Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Vieläkö löytyy täältä Elotähkiä :)

Meillä jälleen kukutaan enemmän kuin nukutaan. Ja totaalisesti on tällä mammalla mennyt hermo levottomiin öihin. Ratkaisuna kokeillaan korvikkeeseen totuttelemista ja yösyöttöjä tuttipullosta. Jos saisi reilummin ruokaa kerralla massuun ja nukkuisi näin pidempiä pätkiä. Yötissittely tuntuu niin pitkältä ja hartaalta, että itku meinaa tulla. Eli kaikki keinot kokeillaan!

Mitenkäs muut on aloitelleet soseita? Ja millä menestyksellä? Meillä aloiteltiin soseet jo alta nelikuisena, mutta nyt ongelma on "suolaiset suolattomat" eli kaikki muu paitsi hedelmät ja marjat. Puuro tosin maistuu, vaihtelevasti. Taitaa olla monen herkusuu tuo neiti. Oletteko muuten aloittaneet jo lihat? Niitäkin on yritetty, mutta lähinnä yököttävät..

Mitähän vielä. Muisti kanittaa väsymyksen takia, mutta palaillaan!

T. Maija ja Oona 5kk 1vk

Kommentit (17)

Heippa taas pitkästä aikaa,

käytiin tosiaan tänään 6 kk neuvolassa pikkuisen elotähkämme kanssa. Kasvu meinaa olla vähän turhan hidasta, lääkärikäynti sen vuoksi siis tulossa.. Nyt ei ollut paino noussut kuukauden aikana kuin parisataa grammaa, joten käyrä meni jyrkästi alaspäin. Me vanhemmatkaan emme kyllä isoja ole, eli toivottavasti se johtuu siitä. Muuten kyllä erittäin hyväntuulinen ja ihana poika.

Meillä ryömitään kovaa vauhtia jo vaikka jalkoja ei oikein osatakaan vielä käyttää hyödyksi. Lähinnä käsillä vetää itseään suuntaan ja toiseen. Lisäksi pyöritään navan ympäri ja kieritään paikasta toiseen..

Meillä syödään tällä hetkellä vasta kolme sosetta päivässä; yksi lihasose, yksi hedelmä/marjasose ja yksi kasvissose. Nyt kuitenkin ajateltiin ottaa puurot kehiin, niin jospa se kasvukin lähtisi nousuun.. toivottavasti. Ja syöttötuolissa on ateriat syöty jo parisen viikkoa ja oikein hyvin istuu ja tykkää olla syöttötuolissa.

Tällaista siis tänne.. Nyt ruuanlaittoon!

Viuhti ja poika 6 kk 1 vko

Oon kyllä liittynyt tuonne facebookkiinkin, mutta pitää täälläkin käydä kuulumisia vaihtaan =)

Meillä on jo syöttötuolissa harjoiteltu istumaan ja syöminen ainakin onnistuu paremmin kuin sitterissa, missä se on jo melkoista temppuilua =)

Soseita menee jo iso liuta, lihaa, kalaa ja kanaa muiden kasvisten ja hedelmien lisäksi..

Onko täällä muuten äitejä, jotka tekevät kaikki soseet itse vai löytyykö äitejä, jotka antavat purkista??Itse olen purkki ruuan "kannattaja", toki teen joskus itsekkin soseita, mutta kun ei aika riitä aina (taidanpa olla hieman laiskakin ;) ) on purkki paljon kätevämpi ja yhtä terveellistähän sekin on, lisäksi mies ei taitaisi alkaa tekemään soseita, kun olen koulussa ;)

Voitaisko kirjoitella tänne hyviä sosereseptejä, jos innostuis tekeen ihan tosissaan niitä, kun saisi hyviä ideoita =)

Nyt alkaa iltakärtyt pikkusella palailenpa taas =)

Sanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikkuuko kaikki elotähkät jo?

Meidän pikkuneiti ei oikeastaan osoita minkäänlaista kiinnostusta edes selältä vatsalleen kääntymiseen ja ikääkin on jo reilut 7kk ?:|

Jospa ehtisin jotain kirjotella pitkästä aikaa. Meillä poika vetelee kans sen 5 ateriaa päivässä, aamulla hedelmä- tai marjasosetta, sit kasvis sose, välipalana hedelmä- tai marjasosetta sit lihapitoinen sose ja illalla puuroa. Maito maistuu myös huonosti, mutta maistui huonosti jo ennen soseiden lisäämistä. Tyytyväisyys lisääntyi kun lisättiin soseita eli näin tehtiin kun kyllästyin maidon tuputtamiseen. Imetän vielä ja oon kyllä miettiny että pitääkö sen vähäisen maidon juonnin takia kokeilla nannia pullosta että maistuisko se paremmin, mut en vielä haluais lopettaa imettämistä Onneksi kuitenkin tuo puolivuotta on jo saavutettu, kun oon pitäny sitä imetyksen "rajapyykkinä"...

Liikkeelle olis kova hinku, mutta vielä ei eteenpäin pääse, peruuttaa joskus ja pyörii kyllä napansa ympäri. Isoveli konttasi ja nousi seisomaankin jo puolivuotiaana, että saa nähdä millon keksii kuinka eteenpäin päästään ;)

Esikoinen toipuu parhaillaan mahataudista ja ootellaan iskeekö muihin, vielä ei ole oireita, mutta eihän se yleensä jätä iskemättä, valitettavasti.Tuon esikoisen mahataudin takia piti siirtää puolivuotis ja esikoisen 3-vuotis neuvolaa kun se olis ollu tänään, harmittaa mutta parempi toipua nyt vielä sisätiloissa.

Nyt nuo tuolla mekastaa siihen malliin et pakko mennä kattomaan...

fiona77 ja pojat 6kk5pvä ja viikon päästä 3v

Onpas hiljainen viikko. Lieneekö väki facebookin puolella vai työllstävätkö tenavat jo kovinkin...

Ajatelin kysellä, että oletteko liharuokia maustaneet, siis vauvalle? Jos olette, niin miten? Ei tietenkään suolaa, mutta jotain mausteita ainakin Semperin soseissa ennen oli. Itse keittelin eilen kalaa neidille, ja laitoin mukaan vähän tilliä.

Nyt täytyy mennä laskun maksuun. Mukavaa viikonloppua ja huomista ystävänpäivää!

En oo aikoihin tänne naputellut mitään, joten sanaset tänne - ite kun pääsääntösesti siellä FB:ssa.

Meillä 2 hammasta ja ihan normielämää. Eteen- eikä taaksepäin juuri mennä, mutta navan ympäri pyörii kovasti ja sillä tavoin pääsee paikasta toiseen ;) Huomenna on 6 kk neuvola eli mittoja silloin tarkemmin :) Perjantaina kävin muuten ultrassa ja yks pikkuinen <3 sykki ja pienet kätöset visputti :)

*Tupuliini* Mulla tuli sellanen juttu mieleen, että saakohan teän poika "liikaa" kiinteitä ja siksi maidon määrä on päivisin vähäinen ja sen takia sitten tankkaa öisin?!? Aterioita kun ei välttämättä tartte vielä olla sen viis päivässä. Meillä mennään 4 päivässä eli aamulla puuro, päivällä potturuoka, alkuillasta hedelmäsose ja illasta velli + maidot päälle.

Terveisiä kaikille, nyt pitää lähteä ulos mäkeen :)

Hyvää ystävänpäivää!

Eipä oo tullu käytyä täälläkään pitkään aikaan.Facebookiin jääny koukkuun,en kyllä vauva-asioissa:)Paljon tuttuja löytynyt takaisin.

Meillä Kristian siis täytti eilen 6kk.Pyöriin kovasti navan ympäri ja peruuttelee.Päivällä ei nuku kuin vartin,max tunnin verran.(per unet).Yöunille 21.00-22.00 ja kerran juo maitoa.Herätys 7-9 aikaan.

Aika vaan kulkee nii äkkiä,ei oo kohta enää pikku-vauva=(

Mutta nyt iltahommin ja öitä.T:roosa ja Kristian 6kk ja 1 pv.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=88757723-fabf-11dd-b847-d...!

Heippa,

Mä siis olen ollut yökköjen keskusteluissa mukana, sattuneista syistä....

Nyt tuntuu että mennään jo parempaan päin, tyttö 5kk ja 1 vko, eli Maija, meillä aikas samanikäiset lapsoset.

Soseita on syöty tuota 4 kk:n iästä, aloiteltiin kasviksilla ja riisipuurolla. Nyt mukana jo liha, kala, viljat ja hedelmät tietysti.

Aamupuurot ja iltapuurot, kaksi kertaa suolaista sosetta ja kerran välipalaksi hedelmää. Eli aikalailla täydet sarjat ,rintaa n 4-5 kertaa aina ruuan päälle. Ruokailu sujuu hyvin sitterissä, syö yleensä suolaistakin koko purkin. Kovasti vaan sählää käsillään, mutta pääosin onnistutaan mainiosti. Yösyöttöjä meillä ei enää ole, ja illan viimeinen syöttö puuron päälle on pullosta, ja sen avulla on viimeinen viikko nukuttu paremmin, Tuntui ettei rinnoista vaan tule silloin enää tarpeeksi.

Meillä ollaan treenattu istumista jo syöttötuolissa muutaman viikon ajan. Sanoivat neuvolassa että voi istuttaa sen minkä lapsi itse haluaa, eli ei kitise sitä tms. Aika kivat näkymät taitaa tuolista olla, viihtyy hyvin. Olen tukenut siihen vähän pyyhkeillä.

Kaksilla päikkäreillä 9.30-12 ja 14.30-16.30, yöunille 20, ja aamu alkaa meillä n 6.30.

Tällaista eloa meillä.

Mukavia talvipäiviä kaikille,

Peppi ja tytöt 5kk ja 6-vee

Meillekin tuli 6kk täyteen 2pvä. Tänään annettiin ekan kerran lusikallinen porkkanaa, lisäksi eilen jo sai järsiä keitettyä porkkananpalasta :)

Meillä ei ole purkkiruokia käytetty esikoisellakaan paitsi joskus mökillä ja hedelmäsoseita puuron sekaan laitettavaksi ja samat on suunnitelmat nytkin.

Meillä ei vielä syöttötuolissa ole istuttu eikä sitterissäkään. Lattialla kieritään ja noustaan kovasti konttausasentoon.

Hampaita ei ole vielä tullut mutta kova on kuolaus ja purulelut ahkerassa käytössä :D

Taas valutaan toiselle sivulle. SF kyseli ykätaudista. Meillä on neiti siltä onneksi säästynyt, joulun aikoihin muu perhe oli kyllä se kourissa. Viheliäinen sairaus vauvan ja pienten kanssa muutenkin.

Kyllä kai hampaat voi aiheuttaa nirsoilua ja hyljintää. Itse ainakin voisin kuvitella, että ärtyisät ja kutisevat ikenet eivät houkuttele syömään. Meillä poika halusi pakastaa pikkusiskonsa purulelun, sellaisen missä on vettäsisässä. Sitä neiti kyllä innoissaan imeskeli. Voisi kokeilla pakastaa hedelmä- tai marjasoseita mehujäiksi, josko maistuisivat. Syöminen voi olla kyllä melko sotkuista puuhaa.

Mutta nyt taas muihin puuhiin.

Amalia-Joel:lle vielä kommentti noihin kiinteisiin. Kyllä ihan varmasti meillä kiinteät vievät tilaa maidolta päivällä ja itsekin olisin mielelläni pitänyt pojan välipalan vielä jonkun aikaa pelkkänä maitona, mutta pojan tyytyväisyys kasvoi silmissä, kun aloitin välipalasoseen. Meillä kun tuo maidon juonti päivällä on yhtä röyhtäyttämistä - ja jos röyhtäytystä ei saada pois, niin sitten takutaan sitä ja jatketaan syöntiä vasta myöhemmin -- ja tämä kierre pelkällä maitoaterialla kun voi viedä uskomattomasti aikaa.

Esimerkki: Tänään kun välipalalla syötiin soseita ja maitoa päälle, sose syötiin kahdelta, maito päälle - koko ruokailu ohi vajaassa puolessa tunnissa. Vajaa kymmenen röyhtäisyä saatiin maidon jälkeen, viimeinen ennen ulos lähtöä tuli puoli neljältä... Ja kun maitoa juodaan nälkään - se on max kolme minuuttia mikä voidaan juoda yhtämittaisesti ilman röyhtäytystä. Näin se on siis myös soseaterian päälle...

Jeps, eivät meidän kaksi vanhempaa lasta näin syöneet, vaikka tissivauvoja molemmat ovatkin olleet...

Minä en ole koneella kerennyt paljoa olemaan kun miro ollut jatkuvasti kipeänä 3kk-> alussa oli yskä ja nuhakuume ja lääkärit sanoi vaan että vivus perästä ja sit kiidätettiinkin jo jorviin kun olikin keuhkokuume ,korvatulehdus kierre riivaa kaikenlisäksi ja 2vkoa sitte oli kurkunpään tulehdus ja alkuviikosta alkoikin vatsatauti:S että sellasta meille:Dmiten onko muilla ollut jo oksennustautia??täällä päin on a-virus ja rotavirus liikkeellä joten nyt ollaan extra tarkkoja käsi hygieniasta!!en todellakaan enää halua vatsatauteja,itsekkin vielä sairastelen sitkeää flunssaa ja nukun 3 -4 tuntia yössä taas..koska nyt pojalla känkkis kausi!!

Soseita meillä ollaan jo 2,5kk alotettu kasvis ja marja soseet ja 4,5kk aloitettiin lihasoseet ja kaurapuuro..nyt siis syödään 3 sosetta ja puuro iltasin...

Sitten hampi kyselyä,voiko hampien tulo aiheuttaa nirsoilun syömisen kanssa ja tuttipullon hylkimistä?Meillä nyt on toinen pvä kun poika ei huoli pulloa eikä syö paljoa sosetta=Oannan ruiskulla vettä ja maitoa nyt ja ne kelpaa:Dsitten ollaan kiukkusia kokoajan siihen päälle:Dkauhia huolivaan kun viikko määrättiin runsasta nesteytystä ton vatsataudin jälkeenkin ja nyt poju pisti lakon:D

Neitimme täytti sunnuntaina puoli vuotta, maanantaina käytiin neuvolassa. Painoa oli 7,9kg ja pituutta 66,5cm. Aika samaan tahtiin kasvaa kuin toinen veljensä, toinen oli muutaman kilon painavampi aikanaan...

Meillä neljännen kiinteän aterian lisääminen päivään tuntuu hieman rauhoittaneen öitä. Päivällä tyty ei kyllä malttaisi maitoa ottaa, joten siksikin tarvitsee varmaan yötissiä. IMetystä jatkan varmaan tuonne kymmenen kuukauden seutuville kuten isompienkin kohdalla, mutta yösyötöistä pyritään pois jossain vaiheessa.

Iltapuuhiin sitten. Käykäähän kirjoittelemassa kuulumisia, niin ei täysin tiputa sivulta.

Meillä on vielä reilu viikko tuohon maagiseen 6kk ikään. Hieman ollaan jo istutettu poikaa, mutta ei kauhiasti. Hieman hontelolta tuo istuminen vielä vaikuttaa.

Aika hauskaa muuten, että aikaisemmin poika veti jalkojaan vatsan alle ja yritti sieltä potkaista vauhtia, mutta ei käsillään osannut yhtään auttaa asiaa. Nyt puolestaan vedetään käsillä itseä eteenpäin, mutta jalkoja ei osata käyttää apuna. Sitten kun joskus hoksaa yhdistää nämä kaksi asiaa, niin varmasti pääsee hyvin eteenpäin. Tosin onhan tämä vielä aika helppoa, kun tietää ainakin suunnilleen mihin asti poika lattialla ollessaan ylettyy, voi huoletta käydä esim. vessassa eikä tarvitse pelätä että kukkien mullat on lattialla :)

Ruoista taisi myös olla puhetta. Olen itse tehnyt kaikki kasvissoseet, mutta hedelmä ja marjasoseet ostan kaupasta. Poika saa näin paljon monipuolisemmin noita uusia makuja. Puuroa on annettu sekä itse tehtynä että kaupasta valmiina ostettuna, vähän miten jaksaa. Nyt aloin antamaan myös aamupuuroa ja kieltämättä mietin, että pitääkö sitä aamuisinkin ruveta keittelemään. Olisi se vaan niin paljon helpompaa laittaa valmis puuro mikroon lämpiämään. Mutta ihan periaatteesta yritän, että meillä syötäisiin aika paljon itse tehtyjä ruokia.

Nyt valkkaamaan teetettäviä valokuvia... :)

Hyvää viikon alkua kaikille!

heti alkuun: onko facebookissa joku ryhmä elotähkille? mäkin oon siellä enemmän

meillä neiti nyt 5japuol ja painoa noin 10kg - ite oon ollut ihan eri kaliiberin vauva.

meillä syödään 3-4 sose tai puuroateriaa päivässä, ihan hyvin on kelvannut. noista 'suolasista' kyseltiin: porkkanasose on neidin herkkua ja oonkin sitä sitten sotkenut noihin muihin soseisiin, niin on uponnut paremmin. ite jos maistat jotain kaupan kasvis-broilerisosetta, niin ei se nt kovin herkkua ole sellaisenaan...;)

meillä jo syödään syöttötuolissa ja muutenkin kovasti istumista harjoitellaan. liikkeelle ei kyllä varmaan lähetä kovin pian, kun mahalla ei edelleenkään oikein viihdy.

ja ekat hampaat ilmesty 5kk-synttärin kunniaksi.

tissimaidolla vielä mennään, mutta oon kyllä miettinyt kanssa vierottamista - sellastaa showia nukkumaan meno ja nukkuminen, että huh... meillä on kanarian matka tulossa maaliskuussa, niin sinne asti koitan imettää, niin ei tarttis maitojen kanssa sählätä, mutta voipi olla et sitten yritetään saada tyttö irti tissiholismista.

tää nyt oli tällainen sekalainen kirjoitus, nyt taas viihdytyshommiin

t.pömppä

Meillä poika on juuri tänään 6 kk ja 1 vk. Nukkuu tällä hetkellä ulkona ekoilla unilla, isi on isosiskon (2 v) ja isoveljen (4 v) kanssa ulkoilemassa, itse valmistelen samalla ruokia, kun tässä koneella istun.

Meillä pyöritään navan ympäri ihan vauhdikkaasti ja liukkaalla lattialla saattaa päätyä vähän peruuttamaankin, mutta eteenpäin ei vielä päästä. Yritystä kyllä on, mutta turhautumiseen se päätyy. Saas nähdä, milloin pääsee. Siskonsa ryömi 8 kk iässä ja veljensä vähän vaille 10 kk, mielenkiinnolla odotan.

Juuri aloitettiin myös välipalalla syömään soseita, eli viisi ateriaa meillä menee. Määrät ovat isoja, maitoa sen sijaan ei oikein saada ruokien päälle syötyä. Ongelmana on suuret röyhtäisyt joiden puute estää syömistä. Röyhtäytystä tarvitaan jo pelkän lusikkaruoan päälle, maidon päälle sitten voi tulla vaikka kymmenen... Siksipä yöllä sitten tankataan sitä maitoa ihan hurjasti... Kunhan jaksaisi istua syöttötuolissa ja ikää tulee vähän lisää, toivottavasti aika auttaa ja saamme vähän paremmin maitoa päivälläkin. Tissimaidolla siis mennään ja poika on pikasyömäri ollut ikänsä - pisin syöttö vuorokaudessa kestää viisi minuuttia (myös silloin, kun vielä pelkällä maidolla oltiin). Tässä meillä siis vähän ylimääräistä haastetta ja ohjelmaa päivään (kannan paljon...).

Meillä syödään siis hedelmiä, kasvista ja lihoista sika/nauta (jauheliha), kana, kaikki kotimaiset viljat on jo maisteltu (viikko sitten keitin neljän viljan puuroa aamulla). Joku päivä tässä keittelen kalaa ja sitten vielä joskus se kananmuna...

Täällä Savossa oli kaunis mutta aika tuulinen päivä. Viikonloppuna oltiin eka kertaa pitkässä autoreissussa neidin kanssa, kun käytiin Helsingissä. Menomatka torstai-iltana oli aika tuskainen, erityisesti viimeiset tunnit, mutta paluumatka ajoitettiin just päiväuniin.

Meillä syödään kiinteää kolmesti päivään. Aamulla hedelmää tai marjaa, päivällä lihakasvista (aloitimme tänään lihat kanalla) ja illalla puuroa kyytipoikana kiisseliä tms. Teen soseet ehkä puoliksi itse. Marjoista teen kiiseliä, banskua raaputtelen lusikalla, ompustakin olen pari kertaa keittänyt sosetta. Kasviksista teen lähinnä porkkanasosetta, ja lisään siihen perunaa tai kaupan kasvissoseita. Koetan tehdä reilumman satsin ja pakastaa, mutta tuo reilumpi satsi on siis esim. viisi porkkanaa. Puurot keittelen tavallisista hiutaleista, tulee samalla totuteltua jo vähän kökköiseen ruokaan.

Puoli vuotta tulee sunnuntaina täyteen. Neiti pakittelee lattialla, ja koettaa nousta kontilleen.

Mutta nyt iltapuuhiin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat