Ärsyttää kun sukulaiset ja tuttavat ovat taas työntämässä koululaisiaan meille kesäksi

Vierailija

Teen töitä aina vain koulujen aukioloajat juuri sen takia, että voin olla omien lasten kanssa koulujen loma-ajat. Tämä tuntuu tietenkin rahapussissa, mutta olemme päättäneet miehen kanssa että mielummin tingimme huvituksista jne. jotta lasten ei tarvitse olla yksin loma-aikoina. Lapset siis ensimmäisillä luokilla koulussa.

Jälleen kerran minulta kysellään sukulaisten ja tuttujen taholta, että tottahan toki otat meidän Maijan ja Pekankin teille kun kerran olet kotona. Että ärsyttää!! Tiedän että olen itsekäs kun en muiden lapsia haluaisi katsoa, en edes sukulaisten. Mutta haluan nauttia siitä loma-ajan vapaudesta, että voimme tehdä mitä lystäämme emmekä ole sidotut muiden perheiden aikatauluihin. Haluan pitää vapauden lähteä mökille jos huvittaa tai olla lähtemättä. Mutta eihän tällainen kelpaa syyksi ottaa lapsia meille! Jos sanon että olemme silloin ja silloin mökillä, se on ok, mutta jos olemmekin sitten vaan kotona, niin johan olen huono ihminen.

Joskus olen näitä muiden lapsia katsonut (kun olin kotiäitinä) eikä mitään korvausta esim. ruuasta tarjottu, eikä sen puoleen vastapalveluksiakaan.

Ärsyttää että muut perheet yrittävät hyötyä siitä että ME olemme tehneet arvovalinnan rahan suhteen. Vaikka tiedän että lasten etuhan tässäkin on lopulta kyseessä...

Onko kellään vastaavaa ongelmaa??

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

ettei ketään kiinnosta kaitsea naapurin mukuloita. Mutta luulisi että LÄHIsuvun lapsia ihan mielellään ottaisi (ei koko kesäksi kuitenkaan) hoidettaviksi.

Toki jos lapsia on kymmenen tulossa niin se menee jo liian hankalaksi;) mutta jos 3-4 HYVIN kasvatettua (=ei siis mitään kauhukakaraa) on tulossa muutmaksi viikoksi, niin minusta se on ihan ok. (Olettaen että koko kesä on lomaa...)

Minä olen yllätyksekseni huomannut, että miehen sisarusten kapset ovat minulle tärkeitä:) Omilla sisaruksillani vielä ei ole lapsia. Minusta kaikki lähisuvun lapset ovat tärkeitä, ja heitä mielelläni hoidan. Korvausta en ota, mutta vähintää ruokarahaa kyllä aina tarjotaan jos pidemmästä kun 1-2 päivän hoitamisesta kyse... Ja ruokarahan otan, sitä voisin jopa vaatia mutta onneksi tarjotaan ihan vapaaehtoisesti;)

Vierailija

Siis lastenne serkut jne? Eikö niiden kanssa voi lähteä spontaanisti mökille tai jonnekin?

Itse muistan lapsuuteni kesät, kun serkkumme olivat meillä paljon. Serkkuja oli paljon ja kukin vuorollaan oli meillä. Tosin olimme jo koululaisia ja osan lomasta keskenämme. Siinähän nuo muutkin menivät joukon jatkona. Meillä oli seuraa ja nykyään aikuisena mahtava serkku- ja tukiverkosto. Homma meni nimenomaan niin, että serkut olivat meillä enemmän kuin me heillä. Meillä oli omakotitalo, tekemistä ja AIKUISILLA positiivinen asenne lapsiin, eli vanhempieni mielestä sukulaisten lapset olivat tervetulleita ja heidänkin kanssaan tehtiin juttuja.

Pienen lapsen ruokailu ei juurikaan ruokamenoja kasvata ja jos on tiukkaa, niin voithan pyytää ruokarahaa jonkun verran.

Nykyään serkkuni myös pitävät yhteyttä vanhempiini ja ehkäpä muutamien vuosien päästä heillä on pari vierailijaa enemmän vanhainkodissa. Sitä saa mitä tilaa. Vaikka tällä hetkellä tuntuu, että annat enemmän kuin saat, niin ehkäpä joskus tilanne on päinvastoin.

Vierailija

Helppo sanoa, tiedän. Mutta mitäpä jos kerrot suoraan, että olette tarkoituksella tehneet rahallisen uhrauksen sen takia, että lapsenne saavat olla kotona äidin kanssa koko kesän vapaana kaikista velvoitteista ja aikatauluista. Tämän takia ette halua sitoutua MIHINKÄÄN. Luulisi muiden ymmärtävän, kun rahasta puhutaan suoraan.

Meillä vähän sama juttu, että olemme tehneet arvovalinnan rahan suhteen niin, että olen hoitanut lapset kotona 3-vuotiaiksi ja ensi kesän aion olla kesäkuusta elokuun puoliväliin lasten kanssa kotona. Miehellä on lomaa 4 viikkoa sinä aikana, enempää ei saa. Aikaisemmin mies on vaihtanut lomarahat vapaiksi, jota saamme olla koko perhe yhdessä lomalla 6 viikkoa omien suunnitelmiemme ja aikataulujemme mukaan, mutta tänä vuonna se ei onnistu työnantajan takia. En todellakaan aio ottaa muita lapsia meille hoitoon kuin korkeintaan päiväksi tai pariksi meille leikkimään, jos se meidän aikatauluihimme sopii. Mökillä käymme säidenkin mukaan.

Elä teidän näköistä elämää ja anna toisten paheksua. Et tee mitään väärin keskittymällä perheesi hyvinvointiin.

Vierailija

se ei ole sinun ongelmasi. Sinä et ole vastuussa toisen ihmisen ajatuksista. Nuo toiset ihmiset selvästi syyllistävät - ja kenenkään ei tule tehdä sitä toiselle ihmiselle.

Voitko tehdä vastavuoroista hommaa? Sano, että he voivat tulla silloin ja silloin, mutta meidän lapset tulevat sitten teille tai jotain.

Osoita, että et ole kynnysmatto. Jos sinua paheksutaan sen vuoksi - niin oletko tehnyt jotain väärin?

Jos suostut siihen, että ylitse kävellään, niin kirjoitat täällä av:lla vielä 70-vuotiaanakin samasta asiasta. Joskus on tehtävä loppu.

Vierailija

Sama meillä. Sukulaiset ovat änkemässä meille kersojaan väkisin. Olen sanonut hyvin selvästi, että EI. Ei auta.

Soittelevat lapselle, että eikö olisi kivaa jos XX tulisi teille ja sopivat asiasta lapsen kanssa. Minä saan hirviö miniän maineen kun en heitä halua.

Toki ilmottavat että xx tulee mummolaan, mutta käytännössä meille, koska huolehdin jo (omista varoistani) mummolan ruokahuollon ja muun.

Työssäkäyvät ovat niin väsyneitä 6h työpäivistään ja kahdesta lapsesta, että tarvitsevat lomaa.

Itsellä 5 lasta ja pitkäaikais sairaus ja nyt olen sairastunut myös vakavasti, mutta kuitenkin olen itsekäs kun en jaksa

Vierailija

Olen kyllä pahoillani kaikkien niiden puolesta keitä en auta ottamalla heidän lapsiaan kesällä hoitoon. Mutta meidän perhe on tällaisen ratkaisun tehnyt juuri näitä loma-aikoja silmällä pitäen, joten en niiden vapaudesta kovin helpolla halua luopua. Totta on myös se, että raha on tämän järjestelyn takia tiukassa, ja olemme muutenkin sukulais- ja tuttavaporukasta juuri sieltä köyhemmästä päästä vaikkei köyhiä siis ollakaan.

Ja sille vastaajalle, joka kysyi enkö voi ottaa näitä lapsia mökille mukaan. Autoomme ei valitettavasti mahdu ylimääräisiä lapsia!Eipä ole tullut ostettua tila-autoa tämän vuoksi! Ja mökkikin niin pieni että hyvä että itse sinne mahdumme. Ja vielä noista ruokakuluista, omat lapsemme (3kpl) syövät vähemmän kuin yksi näistä lapsista, joka olisi meille kesällä tulossa. Ja jos pyydän rahaa, saan siitä niin paheksuvia katseita etten halua niiden kohteeksi. Ja jos haluamme reissata lähiympäristössä esim. julkisilla, niin kyllä näissä omissa kolmessa on ihan tarpeeksi katsomista vilkkaassa liikenteessä. Kesälomalla käymme myös paljon kylässä niiden luona, keitä ei arkena ehdi tavata. Monilla on vain 1-2 lasta, ja en halua olla vaivaksi enempää kuin on pakko. Eli en haluaisi raahata mukana 4-6 lasta.

Ja tässä vielä tosiaan se takana, että meiltä aina pyydetään apuja, mutta kukaan ei tarjoudu niitä meille antamaan. Hyvä että edes kiitetään hoidosta. Olen siis sitä mieltä että nuo "hoitolapset" eivät mene siinä sivussa, ja siksi näen siitä niin punaista.

Vierailija

Oma lapseni on koko kesän kotona, mutta vieraat penskat jarruttaa aika lailla, vaikka niistä omalle seuraa onkin. Itse tykkään kesällä saada yhtäkkiä esim. päähäni että lähdetäänpäs tänään puuhamaahan, se ei onnistu jos olet luvannut muiden lapsia vahtia.

Meillä ei kyllä valitettavasti viime kesäinen ilmainen perhepäivähoito toistu, en hoida lomallani muiden lapsia, vaan lomailen!

Pysykää lujina :)

Vierailija

Minusta on ihanaa kun lasten serkut ovat meillä kylässä. Odotan myös, että kummipoikani tulee siihen ikään, että alkaa viihtymään meillä pitempään.

Vierailija

Olen jäämässä loppukeväästä äitiyslomalle ja nyt tämä ihminen on kysellyt, josko ottaisin heidän koululaisensa syksyllä iltapäivähoitoon. Samoin olisi tyrkyttämässä loppukesästä kahta lastaan hoitoon melkein kuukauden ajaksi, kun vauvamme on juuri pari viikkoa aiemmin syntynyt. Mulla on silloin aivan varmasti kädet täynnä töitä omissa kolmessakin. Tämä kyseinen henkilö ei nyt sentään ihan ilmatteeksi olisi hoidattamassa, mutta ei nyt mitään kunnon summia olisi valmis maksamaan vaan ihan mitättömän korvauksen. Tuohon kesään en vielä sanonut hänelle mitään, kun puhui asiasta yleisesti niin että paikalla oli muitakin, joille asian esitti. Mutta syksyyn olen jo sanonut pariin kertaan etten ota silloin ketään hoitoon. Haluan äitiyslomalla mennä ja kyläillä omien lasten kanssa vapaasti ilman, että pitää olla tiettyyn aikaan kotona koululaista odottamassa ja vahtimassa läksyjen tekoa.

Vierailija

minusta nuo passuuttajat saisivat pikemminkin tehdä niin. Kyllä me lasten loma-aikoinakin työtä tekevät saamme hoidon junailtua ilman, että riistetään ystäviä. Jos sun ja lasten ohjelmaan käy, voit ottaa Maijan ja Pekan hoitoon, mutta sovi siitä joku korvaus. Ei rahaa, vaan jotain apua - palvelus palveluksesta. Mä voisin hyvin hoitaa muutaman päivän kaverin lapsia, jos ne vanhemmat sitten vaikka pesisi meidän ikkunat :) Yhteisöllisyyttä!

Vierailija

"kylä kasvattaa" -periaatetta ei enää vain ole. Toki jokainen haluaa ja voi perheensä kanssa mennä lomalla. Mutta miksei voisi sanoa vaikka että olemme x viikon kotosalla ja silloin lasten maija-serkku voi tulla kylään. Voihan sitä tarjota niitä omia muksuja sitten vastineeksi kylään muutamaksi päiväksi. Kaikki vain haluaa kaiken ajan itselleen ja jos vahingossa joku sukulainen tulee yöksi kylään, niin siitäkin halutaan rahaa. Outoa minusta.

Vierailija

Tämä on kummallinen asia ihmisten ymmärtää. Luullaan, että koululaiset menevät siinä samassa.

Kotiäiti/kesän vapaana oleva on tehnyt taloudellisesti valtavan uhrauksen ollakseen lastensa kanssa kotona. lisäksi kotiäidille se lastenhoito on työtä, josta ei saa vapaata tuskin ollenkaan.

Silti moni olettaa, että esim. kotiäidille voi vain viedä lapsensa päiväksi hänen lastensa kavereiksi. Hyväksikäyttäyjiä riittää.

Jos aikoo viedä lapsensa jonnekin ilmaiseksi, kysy ensin itseltäsi, otatko sinä mielelläsi virkavapaata ja olet tulotta kesäällä ja samalla hoidat naapurien ja sukulaisten lapset?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat