Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tämä keskustelu on tarkoitettu vanhemmille, joiden vauvat nukkuvat huonosti. Tervetuloa mukaan uudet ja vanhat yökukkujat!

Edellinen ketju:

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_...

Kommentit (20)

Miten se on että juuri kuin saa sanotuksi miten hyvin menee niin tulee takapakkia, pitäisi varmaan vaan pitää suu supussa ;-)

Meillä taas mennyt rikkonaisiksi yöt. Toissayönö huudettiin 2 h ja mikään ei auttanut (?) ja viime yönä meni näin:

21:15 nukkumaan omaan sänkyyn, nukahtaa muutamassa minuutissa itse

22:15 huhuilee hetken mutta nukahtaa saman tien itse uudelleen

23:00 itkee tassuttelua 1 min

00:50 itkee tassuttelua 1 min

2:10 itkee tassuttelua 1 min

3:30 itkee tassuttelua ja huutoa 30 min kun mikään ei auta

4:50 itkee imetys

7:30 herätään

Uskoisin että meillä tehdään hampaita, ja se vaikuttaa öihin. Aika usein annankin nestemistä Panadolia mutta en oikein ole varma auttaako se, vai onko vaikutus niin lyhytkestoista (ts. Ei kestä kun muutaman tunnin). Samoin eroahdistus saattaa olla näiden uusien heräilyjen takana. Tai sitten tuo Vilmiksen ehdottamat aamuyön kauhukohtaukset, koska rumba on yleensä pahimmilaan 23-03 aikana.

Tänään kokeilen että syötän pojalle enemmän ruokaa kun normaalisti, josko sillä olisi yöllä nälkä kun liikkuu niin aktiivisesti. Aamuyöstä me edelleen tissitellään niin en joudu nousemaan ihan kukonlaulun aikaan ;-)

Mitenkäs muilla maaliskuu on lähtenyt käyntiin?

- Aivilo & Jimi 9 kk 3 vko -

Vilmis, meillä on ollut sekä esikoisella että tällä poitsulla unipussi käytössä siitä saakka, kun alkoivat öisin nousta konttausasentoon. Molemmat oppivat tosi nopeasti nousemaan pussissa seisomaan (ja jopa kävelemään), mutta yöt se on rauhoittanut. Siis siltä osin, että ovat pysyneet aika hyvin aloillaan. Esikko nukkui pussissa liki 2-vuotiaaksi (oli vielä pinnasängyssä) ja varmaan tuota poikaakin pidetään siinä niin kauan kunnes siirtyy lastensänkyyn.

Tänne ei ihmeempiä. Tai sitä samaa... Välillä poika on nukkunut hyviä öitä (klo 20-06 max. yhdellä lyhyellä heräämisellä). Mutta välillä taas on niitä öitä, että keräilee 1,5 tunnin välein kitisemään. Tai niin kuin viime yönä, että valvoo kaksi tuntia välillä rauhoittuen ja sitten taas pyngertää istumaan ja aloittaa kitinän. Kyllä on taas äiti kovilla etenkin kun mies on koko ajan reissussa. Esikoinenkin (4,5) on nyt nukkunut levottomasti - ja saamarin aikaisin tuppaavat heräämään, ennen kuutta usen molemmat!

Mutta tämmöistä tämä on. Kyllä noiden pikku-ukon huonompien öiden määrä tuosta pikkuhiljaa vähenee, uskon. Nyt lähinnä mietityttää se, että mikä mahtaa olla meillä allergiaoireiden osuus levottomissa öissä. Esikoisella oli selkeät iho-oireiset ruoka-allergiat, kun taas tällä pojulla on suolisto-oireet ja olen niiden kanssa vähän hakoteillä aina vain. Raskasta!

Mutta kovasti tsemppiä kaikille teille!

Lumileopardi ja poika 1 v 1 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moi. Meillä on kolmen viikon ikäinen poikavauva. Syntyi kiireellisellä sektiolla rv 37. Syntymän jälkeen joutui olemaan tehohoidossa viikon infektion takia.. Sairaalassa ollessa vielä jouduttiin herättelemään joka syönnille, mutta kotiin päästyään ei oo juurikaan öisin nukkunut. Päivällä saattaa nukkua lähes kolmen tunnin unia, mutta yöllä joko huutaa kahteen asti tai sitten muuten vain kukkuu kolmeen-neljään asti. Muutama yö on "nukuttu mutta niinä öinä herännyt 45min välein syömään. Itellä alkaa jo pikkuhiljaa väsyttäään.

Olisko jollaki kokemusta/neuvoja minulle??

Onko kukaan muu huomannut samanlaista eli siis että alkuyöt olisi katkonaisia ja sitten loppuyö nukutaan heräilemättä? Tajusin viime yön jälkeen, että meillä nyt viikon verran nukuttu niin, että tunnin välein huudellaan 21 - 03 ja sitten nukutaan heräilemättä aamun saakka.

Lueskelin jostain vauva-kirjasta että esim. kauhukohtaukset asettuvat useimmiten noihin alkuyön tunteihin eli lapsi huutaa muutaman tunnin päästä nukahtamisesta. Ja sama aikataulu unissakävelylle, joka ilmeisesti muuten on perinnöllistä : voin siis varautua siihen, että poika saattaa olla kävelijä kun itse olen pienen ikäni kohkannut ties mitä unissani. Täytyy hankkia takalukko ulko-oveen.

Meillä muutos tullut myös siihen, että nykyisin poika itkee sydäntä raastavasti kun iltamaidon jälkeen pinnasängyn luota poistuu. Aiemmin siis jäänyt mielellään yksin sänkyynsä ja kääntänyt heti kylkeä ja aloittanut omat nukutuspuuhansa. Nyt saa monta kertaa palata lohduttamaan ja pitää kahdella kädellä selästä kiinni että rauhoittuu. Mutta jää silti hereillä sänkyynsä loppujen lopuksi rauhallisena. Eroahdistusta lienee, kun sitä päivisinkin ilmenee.

Viime yö oli taas raskaampaa kuin aikoihin :

Nukkumaan 21, itkee kun lähtee huoneesta, mutta rauhoittuu tassuttelulla.

Huutaa uneliaana 21:30 maissa, tutti hukassa.

Huutaa tutti suussa 23, pää pinnasängyn kulmassa jumissa.

Sama toistuu 23:40 ja 01:30.

Tämän jälkeen nukkuu heräämättä aamuun saakka.

t: Vilmis + poika 9 kk

Mitenkäs Yököillä menee?

Meillä poika on aloittanut osa-aikaisena päiväkodissa ja uskoisin sen tuovan positiivisia vaikutuksia meidän öihin. Poika on muutaman tunnin päivässä hoidossa, ja se tuo rytmiä päivään. Iltaisin poika on väsynyt kun yhdet päikkärit jäi pois ja päivä on täynnä aktiviteettia.

Yhtenä yönä poika heräsi vain kerran ja nukkui 6 h putkeen!!!!

Nykyään meidän päivärytmi näyttää tältä:

06-07 herätään & aamupuuro

09:00 tissittely & välipala

9:30 15 min Powernaps autossa

10-11 ulkoilu

11:00 lounas

12:00 1,5 h päikkärit

14:00 välipala

17:00 illallinen

19:00 iltatoimet

20:00 iltapala

20:30 nukkumaan

Eli meillä nukutaan päivisin paljon vähemmän kuin ennen, joten yöllä sitten riittää unta paremmin. Aikaisemmin en olisi ikinä uskonut että olisi selvitty ilman 17-18 päikkäreitä mutta...

Meillä kanssa oli tuo eroahdistus tässä hetki sitten, mutta nyt onneksi helpottaa. Silloin tuli vasemman käden hauis-lihaksia treenattua kun koitti laittaa ruokaa, imuroida yms. melkein 10 kg poika sylissä. Koitin kanssa tuota Möyrin kertomaa reppua mutta se ei meillä oikein toiminut.

Aika monilla taitaa olla nykyään hyvin vaihtelevia öitä, joskus parempia joskus huonompia. Niin se taitaa mennä!

- Aivilo & Jimi kohta 10 kk -

Näyttää siltä, että edellinen yökköjen "sukupolvi" on väistymässä taustalle nauttimaan paremmista öistä. Valitettavasti valvovat tai valvottavat vauvat eivät siihen loppuneet. Oon jo pitkään miettinyt, että kirjoitan tänne, mutta jotenkin olen elänyt toivossa, että en enää kuuluu yökköihin. No, kun tänään heräsin tissit ruvella oltuani huvituttina viimeiset kolme tuntia, ajattelin, että on oikea aika ryhtyä yököksi.

Meidän kolmas lapsi, neiti 6,5kk on viimeiset kaksi kuukautta nukkunut huonosti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Vanhemmat lapset ovat 6v ja miltei 4v. Tämä kolmas on meidän eka ns. täysimetetty (esikoisen kanssa pullo meni tissin edelle ja tokalla oli halkio, joten en voinut imettää). Tämä ihana vauvamme nukkui oikein hienosti aina tammikuun loppuun. Kahdella syötöllä mentiin 4,5kk eikä turhia kitinöitä ollut (elämä oli ihanaa!) SItten päätin, että annan ihan makuannoksen kiinteitä. Seuraava yö huudettiin 20miin välein, vatsa ei toiminut ollenkaan kahteen viikkoon ja pulauttelu lisääntyi entisestään. Neiti oli lopulta niin tyytymätön, että vein hänet lääkäriin. Ruokatorven tulehdukseen ja pulautteluun saatiin Gaviscon ja Levolac vatsan toimintaa auttamaan. Näitä lääkkeitä nyt yritetään laskea alas ja niistä on ollut aivan mieletön apu. Tyttö on ollut tyytyväinen mukelo, mutta yöt eivät koskaan palautuneet entiselleen. Päivät menee upeasti, hän nukkuu 10-12 ja 15-17 unet ja menee n.21 nukkumaan.

Kiinteiden kanssa on ollut haasteellista. Hitaasti ollaan otettu uusia ruokia ja ilmavaivoja on ollut jonkin verran. Välillä soseet ei maistu ollenkaan, joten nälkäin saattaa yöllä ajoittain olla. Mutta ei toki tunnin välein! Ja varsinkin aamuyöt olen toiminut neidille huvituttina, kun itse tuttia ei ole koskaan huolinut. Pullosta on juonut aina todella huonosti myös.

Tällä hetkellä eka hammas tekee tuloaan ja nuha vaivaa. Tuntuu siis, ettei ole oikea aika treenata nukkumista ja nukahtamista. Mutta kun nuhasta päästään, on mieheni aloittamassa tissivapaiden öiden harjoittelua tyttömme kanssa. Aamuyöstä olen valmis imettämään, mutta yksi syöttö pitäis kyllä jo riittää. Ja omassa sängyssä olis hyvä oppia nukkumaan aamuyötkin. Meillä ei aiemmat muksut oo koskaan halunnu viereen, mutta tämä kolmonen majailisi siinä mieluusti ja pitää minut ikävä kyllä hereillä. Muuten kai perhepeti voiskin toimia.

Lapset ovat kaikki ihanan erilaisia myös näissä uniasioissa. Onneksi kolmannen kanssa jo tietää, että aikansa kutakin., Tämä vauva-aika on lyhyt. Kaipa sitä voisi mennä lapsentahtisesti ja imettää niin usein kuin vauva tahtoo, mutta nännit alkaa tosiaan olla kipeät ja väsymys painaa, joten on syytä toimia..

Sekava tämä viestini, mutta sainpa vihdoinkin kirjoitettua. Ja kiitos muuten kaikista vinkeistä ja muista, joita täältä on saanut.

Lyle ja neiti 6,5kk sekä tyttö4v ja poika 6v

Meillä alkaa maanantaina sisäänajo päiväkotiin. 2 viikkoa on pehmeetä laskua, ja sitten alkaa totinen arki. Jänskättää aika mojovasti!

Voi olla, että toiset päikkärit tosiaan jää päiväkodin myötä pois. Nyt vauva nukkuu 10-12 välillä tunnin-kaks ja 16-17 välillä puoli tuntia-tunnin. Yöunille mennään 19.30-20 ja aamuun noustaan 7-7.30.

Me on oltu pojan kanssa viikko flunssassa ja nukuttu aika huonoja öitä. Tissiä olen antanut öisin parikin kertaa, kun ruoka ei vauvalle ole muuten oikein maistunut. Poika on myös nukkunut vieressäni jonkin verran. Viime yö oli sairastumisen jälkeen eka hyvä yö sisältäen 7 tunnin yhtämittaisen uniputken (siis vauvalla - ite tietysti pyöriskelin eka pitkään unta hakien ja sitten heräsin sata kertaa niistämään ja köhimään).

Vähän harmittanut tuo tissittelyn lisääntyminen, kun just olin saanut vähennettyä imetyksen kahteen kertaan vuorokaudessa päiväkodin ja töiden alotusta silmälläpitäen. Tänään neuvolassa täti sanoikin, että jotta oikea ruoka maistuisi, niin tissiä ei kannattaisi antaa. En vaan ole henkisesti valmis jättämään imetystä kokonaan, joten aion pitää ainakin iltatissin vielä kuvioissa. Toivottavasti tuo yötisu nyt kuitenkin jää unholaan ongelmitta, kun vauva rupeaa tervehtymään.

Sairastelu ja hampaiden tulo kyllä sotkevat kuvioita aika lailla. Olin tässä alkuviikosta aika apealla mielellä kun ajattelin, että taas pitää alottaa se koulutushelvetti alusta. No, nyt onneksi (koputan puuta) näyttää siltä, että vauva osaa edelleen nukkua omassa sängyssään. Tissistä saattaa kuitenkin tulla ens yönä taistelu...

Meilläkään ei vauva viihdy juuri yhtään itsekseen, mutta kyse ei taida olla eroahdistuksesta vaan siitä, että hän haluaa kävellä. Mun pitäs koko ajan juoksuttaa häntä käsistä pitäen ympäri kämppää. Ja hän siis todellakin etenee JUOSTEN. Kävelykärryllä menee onneksi itsekseen muttei saa menopeliä kääntymään, kun seinä tulee vastaan. Ei tässä siis paljoa kerkeä kotitöitä tekemään :)

Emel+ poika vajaat 10 kk

Ekana Ansku 85, 3 viikkonen vauva on vielä niin pieni että ei se ymmärrä päivän ja yön vaihteluja. Se nukkuu sillon kun nukuttaa ja valvoo sillon kun valvottaa. Se on super rankkaa eikä siihen oikein auta kun vuorottelu miehen tai jonkun muun joka pystyy auttaa kanssa. Ja nukkua sillon kun vauva nukkuu ja valvoa kun se valvoo.

Eroa voi alkaa tietty heti näyttää niin että päivällä on valosaa ja yöllä pimeää, mutta vauvan kehitysvahe on vielä sellanen ettei sitä voi "opettaa" kun se kypsyy tajuamaan vuorokausivaihtelut niin se kypsyy. Yleensä noin 2-3kk iässä. Meillä poika huusi kanssa just tosta 3viikkosesta (synt. rv38) n.2kk lähes joka päivä ja ilta ja alkuyö. Me tehtiin miehen kanssa niin että hän hoiteli illan ja alkuyön kun kuitenkin valvoi ja mä menin ajoissa nukkumaan että sain nukkua edes muutaman tunnin ennen ekaa syöttöä. Siskoni viimeinen oli juuri tollanen yökukkuja johonkin 8-9 viikkoseks asti, mutta siten alkoi itse kääntää rytmiä.

Mulla auttoi myös kantoliina, siihen vauva rauhottui jos huusi kovasti. Noin pienillä on suolisto vielä niin kypsymätön että se aiheuttaa vatsa vaivoja ja se huudattaa, mutta siinäkin kantoliinan ristisidonta auttaa kun vauva on pystyasennossa ja jalat koukussa. Voimia!! Muistan kyllä että olin itsekkin ihan hajoomis pisteessä.

Meillä äiti sai kokea ensimmäisen kunnon tunneryöpyn eilen. Poika oli la-su välisen yön mummolassa kun olimme molemmat miehen kanssa pitkään töissä. Kun su. tulin töistä kotiin, oli mummo pojan kanssa jo meillä ja olivat syömässä. Menin iloisesti moikkaamaan kuten aina, niin poika katsoi minua pitkään ja alahuuli alkoi väpättää. Seurasi hirveä loukkaantunut parku ja kun otin syliin, rimpuili vain pois mummon syliin. Tätä jatkui sitte yli puoli tuntia, ei hyväksynyt minua ollenkaan, vaan mummo oli ainoa oikea. Voitte kuvitella miten huono olo tuli, molemmat itki, poika ja äiti. Tunne oli aivan kauhe, tuntui kun olisin hylännyt lapsen ja se ei enää halunnutkaan minua...huh. Onneksi tilanne rauhottui ja äiti lopulta taas kelpasi, mutta hirveää oli!

En tiedä oliko tästä syystä vai mistä mutta viimeyönä palattiin taas vanhaan. 20.00 nukkumaan ja ennen 23 olin jo ainakin viisi kertaa käynyt rauhoittamassa ja 3.30-5.00 huudettiin parin minuutin välein. Yhtä kanniskelua ja taputtelua. 5.00 laitoin supon ja vaihdoin samalla vaipan ja hetken päästä poika rauhottui...jos johtuu hampaista niin tulis nyt ulos! Meillä meni jo niin hyvin:(

Jännää on lukea päiväkoti kuulumisianne, meillä se on edessä vasta syksyllä, mutta nyt jo jännittää. Tuntuu että poika on vielä niin pieni että miten sen raaskii jättää sinne suureen laumaan...mutta pakko jatkaa opinnot loppuun!

Hauskaa päivää kaikille!

Möyri08 + poika päivää vaille 9kk

Näyttää tosiaan olevan niin, että pahimmat hulinat ovat monella loppuneet. Näin myös meillä, mistä olen todella onnellinen.

Ainoastaan sairastelu on viime aikoina rikkonut kuvioita: Äskettäin oltiin pojan kanssa molemmat flunssassa ja yöt oli siitä johtuen hieman repaleisia. Kun toivuttiin, vauva nukkui taas tosi hyvin heräten vain 1-2 kertaa ja tyyntyen heti.

Tissiä olen antanut aamuyöstä n. klo 6, jonka jälkeen lapsi on saanut jatkaa unia aamuun saakka meidän sängyssä. Järjestely toimii hyvin. Lisäksi saa rintaa illalla ennen nukkumaanmenoa.

Muutama tosi hyvä yö ehti olla flunssan jälkeen, kunnes poika aloitti päiväkotiin tutustumisen ja sai heti noroviruksen :( Tylsää. Saa nähdä, miten ja milloin tota sisäänajoa pääsee jatkamaan.

Ehdittiin siis olla vain kahtena päivänä päiväkodissa, ja ne kyllä sujuivat mainiosti. Päiväunirytmi muuttui jo ensimmäisestä päivästä lähtien tarhan rytmiin, tosin vauva ei ole vielä ehtinyt nukkua päiväkodissa vaan ollaan tultu kotiin jo ennen lounasta. Tämmösellä rytmillä kuitenkin tullaan jatkamaan kunhan tervehdytään:

n. 7-7.30 ylös ja aamiainen

n. 8.30-9 päiväkotiin

9 välipala

11 lounas

12-14 päiväunet

14 välipala

n. 16-17 kotiin ja päivällinen

19 iltapala

n. 19.30-20 nukkumaan

Onks teillä muilla ollut tuota noroa? Onko jotain hoitovinkkejä?

Emel + poika 10 kk

Todellakin, meillä ollut nyt ensimmäinen totutteluviikko päiväkodissa. Poika on viihtynyt yli kaikkien odotusten, nauttii oikein kaikesta huomiosta ja aktiviteeteista. Itse olen ollut mukana ensimmäisen viikon, ja nyt toinen viikko harjoitellaan pikkuhiljaa ilman äitiä olemista. Äidille tämä näyttää olevan rankempaa kuin pojalle ;-)

Eli minulla oli tarkoituksena että poika olisi nukkunut toiset päikkärit 17-18 kuten ennenkin, mutta sisälle poika ei vaan suostunut nukahtamaan. Ja sitten huomasin, että ihan hyvin jaksetaan sinne 20.30 asti ilman niitä. Nukkumaan menoa siis aikaistettiin tunnilla. Päiväkodissa päikkäriaika 12-14 jolloin nukkuu 1,5-2h). Olin vielä hyvin yllättynyt että nukkuu sisällä niin pitkän ajan, jota ei kotona koskaan nuku.

Koska meillä herätään 6:30-7 aikaan, annan pojan ottaa autossa 15 minuutin "powernapit" matkalla päiväkotiin n. 9:15 maissa. Muuten voisi lounas olla aika kiukuttelua. Nämä varmaan jää jossain vaiheessa pois.

Tissiä olen minäkin antanut öisin, koska mielestäni nyt päiväkodin aloittamisessa ihan tarpeeksi uutta. Siellä juodaan nokkamukista, joten maitoa ei päivällä tule juotua niin kauheasti. Aikomuksena on lopettaa imetys kokonaan muutaman viikon päästä kun joudun jättämään pojan siskoille ja mummolle hoitoon ensimmäistä kertaa pidemmäksi ajaksi (viikonloppu).

Uskoisin että päiväkoti on vaikuttanut positiivisesti meidän uniin koska rutiinit on selvempiä ja enemmän aktiviteettia kuin äiti voi tarjota. Ja olen samaa mieltä Vilmiksen kanssa, eli meillä ei aikaisemmin ole uni riittänyt yölle, eli kun tarpeeksi yöllä väsyttää niin poika ei jaksa konttailla ympäri sänkyä 03-04 välillä. Ja äidillehän se sopii ;-)

Kerroppa Emel sitten miten teidän päiväkoti aloitus on vaikuttanut uniin.

- Aivilo & Jimi kohta 10 kk -

Poika on nyt kahtena päivänä vetäissyt aamupäivän päiväunia kolme tuntia putkeen ja myöhäisiltapäivän päiväunille on ollut tosi vaikea nukuttaa sekä sänkyyn että rattaisiin. Mahtaako tuo unentarve päivällä alkaa muuttua ihan yllättäen näin yhtä ikävuotta lähestyessä, osaako joku sanoa? Näin on ainakin ilmeisesti käynyt Aivilo teillä?

Mun sisko sanoi, että kun heidän tyttönsä meni päivähoitoon 9 kk:n ikäisenä niin toiset päikkärit jäivät pois ja vaikka tyttö ehkä olisi toiset unet vielä tarvinnutkin niin vähitellen tuo tarve poistui ja tyttö tottui uuteen rytmiin.

Tänään meillä oli vauvatanssi aamupäivällä ja tapansa mukaan poika nukahti hytkytykseen mutta tällä kertaa nukkui vain vartin verran (aiemmin nukkunut päälle tunnin) ja jaksoi silti valvoa normaalin valveaikansa kolme tuntia. Nyt on unilla, katsotaan vetäiseekö taas kolme tuntia jolloin ennen yötä ei enää toisia päikkäreitä oteta. Jos näin käy, aion muuttaa rytmin tietoisesti sellaiseksi, että aamypäivällä nukutaan vain puolisen tuntia ja iltapäivällä sitten kunnon unet. Stressaan aina sitä, että nukkuu liikaa ennen yöunille menoa eikä sitten ole väsynyt kun yöpuulle menon aika koittaa. Saas nähdä kuin käy.

Meillä viime yö meni muutoin hyvin mutta poikaa sai neljästi käydä kiskomassa pois sängyn päädystä / ottamassa jalan pois pinnojen välistä (nostaa jalkansa pinnasuojan päälle) / nyt ensimmäistä kertaa kääntämässä pään tyynylle ja jalat tyynyltä pois sekä vatsaltaan selälleen - poika on siis nyt aloittanut öisin kieppumisen.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jos nukkuu päivällä liikaa, yöunista tulee liian lyhyet yksinkertaisesti siitä syystä, että unta ei vaan riitä. Oikea unenmäärä tietty sitten riippuu lapsesta : meillä unta tarvitaan päivällä kolmisen tuntia ja öihin riittää 11 tuntia. Jos nukkuu päivällä nelisen tuntia, yöuni jää vain 10 tuntiin ja silloin herätään ihan liian aikaisin.

Nyt pesemään pullotutteja kun saa hetken olla rauhassa housunlahkeessa roikkuvalta poikaselta.

t: Vilmis + poika 9.5 kk

Moikka!

Meillä tuntuu joka toinen tai kolmas yö olevan huonompi. Viimeyö oli aika vauhdikas ja taisin herätä 5 kertaa kippaamaan pojan nurin ja laittamaan tutin. Ja taas 5.30-6.30 oli itkua ja kiukuttelua kun heräsi ja olis nukuttanu, mut ei osannu nukkua. No herättiin sit 6.30 ja kiukku on seurannut koko päivän, eroahdistusitkun kanssa. Tää on super stressaavaa tää vinkuminen ja kitinä. Hampaita ei edelleenkään oo ilmestyny.

Mä jatkan myöhemmin, tää kitinä ei anna mulle rauhaa...

Möyri08 + kävelevä kitinä 8kk+ 3vko

Moikka kaikki,

Niinhän se menee, kun asiat alkavat rullata mallikkaammin omassa elossa, unhoittaa ne "kuviot joista haki apuja tuskan ja hädän keskellä"...

Mutta, en minä teitä ole unohtanut! Haluankin kiittää vilpittömästi kaikesta avusta ja tuesta minkä tästä yököistä olen saanut. Jään varmasti minä kanssa myös taustailemaan, ja palaan vuorenvarmasti taas kun tarvetta ilmenee.

Meillä nukutaan nyt kerrasssaan upeasti. Nukahdetaan aina itse omaan sänkyyn puuron ja maitopullon jälkeen n klo 20. Aamu alkaa n 07, ja kerran jos yöllä annan tuttia niin sillä on selvitty, tai sitten ei sitäkään. Eihän tätä voi uskoa todeksi. Ja omat unenikin olen saanut takaisin, kuten joku viisas teistä veikkasikin kun joulun tietämillä kärsin univaikeuksista.

Imetys loppui n 5,5 kk:n iässä. Tyttö itse kieltätyi rinnasta viikon ajan (neuvolassa sanoivat että näin voi käydä kun hampaita tulee, ei vaan vieläkään näy...neuvoivat myös aloittamaan uudelleen niiden puhkeamisen jälkeen, mutta taitaa mulla jäädä tähän kun pullo menee mainiosti)

Ihana kuulla että muillakin on pahin vaihe taittumassa. Toivotan kaikille hyvää jatkoa ja uusille yököille kauheasti voimia. Meidän muiden tarinoiden avulla tekin varmasti uskotte "parempaan huomiseen".

Kaikkea hyvää,

Tossukka ja tytöt 6 kk 2 vkoa + 6-vee

... en enää näe syytä kirjoitella ketjuun paitsi tietty mieluusti kerron kokemuksiani sekä annan vinkkejä. Meillä kun ollaan taas pitkän aikaa nukuttu ihan kohtuullisesti. Mitä nyt väliin mahtuu öitä jolloin pitää rauhoitella useammin eikä kokonaista yötä edelleenkään ole nukuttu. Se aika koittanee vasta kesällä kun poika täyttää vuoden.

Viime yönä poika nukkui 21 - 03 inahtamattakaan ja sen jälkeen käytiin noin tunnin välein joko kiskomassa päädystä pois tai kääntämässä vatsaltaan takaisin selälleen. Aamuun herättiin jutustelemaan kahdeksan maissa, kuten aina.

Syy aamuyön heräämisiin oli varmasti liikkumisen riemu unissaan sekä vihdoin läpi tullut toinen yläetuhammas. Huh, enää kolme hammasta tulematta ja sitten rauhoittuu toivottavasti pidemmäksi aikaa =) Ruokakin on alkanut pojalle maistua niin että ihan tuntuu että lautasella on aina liian vähän ruokaa.

Möyri : aika kauan teillä tosiaan tuo hampaiden tekeminen kestää. Luulen, että ainakin osa rauhattomuudesta johtuu ikenien kivusta. Mutta ei varmastikaan selitä ihan kaikkea, teille on osunut todella aktiivinen tenava, oletteko jompikumpi ollut samanlainen pienenä? Näkyykö ikenissä edes jotain vaalenemista, se enteilee hampaita, meillä ainakin hampaat kuultaneet ikenistä läpi jo ennen puhkeamista. Onneksi poika lopulta antoi sinulle "anteeksi" että oli mummolla hoidossa, meillä tuo on edessä varmaan kuukauden päästä kun poika menee mummilaan hoitoon viikonlopuksi, on tuolloin tasan 10 kk ikäinen.

t: Vilmis + poika 9.5 kk

Harvakseltaan olen pinoa ehtinyt tai jaksanut lukeakaan, arki on niin touhua täynnä, kuten varmaan muillakin. Meidän neiti on nyt siis puoli vuotta. Yöunet ovat rauhoittuneet, kun kiinteää evästä menee neljästi päivässä. Edelleen nukutan tytön rinnalle makuuhuoneessa ja siirrän sänkyynsä. Siinä vaiheessa neiti saattaa hieman havahtua, kääntää kylkeä. Jatkaa uniaan kuitenkin tunnista neljään tuntiin. JOs olen tuossa vaiheessa jo itse nukkumassa, otan viereen, jos olen hereillä, syotän istuen ja laitan tytön sänkyynsä. Keskivertoyössä tyty syö kolmesti: yhden seutuvilla, neljän maissa ja kuuden korvissa. Mutta poikkeuksiakin tietysti on.

Omalla kohdalla on paljon helpottanut se, ettei ihan tunnin välein tarvitse evästä antaa, eli neitimme levottomien öiden takana taisi olla vain ravinnon tarve. Edessämme taitaa kuitenkin siintää unikoulu tassutellen tai itkeskellen tai sekäettä, jossain vaiheessa yösyötöistä on luovuttava. Mutta tällä hetkellä arki on kohtalaisen helppoa. Paitsi kamala räkätauti on itselläni, mutta muuten.

MIetin tässä joku päivä, että eiväthän ne esikoisenkaan unet unikoulun myötä muuttuneet hetkessä ehyiksi. Jatkuva hyppiminen jäi pois, mutta tarvittiin niitä monenmoisia nukutuksia ja yösilittelyjä isoksikin. Aika vain kultaa muistot. Tai ehkä yösilittelyt olivat harvassa, mutta illalla köllöteltiin vierekkäin satuja lukemassa ja kädestä pitämässä. Ja muistan, että vaikka poika oli vieroitettu, niin jossain vaiheessa vedeltiin sylissä nokkamukista unimaitoa, mihin herra sitten nukahti.... Itselleni on ainakin tärkeää muistutella näitä asioita, ettei tule ajatusta, että kertarysäyksellä olisi nukkuminen muuttunut.

Nyt koetan saada jotain puuhasteltua, neiti on unillaan ja hiihtolomalaiset menivät kyläilemään entiselle hoitotädilleen.

Voimia kaikkien öihin ja päiviin.

Aamumamma ja neiti 6kk 2vkoa

Meillä tosiaan noi yöt vaihtelee. Viimeyönä nukkui hyvin 2.30. asti ja siitä 3.30 sai huutokohtauksia, mutta nukahti aina välissä nopeesti uudelleen kun kävin kippaamassa nurin. Aamulla kello 6.00 ,tälläkertaa pirteänä, heräsi jutustelemaan.

Päivät on ton eroahdistuksen kanssa kyllä aikasta pinnaa venyttäviä! Miten ne äidit on saaneet kaikki kotityöt tehtyä ennen vanhan kun tupa on ollu pieni ja kakaroita liuta jaloissa? Tuntuu ettei mitkään virikkeet nyt kelpaa vaan äipän punttiin on kasvettu kiinni niin ettei ees makkarakastiketta saa tehtyä! Kokeilin reppuun selkään laittoa, mut kiukkus kun ei nähny mitä teen ja eteen en uskaltanu laittaa kun rasvaa oli pannulla, ette vaan roisku...ja edessä kiemurtelee kun en myöskään kunnolla nää. Ainut toimiva tapa on ristisidonta liinalla lonkalla, mut käy pidemmän päälle raskaaksi. No meneehän tää ohi!

Olen pyrkinyt nyt kun poika nukkuu paremmin ja itsekkin jaksan enemmän, kehittämään tekemistä ulkona(pulkkaillen)ja välillä käydään kauppakeskuksessa vaan vaunuilla kattelemassa. On paljon helpompaa kun kotona missä on paljon, "Ei-paikkoja" ja missä Äidin pitäis myös tehdä muutakin kun istua keskellä lattiaa kiipeilypuuna. Helpottaa päiviä huomattavasti, mutta taas menivät noi lumet sulamaan niin ettei pyörätiellä voi vetää pulkkaa, höh!

No, elämä on muuten rauhottunu kiitettävästi kun unet on parantuneet edes jotenkin. Sattuiko kukaan eilen katsomaan Rakkauden Anatomiaa? Jaksossa TOSI väsynyt äiti joka kärsi synnytyksen jälkeisetä psykoosista...onneksi meillä kaikilla on asiat vielä siihen nähden mallillaan:)

Voimia taisteluun!

Möyri08 + takiainen 8kk +3vko

Tulen takaisin ketjuun, valitettavasti =(

Meillä lakattiin nukkumasta parempia unia samana iltana, kun tänne kirjoittelin että taidan siirtyä taustailemaan, kun pääasiassa poika nukkuu läpi yön muutamalla heräämisellä. Nyt meillä on sitten alkanut se "kauan odottamani" hulinointi. Viime yönä huusi "apua" tunnin - puolentoista tunnin välein. Joka kerta oli huonossa asennossa lytyssä sängyn päädyssä, välillä tutti suussa, välillä ei. Eli nyt ei huudeta tuttia vaan apua asennon vaihtamisessa tai oikeammin siinä, että pääsee sängynpäädystä pois.

Onko jollain kikkakolmosta siihen, miten vauvan saisi pysymään paikallaan unissaan? Auttaisikohan unipussi tähän ongelmaan? Menee meinaan hermot enemmän kuin silloin, kun pyysi tuttia suuhunsa tai hampaiden tulo teki kipeää.

t: Vilmis *silmät ristissä pitkästä aikaa* ja poika 9 kk

Vilmis, nyt meillä tosiaan tulee hammas;) Vasen ala hammas on puskenut reunansa näkyviin ja kipeetä tuntuu tekevän pikkuselle!

Mä myöskin taustailen varmaan tästä eteenpäin, kun ääsääntöisesti toi yöhulina on loppunut. Hassua, meillä kaikilla "aktiiveilla" meni aika saman kaaren kautta, kaikki olimme helisemässä ja hurjiommat hulinat osuivat jotakuinkin samoihin aikoihin ja nyt lähes kaikilla on alkanut helpottaa!!! Suokoon se uskoa niille, jotka ovat vasta rumbaan joutuneet!!! Kaikki loppuu aikanaan;)

Möyri ja poika 9kk

Jee! Kiva kuulla että niin monilla vanhoilla-Yököillä (PeppiPitkätossu, Möyri, Emel, Vilmis ja Marge) menee niin hyvin. Antaa toivoa muillekin. Olisiko se niin, että joillekin vauvoille riittää unikoulua 3 yötä ja toisilla menee monta kuukautta ennen kuin tulee tuloksia?

Meillä kansaa nyt (hetkellisesti?) menee yöt hyvin. Nukumaan mennään 20.30 maissa ja herätys 06-07 välillä. Yöllä herätään n. 2-3 kertaa ja silloin riittää tutti suuhun, paitsi 04-05 jolloin imetän. Poika nukahtaa omaan sänkyyn. Öisin herää monta kertaa mutta nukahtaa itse ennen kuin ehtisin edes paikalle. Eli voiton puolella ollaan (Kop, kop, kop pitää koputtaa puuta).

2 viikon päästä poika menee viikonloppu-yökylään mummolaan/tädeille. Jännitän rikkooko tuo viikonloppu aivan kokonaan meidän hyvät yöt.

Pömppä: Teidän tunteen, kuulostaa ihan meidän arjelta 4 kk sitten kun poika oli puolivuotias. Teidän öitä voisi rauhottaa tuo yötissittelyn lopettaminen jos ruokaa menee noin hienosti jo päivällä. Toisaalta meillä ei kyllä oltu vielä 6 kk vanhana valmiita luopumaan yösyönnistä, mutta meillä on aina ollut hoikka poika. Kun monta yötä putkeen on valvonut niin ei jaksa edes ajatella 15 min pidemmälle, saatikaan pitää unikoulua koko yötä. Saatko jostain apua että voisit levätä ainakin yhden yön?

Emel: Meillä ihan samanlainen päiväkotirytmi ;-) Paitsi että poika menee päiväkotiin vasta 9.30 ja haetaan 14-15. Vielä ei ole onneksi sairasteltu, ja toivottavasti mitään Noroa ei saadakaan mistään. Tosin pojan siskolta ja veljiltä ne kaikki saa jos on saadakseen.

- AIvilo & Jimi 10 kk -

pitkästi aikaa täällä kirjoittelen.

Meillä ei ole koskaan vielä nukuttua pitempää pätkää kuin 3h putkeen, vauvalla nyt ikää 6kk1vko. Painoa on hurjat 10,5kg ja kiinteitä menee 4 kertaa päivässä tissimaidon lisäksi.

viime yö:

21 iltapuuro, pesut, ja köllöttelyä sängyssä

2245 tissiltä nukkuvana pinnikseen, havahtuu vähän, mutta nukahtaa heti

2315 huutaa, tassuttelua, silittelyä, hyssytystä 10min

2335 huutaa, tassuttelu ja silittely ei auta, syliin jossa hiljenee, mutta huuto alkaa heti kun laittaa sänkyyn, imetyskin, jonka jälkeen hetken tyytyväisenä köllöttelee, kunnes taas alkaa itkut

0155 vihdoin nukahtaa äidin kainaloon

n. klo5 tissittely

n. klo8 tissittely

n. klo 930 tissittely

n. klo 11 tissittely

eli viime yönä ruhtinaalliset 2 kolmen tunnin pätkää, tosin aamukin taas venyi

kovasti haluaisin vähentää yötissittelyä, mutta kun on ite ihan kuollut, niin ei vaan jaksa. ja jos vauva nukkuu viekussa, niin ei se kyllä muuta kelpuutakaan rauhoitteluksi...

aina ei tarvi yöllä joka kerta tissitellä (jopa 5 tuntia on menty ilman tissiä - 3 kertaa kyllä herättiin sinä aikana), mutta joskus muu ei vaan auta

päivällä tyypillisesti nukutaan parit 30min pätkät, nekin yleensä työn ja tuskan takana.

mitä ihmettä vois tehdä? ei pitäis olla nälkä ainakaan heräilyjen syy, energiaa päinvastoin tulee nyt liikaakin, ollaan siirtymässä +10 käyrältä tuonne +30 käyrälle...

tulipa sekava teksti, vauva könyää sylissä ja aivot piiputtaa...

t.pömppä

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat