Vierailija

Ei siis välttämättä diagnosoitua NPH:ta, mutta edes henkilöä, jolla on runsaasti narsistisia piirteitä.

Joudun nykyään olemaan tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa, ja jo muutaman viikon jälkeen olen ihan "rikki".

*Vinkkejä*, miten hänen kanssaan tulee toimeen?

(Tai no, parhaiten taitaisi tulla jos olisi aina samaa mieltä/hiljaa, mutta ei vaikuta oikein hyvältä sekään...)

Kommentit (15)

Häntä voi vain yrittää sietää. Juttelun kannattaa olla ihan vain "small talk"- tyyppistä jutustelua. Yritä katsella sormiesi välistä hänen kertomuksiaan ja helpoimmalla pääset jos ns. häivytät hänet elämästäsi eli et anna vaikuttaa, pistät hänen persoonansa taka-alalle. Minulla on ollut narsisti työkaverina ja tilanteet olivat välillä ihan mahdottomia. Hän ei yksinkertaisesti tajunnut että hän voi tehdä virheitä ja sanoi suoraan että on mielestään täydellinen ihminen sekä työ, että yksityiselämässä. Kaikki "vika" on aina ja ikuisesti muissa. TEin aikoinanai sen päätöksen, että itse vaihdan työpaikkaa nyt työkin jälleen maistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Varsinainen kaksinaismoralisti joka suuttuu muille samoista asioista mitä itse tekee jatkuvasti. Haluaa jatkuvaa huomiota osakseen eikä siedä itseään parempia missään asiassa, kärsii kateudesta jatkuvasti ja vertailee itseään muihin jatkuvasti. Kohtelee muita alamaisinaan joista kuuluu hyötyä itse. Ei voi ymmärtää, että maailmassa on muitakin ihmisiä koska ko. ihminen luulee olevansa kaiken keskipiste ja maailman tarkoitus.

Helpotuksen huokaus, kun luulin jo olevani ainoa täällä.

Toistaiseksi en hänestä eroon pääse, siihen saakka yritän pitää etäisyyttä niin paljon kun voin.

Ilmeisesti olen siis toiminut suurin piirtein oikein, ainoa, etten ole aina jaksanut olla hänelle ystävällinen... Jostain syystä kuitenkin tunnen olevani hänen "hyvissä kirjoissaan" niinkuin joku sanoi. Pitää sitten olla vielä varovaisempi:(

Uuh, tämä ns. "syö naista"! Moni arvasikin, että kollegasta on kyse. Luulin viimein löytäneeni mukavan työpaikan, mutta kai se taas on lähtö edessä.

Jokin ääni sisällä varoitti tästä ihmisestä heti alkuun, enkä ole paljoa hänelle itsestäni antanut. Helppoa sinänsä, kun hän on koko ajan äänessä aiheena "hän ja hänen saavutuksensa". Jos yrittää puhua muuta, hän kyllä palauttaa ruotuun heti.

Olen myös huomannut että hän säilöö kaikki saamansa tiedot muistiinsa ja käyttää niitä iskeäkseen sopivassa tilanteessa kuin puukon lapaluiden väliin. Uskomaton muisti, vaikkakin valokoiva, hän ikäänkuin lukee ihmistä kuin piru raamatua ja kerää tarvitsemansa aineiston saadakseen sopivassa tilanteessa haluamansa.

Huonoa itsetuntoa aavistelinkin (kaiken sen kehun keskellä) mutta nyt huomasin, että narsistin piirteet sopivat häneen kuin nappi otsaan.

En ole toista hänen kaltaistaan koskaan tavannut.

- periaate numero 1: suojele itseäsi (henkisesti, fyysisesti ja aineellisesti)

- minimoi kanssakäyminen

- minimoi erityisesti kanssakäyminen kasvokkain

- vältä kertomasta tälle hlölle mitään henkilökohtaisia asioita

- lähde siitä että kaikki mitä sanot tai teet voidaan totaalisesti vääristellä, käyttää sinua vastaan, juoruta eteenpäin (vääristeltynä)... siis etäisyyttä, etäisyyttä, ETÄISYTTÄ!

- käyttäydy häntä kohtaan aina niin ystävällisesti kuin vain voit

- älä koskaan yritä vedota hänen myötätuntoonsa tai omatuntoonsa. Lähde siitä olettamuksesta että NIITÄ EI OLE. Se voi olla todella vaikea tajuta normaalille ihmiselle: täysi kyvyttömys asettua toisen asemaan vaikuttaa meistä niin järjettömältä.

- vältä viimeiseen asti joutumasta tilanteisiin, joissa joutuisit todistamaan hänen olevan väärässä minkään asian suhteen

- jos kanssakäymisen ongelmia on, dokumentoi (esim. säästä meilit) ja puhu niistä muille (VAIN luotettaville henkilöille), jotta sinulla on todisteita mikäli tilanne myöhemmin leviää käsiin ja hlö yrittää mustamaalata sinua (esim.työterveyshuollossa voi puhua)

- varaudu pahimpaan, lähde siitä olettamuksesta että hän voi tehdä MITÄ TAHANSA

- mikäli tilanne täyttää työpaikkakiusaamisen tunnusmerkkejä, puhu työterveyshuollossa, saatat saada työnohjausta tai tukea

- pura tunteita muille ihmisille, niin kestät paremmin

- valitse taistelusi tarkkaan! älä sotkeennu narsistin ongelmiin muiden ihmisten kanssa, jos vain voit

Jos sinulla on pelisilmää ja itsehillintää:

- mielistele narsistia strategisesti, myötäile... saatat päästä hänen hyviin kirjoihinsa, jolloin olet hänelle narsistisen ihailun lähde ja sellaisena säilyttämisen arvoinen

- pidä silmät auki mahdollisen uuden työpaikan suhteen, tilanne narsistin kanssa ei KOSKAAN parane ja saattaa pahentua dramaattisestikin. Vaikka hän ei olisi siinä asemassa, että voi irtisanoa sinut, elämästäsi voi tulla puhdasta helvettiä

Nimimerkillä kokemusta on. Todellakin on. Sekä minulla että laheiselläni. Jo se auttaa jaksamaan, kun tietyllä tavalla sisäistää toisen rajoituneisuuden ja lakkaa odottamasta inhimillisyyttä sellaisena kuin siihen on tottunut. Narsistia et voi muuttaa, mutta minimoi pään hakkaaminen seinään - sattuu vähemmän. :)

Tsemppiä! *halaus*

Jos täytyy kuitenkin olla tekemisissä, niin älä yritä muuttaa tätä ihmistä, sillä siinä kärsit vain itse. Hän ei näe vikaa itsessään ja on taitava kääntämään kaiken sinusta johtuvaksi.

Narsistit ovat yleensä älykkäitä ja hyviä puhumaan eli vältä väittelyä, kinastelua ja riitelyä. Narsisti ei osaa riidellä rakentavasti. Parhaiten pärjäät kun et ota tosissasi mitään mitä hän sanoo vaan suhtaudut kaikeen huumorilla ja pistät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muistat, että tällä henkilöllä on huono itsetunto ja sinä olet loppujenlopuksi aina vahvempi ihmisenä, silloin et ota niin helposti itseesi hänen sanojaan.

Joudutko olemaan päivittäin hänen kanssaan tekemisissä ?

Minusta narsistin kanssa tulee toimeen jos on vain kaveri/tuttu, eikä tarvitse elää tämän kanssa. Jos ei utele tältä henkilökohtaisia asioita, eikä kerro omistaan hänelle. Narsistilla on yleensä rooli päällä ja tämän roolihenkilön kanssa voi tulla toimeen ihan hyvin, jos lähtee tavallaan leikkiin mukaan. Mutta sen todellisen minän kanssa ei kannata olla tekemisissä. Jos ymmärsit mitä tarkoitan.

pääsee, kun myötäilee vaan joka asiassa. Vaikka kuinka tekis mieli olla eri mieltä, tai päästä sanomaan jostain, se ei kannata, koska asia ei kertakakaikkiaan mene narsistin jakeluun, koska hän on aina oikeassa.

Hän on usein miellyttävää seuraa ALUKSI, mutta kohta huomaat rimpuilevasi hänen verkoissaan ja tulet kärsimään, jos olet läheinen. Hänestä on vaikea enää päästä eroon, koska hän osaa manipuloida ja vaikuttaa sinuun siten, että näet hänen loistavat piirteensä ja itse asiassa tunnet tekeväsi väärin, jos hylkäät hänet. Sillä loppujen lopuksi "eihän hänessä ole mitään vikaa, minä taidan itse ymmärtää väärin tai kuvitella olemattomia" -ajatustapa on tyypillinen narsistin lähipiirille. Hän osaa saada toiset säälimään itseään ja uhraamaan oman elämänsä hänen auttamiseen ja tukemiseen.

Hän muokkaa identiteettiäsi ja pyrkii saamaan kaikki pyörimään ympärillään. Koskaan hän ei tule tuntemaan sinua kohtaan sympatiaa eikä empatiaa eikä toivomaan parastasi, vaan kaikki ystävyydenosoitukset tähtäävät siihen, että hän saisi valtaansa sinusta tiukennettua.

Narsisti on vakavasti luonnehäiriöinen. Pysyttele kaukana ja todellakin, smalla talk -tasolla. Älä päästä häntä tunkeutumaan elämääsi,

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat