko. Saisiko otettua tavallista lainaa pankista vaikka sitten rempan nimiin ja maksettua autolainan pois ainakin osittain.

Vierailija

Meille tuo järjestely onnistui käänteisellä asuntolainalla. Vaihdoimme samalla pankkia Säästöpankkiin ja keskitimme lainat sinne. Myös luottokortit meni samalla vaihtoon ja velat hoidettiin. Elämme molemmat etuisuuksilla mutta vakuudet löytyi niin onnistui. Ilman niitä päätös olisi kielteinen ja samalla saimme äitini takauksen tähän. Tuo antoi paremman koron vaikka sitä ei olisi oltu tarvittukaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat