Sivut

Kommentit (135)

meillä syödään kaksi kertaa päivässä yhdessä: aamiainen ja päivällinen. Päivällisellä on usein mukana myös lasten kavereita. Yökyläläiset ovat läsnä myös aamiaisella. Sille, ettei kaikissa perheissä arvosteta yhteistä ruokahetkeä, minä en voi mitään. JOs meillä on joku kylässä päivällisen aikaan niin hänelle tarjotaan automaattisesti ruokaa. Jos ei tarjottaisi niin se olisi mielestäni - edelleen - moukkamaista.

t. en muista enää numeroitani =)

Ei meilläkään paljon rahaa ole, mutta siitä ei ole kysymys.

KYSE ON VASTAVUOROISUUDESTA, joka naapureilta puuttuu kokonaan.

Samoin on kaverin lapsilla. Eivät ole koskaan saaneet mitään kavereillansa.

NYKYMAILMAN ITSEKKYYS EI OLE HYVÄ ASIA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sellainen käytäntö on hyvä, että kylässä oleva lapsi saa välipalan, mutta päivälliselle hän lähtee omaan kotiinsa.

Muistuu kyllä heti mieleeni ne kerrat, kun olen itse koululaisena syönyt paahtoleipäpaketin puokkiin koulua lähempänä asuvan kaverini luona. Hänen äitinsä oli yksinhuoltaja, perhepäivähoitaja.. No onneksi tämä kaveri kävi myös meillä syömässä päivällisiä. Eivät koululaiset tule ajatelleeksi mitään kustannuskysymyksiä. Aikuisten täytyy vetää rajat eivätkä lapset siitä loukkaannu! Eivät minun vanhempani edes tienneet, että kävin tällä kaverilla syömässä.. Kaverin äiti vaan hymyili ja oli minulle ystävällinen.

että minä jätin sitten syömättä, että riitti lapsen kavereille. Ajattelin, että en kehtaa olla ruokkimatta ja antamatta lisää. Lapsi joi aamun kahvimaidotkin jos ei oltu muistettu ostaa enempää kerralla.

Mutta siinä vaiheessa kun kaverit alkoivat kitistä, että ei ole hyvää tai pitäisi olla muuta, aloin miettiä, että miksi heitä ei ruokita kotona. Että onko oikein, että minä tienaan rahaa ja silti joudun syömään leipää, että kakarat saavat meillä syödä lämpimän ruoan.

Lopetin tarjoilut ja nuorempien kanssa en ole alkanut siihen lainkaan.

Meille kun tämä 3v. tyttö tuli, niin hän ilmoitti ,että on kova nälkä. On aivan eri asia ruokkia 1-2 kertaa viikossa vieras lapsi, kun ruokkimínen menee jokapäiväiseksi.

Kokeilkaapas vaan ruokkia 3kk vierasta lasta jokapäivä, niin tiedätte mitä se on.

Pahemmaksi homma luisti, kun lapsen äiti ei ruokkinut lastansa säännöllisesti.

Itse kelkkani käänsin ihan käytännön kokemuksen kautta. Ennen kannatin aina vieraanvaraisuutta.

t.77

Meillä on sellaiset säännöt, että ruoka-aikaan mennään kotiin. Erikoistilanteessa SOVITAAN etukäteen vanhempien kanssa, että nyt tää kaveri syö meillä tai meidän lapsi kaverilla. Muutoin ei.

Selvät pelisäännöt ja ne kannattaa sopia sen kaverin vanhempien kanssa. Jos päivittäin syö ja on koko ajan yksipuolisesti kylässä, niin eihän se passaa. Vuoroin vieraissa.

miksi lapsi on teillä niin paljon ja jos kerran vanhemmat tulevat hakemaan häntä autolla 18.30, eikö se ole sovittu juttu että hän on. jos asia vaivaa noin silloin sinun pitää ottaa se heidän kanssa puheeksi. Sanot että onko idea että tarjoat lapselle ruuan ja sanot että hän on kova syömään. Kyllä vanhemmat tajuavat tarjota siitä rahaa jos kerran keskenään sovitte että hän on teillä koulun jälkeen noin kauan.

vetelemässä purkin maitoa niin vaikka se ei sun lompakon päälle kävis niin eiks se muka kävis hermoille???

Meillä muuten jos on muita lapsia syömässä kuin omat niin on aina ruokajuomana pelkkää vettä! Ihan siitäkin syystä,että oon törmännyt ihan esim 7-8v lapsiin jotka ei muista olevansa maidolle allergisia (uskokaa pois,mulla on 2 tällaista oppilaina,joka päivä pitää ruokailussa muistuttaa,et ottakaa laktoositon vaihtoehto ja älkää ottako "tavallista" maitoa.. ne kerrat kun en oo muistanut sanoa niin tyttö varsinkin on unohtanut joka ainoa kerta..)

t: ope

Vieraista lapsista kirjoitetaan kersoina tai kakaroina ja hihkutaan, kuinka ei taatusti toiselle anneta mitään. Ja sitten vedotaan vielä rahaan... niin kuin jonkun ipanan mutustelut veisivät talouden konkurssiin. Jos tuosta on rahavarat kiinni, niin sitten herää kysymys, onko taitoja toimia edes vanhempinakaan, jos ei rahaa ole pariin ylimääräiseen leivänkannikkaan tai yhteen pihviin. hoh, missä on vieraanvaraisuus?

Mutta ymmärrän kyllä tapaukset, joissa oma lapsi ei saa koskaan mitään tai sitten ylimääräisiä ruokailijoita olisi päivittäin ja monta. Silloin tällöin vieraileville lapsillekin tarjoilu kuuluu käytöstapoihin!

vaikea tarjota. välipalaa ;hedelmää, juomaa voi ottaa mutta pääsääntöisesti ruokin vain yövieraat. siitä tulee muuten lapsille tapa tulla ko perheeseen syömään. niin moni lapsi on yksin kotona. mikäs sen helpompaa kuin tulla valmiiseen pöytää. vaikka ei olisi rahasta kiinni, itse en halua että on usein omien lisäksi muita suita ruokittavana.

Mietityttää ap:n kohdalla vieraan lapsen vanhemmat, eivätkö välitä miksi lapsi on noin kauan kylässä ja ilman välipalaa. minkäikäinen lapsi?

Minäpäs tunnustan olleeni juuri tällainen kaverin luona syöjä ala-astelaisena.

Miksikö? Kotona ei ollut ketään, ja pikkuvelikin haettin hoidosta vanhenpien mukana. Loogista oli jäädä AINA koulun jälkeen saman kaverin luokse leikkimään ja piirtämään. Hänelläkään ei odottanut kukaan kotona, mutta kaapista osasimme tehdät leivät ja eväät ja kun vanhempansa saapuivat, ruokailin heidän kanssaan. Tämä siis 80-luvun alussa.

Itselleni jäi kuva, että olen odotettu vieras. Tykkäsivät että tytöllänsä oli kaveri... Ja psykologeina kai ymmärsivät, että tyhjään kotiin ei ollut kiva mennä. Vierailin usein myös heidän kesämökillään ja mstkustelimme vähän yhdessä muutenkin. Jostain kumman syystä kaverini ei koskaan halunnut lähteä meille leikkimään tai perheemme mukana minnekään. Siinä yksi syy, mksi heillä vain leikimme...

Vanhempani ovat ihania ihmisiä, iltapäivähoidosta ei vaan noihin aikoihin puhuttu. Ja olivat itsekin maalaispitäjän lapsia, jotka koko kylä kasvatti.

Oman lapseni kaverit saavat aikanaan syödä meillä, kunhan muistavat hyvät tavat ja kohtuuden. Muussa tapauksessa palautetaan ruotuun pikaisesti. Lapseni ei sen sijaan tarvitse tulla koulusta tyhjään kotiin - sen parannuksen teemme seuraavaan sukupolveen!

joskus annan syödä jos olen itse kotona ja on joku "pitkänmatkalainen",ruokaa on runsaasti,mutta pääsääntöisesti olen kieltänyt syömisen koska sitä ruokaa menee! Toki saa ottaa leivän ja maitoa,mutta se saa riittää. Meillä on kolme urheilevaa murkkua omasta takaa ja se riittää..

on ainut perhe missä vieraatkin saavat putsata kaapit tyhjiksi. Näin kävi meillle. Tarjottiin luokkatovereile ruokaa ja tasapuolisesti särpimiä, kunnes selvisi, että oma sai kyläillessään vain jotain pientä.

Nykyisen kouuaisemme kavereiden kanssa on tyly linja, ei ruokaa.

Kaverit saavat leikkiä meillä tuntikausia, mutta kun on ruoka-aika tai nälättää, niin sitten pitää kipittää kotiin.

Usein kaverien ruoka-ajat eivät osu yksiin meidän kanssa, silloin pitää vain mennä lastenhuoneeseen odottamaan, että meilä on syöty.

Ainoastaan erikoispäivinä tarjoan syötävää kuten lettu/vohvelikesteillä, laskiaisena pullia jne.

Ap. Tee samoista raaka-aineista kyseisinä päivinä jatkettu versio, eli enemmän kastiketta/nestettä ja riisiä, makaroneja ym

Yksi lasi maitoa ja seuraavat vettä.

SINÄ määräät teillä.

Ostan yleensä 6 pihviä, koska meitä on 6. Jos siihen pölähtää pari, kolme kaveria niin kuka jää ilman?

Ja en osta maitoa kaappiin 3-4 litraa ylimääräistä vain siksi, että meille saattaa tulla kavereita. Sanonko lapsille sitten, että aamumuroihin ei tule sitten maitoa vai lähdenkö lasten kavereiden takia kauppaan ostamaan lisää pihvejä ja maitoa.

En ymmärrä sitä, miksi lapset eivät syö kotonaan ennen lähtöä.

toisekseen; onko se lapsi teillä hoidossa?

jos on,niin sanot vanhemmille,että olisi kohteliasta antaa jonkinlainen korvaus,VARSINKIN kun se lapsi on niin kova syömään.

toisekseen; miten joku voi laskea noin tarkkaan,ettei muka riitä sitten ylimääräistä ruokaa? ei kai kellään voi olla niin tukkaa? tai sitten on joku nipo?

en tiedä faktoja,onko se lapsi "vapaasta halustaan teillä" vai pakottaako sen vanhemmat... joka tapauksessa, asetu sen lapsen asemaan,ja mieti,kuinka kurjaa olisi istua toisessa huoneessa odottamassa nälkä kurnien vatsassa,kun te syötte,ja kotiin haetaan vasta parin tunnin kuluttua...

Et ymmärrä miten voi olla tiukkaa? esim. kotiäitiperheissä kun vain yksi tienaa, ja lainanmaksuun ja laskuihin menee rahat. ruokaan jää tosi vähän rahaa.

Silti usein juuri kotiäitiperheisiin mielellään ollaan laittamassa lapset suoraan koulusta.

Helposti tulee täysin hyväksikäyttötilanne. toki on ok olettaa vastavuoroisuutta. Jos oma lapsi menee suoraan koulun jälkeen välipalalle, esim. viikonloppuna kutsutaan sitten vastavuoroisesti se kotiäidin lapsi.

ei voi olettaa yksipuolisesti saavansa pelkstään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat