Sivut

Kommentit (71)

tuossa tilanteessa, jos lapsi on tuskaisen näköisenä ahminut, ja on ennestään jo vaikeasti ylipainoinen, en lähtisi todellakaan kiinnittämään huomiota siihen että "ompas tytöllä huonot pöytätavat"!

Jos tuon ikäinen lapsi syö pakonomaisesti(?) synttäreillä ja ylipäätään vaikeaan ylipainoon saakka, se kertoo todennäköisesti jostain paljon suuremmasta ongelmasta kuin vain pöytätapojen tai yleisten käytöstapojen puuttumisesta. Perheessä voi olla vaikea elämäntilanne, lapsella paha olla, ja tyttö lääkitsee emotionaalista ahdinkoaan ahmimalla. Eikö kenelläkään tullut sellaista mieleen, höpötetään vain hyvistä pöytätavoista?? Ap:n tekstin luettuani arvelen että tytöllä voi olla oikea hätä ja hän tarvitsisi apua, muutakin kuin ravitsemusterapeutin.

Jos lasta jolla on ongelma syömisen kanssa, alkavat vieraat äidit ojentaa pöytäkäytöksestä liian suoraan tai lasta nolaavasti, se ihan varmasti vain pahentaa ongelmaa, eikä auta lasta. Todennäköisesti jo ennestään huonoitsetuntoinen lapsi saa kokea taas itsensä huonoksi. Toimisin tosi hienovaraisesti, ettei tyttö hoksaisi että hänen vuokseen ruuat toimitetaan pois, ja ehkä antaisin hänelle muuten jotain extrahuomiota; kehaisisin kuinka kiva hän on, tai että kuinka kivan näköinen tukka jne.

Voi, toivottavasti tytöllä on jo joku aikuinen tukenaan, selvästi jotain tunnepuolen häikkää löytyy :(

T: Myös syömishäiriöisten parissa työskentelevä

Minä ainakin toivoisin kuulevani jos omat lapseni olisivat käyttäytyneet tuolla tavalla. Minusta ei ahmiminen ole mitenkään tavoiteltavaa, vaikka tietysti inhimillistä, että joku siihen sortuu.

Ja tässä ei kai nyt ollut kyse mistään sellaisesta, että joku otti kaksi keksiä, kun muut saivat vain yhden, vaan todellakin ihan toisen luokan ongelmasta.

Ja sille, joka sanoi, että aikuisen olisi ihan ok keskittyä ahmimaan eikä seurustella juhlissa. Minun mielestäni olisi erittäin huonoa käytöstä jos joku aikuinen ei seurustelisi juhlissa ollenkaan ja keskittyisi rääpimään keittiössä tähteitä suuhun kun muut jo lopettaneet ruokailun. Miksi pitäisi lapsillekaan opettaa, että tuollainen ok.

Lapsille voi sanoa mun mielestä, että nyt on herkut syöty ja ne viedään pois. Ja sitten vain leikkiä. Jos joku mankuu lisää, niin sitten voi sanoa, että loput on tarkoitettu muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

ei ehdi kunnolla nielemäänkään. Aikuiset saisivat vähän ajatella, että miksi heidän lapsi saa syödä noin!

Olen aivan samaa mieltä, että sekin on ongelma, että kaikki lapset eivät saa ruokaa kotonaan.

ap

Ovat nähneet pienestä saakka nälkää ja saaneet liian vähän ravintoa ja nesteitä. Meille tullessaan eivät osanneet juoda ja edelleen saa tuputtaa. Ruokaa saavat 5krt päivässä ja silti jos saavat itse päättää niin syövät kaiken mitä on tarjolla. Ihan siis oksentamispisteeseen saakka:(

Tätä ongelmaa ei korjata vuodessa eikä kahdessa. Raivokohtaukset ovat tuttuja kun ei saa syödä ruokaa juurikin kaksin käsin vaan noudatamme rajoituksia. Lapset ovat pyöristyneet kovasti lyhyessä ajassa vaikka ruokamäärät ovat rajalliset.

että jos minun lapseni käyttäytyisi ap:n kuvaamalla tavalla synttärikutsuilla, niin hänet ohjattaisiin ystävällisesti mutta napakasti leikkien pariin. Vaikka kotona ruokailua rajoitettaisiin ja olisi puhuttu synttärikäyttäytymisestä, niin tahtoo silti unohtua "tositilanteessa".

Paitsi aikuisilla kakkostyyppi. JOKA on aivan eri sairaus, kuin autoimmuunisairaus, joksi lasketaan diabetes 1 tyyppi, joka usein puhkeaa lapsilla ja nuorilla vaikka enteron seurauksena, mutta on ollut valmiudet siihen jo geeneissä.

Minä toppuuttelisin tällaista vierasta. Jollei osaa pöytätapoja eikä niitä ole opetettu niin minä ainakin huomauttaisin niistä. Ja olen huomauttanutkin esim. veljeni lapsille usein.

Toiseksi: kuka ihme tämän ketjun on ottanut silmätikukseen? JOku hoikka lapsi joka on mässäillyt pienenä?? Taitavat kuitenkin olla aika harvassa. Hassua että tällaisiin ketjuun tule aina näitä POIKKEUSTAPAUKSIA väittämään että kyllä heki mässäilivät eivätkä HE OLE LIHAVIA.

Lapset ovat nykyään yhä lihavampia, se on FAKTA. Ei se ole mitään AV-mammojen keksintöä!!! Kyllä minäkin olen usein kauhistellut miltä moni nykylapsi näyttää. Tuskinpa kaikilla on "painavat luut".

ei ehdi kunnolla nielemäänkään. Aikuiset saisivat vähän ajatella, että miksi heidän lapsi saa syödä noin!

Olen aivan samaa mieltä, että sekin on ongelma, että kaikki lapset eivät saa ruokaa kotonaan.

ap

Ei kai voi olla totta että teidän lapsenne menevät synttäreille vain herkkujen takia??? Itse jo puuttuisin tuohon vanhempana. Ei kai synttäreille nyt vain sen takia mennä vaan pitämään hauskaa ja tapaamaan ystäviä ja leikkimään! Haloo!!!

Ja jos joku aikuinen joissain kekkereissä keskittyisi vain syömiseen niin kyllä katsoisin tooooodella pitkään ja miettisin kaksi kertaa kutsuisinko tämän tyypin enää uudestaan. Enkä ole onneksi ketään tällaista koskaan tavannutkaan. Eivätköhän kaikki suht normaalit ihmiset tule kekkereille seurustelemaan eivätkä pelkästään syömään??? Silloin on jo kyllä ihmisellä jokin syömishäiriö.

Vai että jonkun lapset suorastaan vain elävät karkkipäivästä toiseen... Voi elämän kevät sentään! Silloin jo poistaisin koko karkkipäivän jos se noin elämään hallitsee!

t. lapsilla ei karkkipäivää, ei hotkimis- eikä ahmimisongelmia. Normaali suhtautuminen ruokaan ja herkkuihin kaikilla perheenjäsenillä.

Sen opin tästä! Eihän tähän paljon puuttua voi... En kuitenkaan halua, että kukaan alkaa oksentamaan meidän synttäreillä. Huolehdin vain omalta osaltani, että syödään kohtuudella.

Olen melko varma, että koulun terveydenhuolto yrittää jo työstää tätä tytön ongelmaa. Voinhan soittaa terkalle ihan kaiken varalta...

ap

Lainaus:

Kokemukseni mukaan kaikki hoikat ystäväni lapsuudesta= nykyisin lihavia ja pullerot lapsena=aikuisena hoikkia.

Tutkimusten ja kaikkien tietojen mukaan lihava lapsi on myös = lihava aikuinen. Näin se valitettavasti yleensä menee. Kyllä hoikalla nuorella on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet myös säilyttää hoikkuutensa aikuisvuosina.

T. eräs todella laiha lapsi ja nykyään myös normaalipainoinen aikuinen. Lapsena sain hyvät ruokailutottumukset kotoa.

Lainaus:

Paitsi aikuisilla kakkostyyppi. JOKA on aivan eri sairaus, kuin autoimmuunisairaus, joksi lasketaan diabetes 1 tyyppi, joka usein puhkeaa lapsilla ja nuorilla vaikka enteron seurauksena, mutta on ollut valmiudet siihen jo geeneissä.

Upup ettei jää epäselväksi

että tytön paino ei ole oleellinen kysymys vaan se että yksi jää leikkien ajaksi yksin syömään pöytään, pitäisi saada ohjattua leikkimään

Lainaus:

Mitä tällaiselle sokerihullulle lapselle voi tehdä?

Meillä syödään monta kertaa viikossa jotain terveellistä herkua ja jälkiruokaa, kuten rusinoita, säilykepersikoita, säilykenananaksia tms. Ja sitten ehkä kolme kertaa viikossa jotain epäterveellisiä herkkuja, ostetaan karkkipussi tai käydään juhlissa tms. Minulle itselleni tuo on ok tahti, jolla paino pysyy kurissa. Jos pitää ruveta syöttämään lapselle karkkia ja pullaa karaisumielessä joka päivä niin kyllä se ajatus pännii... Itselleni on aika mahdotonta pysyä kohtuudessa jatkuvalla pupentamisella, joten takuulla paino rupeaisi nousemaan. Enkä ole ollenkaan varma että sellaisesta oppii hyviä tottumuksia loppuelämää varten. Että mitä tässä olisi viisainta tehdä että välttäisi tuon "hullunkiillon" juhlissa. Ihmettelee 66

meidän 5v poika varmaan jotain 107cm pitkä ja painaa 17kg..ja se on LAIHA... kylkiluut voi laskea kun näkyvät ihan selkeesti... poika ei syö oikeen mitään ja neuvolaankin pitäis aiheesta mennä tossa keväällä. miten sun 5v voi painaa 13kg? meidän 2v hoikka neiti painaa sen verran...

Mieti nyt mitä vaikutteita oma lapsesi saakaan? Ja jos et tiennyt lapsen lihavuudesta ennakolta, niin olisit nyt edes käännyttänyt hänet ovelta pois!Muista ainakin kertoa omalle lapsellesi että lihavuus on PAHA asia ja että äiti ei hyväksy lihavia ja huonompia ihmisiä. Mieti vähän millaisen esimerkin annat lapsellesi!

missä valitettavasti olen todennut ap:n esille tuoman seikan. Pari (näillä meidän synttäreillä) tyttöä ovat jääneet istumaan pöytään varsinaisen ruokailun jälkeen ja pyytäneet lisää, Olemme ottaneet sen linja, että kaikkien pöydässä istuessa emme tee asiasta suurempaa numeroa, vaan tarjoilemme pyytävälle lapselle lisää, jos on hänen vuoronsa ja muut eivät odota esimerkiksi ensimmäistä santsiannostaan. Sitten kun muut ovat nousseet pöydästä, alan keräillä pöydältä keksilautaset ja muut herkut ja ohjaan tytön ystävällisesti, mutta päättäväisesti leikkivien kavereiden seuraan. Itse en ole laiha, enkä mikään terveysfriikki, vaan ihan rehellisesti huomaan tyttöjen käytöksessä tiettyä pakkomielteenomaisuutta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat