Vierailija

vaan vieraat tulevat jos katsovat sen aiheelliseksi.

Sivut

Kommentit (25)

sen jälkeen meille on tulleet kaikki tuttavat ja kaverit, naapurit, kaikki joille on sopinut, ja yleensä on juhlittu, parhaat juhlat silloin, on kuitenkin suuri saavutus kun on saanut lapsen tohon ikään, ja se on jaksanut lukee ylioppilaaks asti. Meillä on niitä jo kolme, ja todella lämpimästi suosittelen vanhemmille niitä omia juhlia. Sinne pääsee silloin muidenkin kirjottaneiden vanhemmat, jos niitä tuttavapiirissä on. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun naapurit kutsuivat tyttärensä Yo-juhliin, vaikka emme tunne koko tytärtä. Hän ei asu edes kotona (siis naapurissamme)

ja olemme pari kertaa ohi mennen tavanneet. Nyt sitten kutsu yo-juhliin, käsittämätöntä!

mietimme äidin kanssa yhdessä keitä kutsutaan. Vanhempien sisarukset perheineen kutsuttiin ja isovanhemmat. Lisäksi kutsuin aika monta ystävääni, tosin heitä ei tullut kuin kolme paikalle. Naapureille ei kutsuja lähetetty, mutta äitini mainitsi heidän olevan tervetulleita heidät tavatessaan. Vanhempien työkavereita tai muita ystäviä ei kutsuttu, tosin äitini paras ystävä (jota itse en ollut nähnyt useampaan vuoteen) lähetti minulle rahalahjan. Mutta kyllä ainakin jotkut ystäväni (tai heidän vanhempansa) ovat kutsuneet myös vanhempien hyviä ystäviä.

Tarjolla oli pientä suolaista mitä sai koota lautaselleen: savustettua kalaa, kalkkunaa, vihanneksia, oliiveja jne. tapas-tyyliin. Makeana oli ainakin kakkua, mustikkapiirakka ja lusikkaleipiä. Meillä ei ollut mitään boolia, vaan kuohuviinit vain alkuun. Limsaa oli kyllä tarjolla koko juhlien ajan.

mutta entä vanhempien ystäviä? Entäs työkavereita?

Ja mitä siellä voisi tarjota voileipäkakkujen ja makean kakun lisäksi? Olisiko booli ihan tyhmä juttu?

vaikeampi sitten sanoa, mitä kannattaa tehdä, jos poika vastustaa. Itse en olisi vastustellut, jos äiti olisi erityisesti halunnut. Yritä perustella pojallesi, että ne ovat ainoat suuret juhlat, jotka tullaan järjestämään tällä tavoin. Ymmärrän kyllä poikaasi, voi olla vaivaannuttavaa jos ei tunne vieraita, mutta toisaalta yo on "se juttu" jota voidaan juhlistaa laajemmallakin piirillä.

Alkoholiton booli on yes, varsinkin jos on lämmin päivä.

Suolasista voileipäkakut on out (vaikka täällä toisin väitetään). Parempi vaihtoehto on esim lohileivät eli pikkusia ruisleipiä ja lohta päälle. Ja kinkkuleivät.

Vaihtoehtona karjalanpiirakat tai suolaiset piirakat.

Kakkua.

Pikkuleipiä.

niitä omina juhlinaan, kun poika on saavuttanut jotain. Tällaisten teinivanhempien esikoinen ja hyvin pärjää :-) ap

Lainaus:

Eikös ylioppilas saa päättää keitä juhliinsa haluaa?

Meillä päin on tapana, että paikallislehteen ilmoitus mistä alkaen saa juhliin tulla ja sinne tulevatkin sitten kaikki naapurit ja tutut. Kylällä kierretään monet juhlat. Omissa juhlissanin kävi 100 vierasta. Juhliin lahjan tuovat läheisimmät ja muut laittavat pankissa olevaan listaan nimen ja n. 5-20 € rahaa. Eli siis usealle tulee laitettua rahaa ja siitä edestä käydään tavallaan kahvilla. Pankin listoista kertyy pitkä penni ja on todella mukavaa, kun pienillä kylillä ihmiset ahkerasti kyläilee. Eikä tarvtse pähkäillä ketä kutsua.

vaan myös vanhempien, mikäli he ovat opinnot kustantaneet, nuoret saavat valkolakin, ja äidit lyyran kaulaansa

näin ollen ylioppilaat itse eivät ole oikeutettuja päättämään vieraslistasta vaan he tekevät sen yhdessä vanhempiensa kanssa

se pitää jotenkin ilmoittaa, että on avoimet ovet, jos ei aio virallisia kutsuja lähettää. Ei sitä muuten tiedä, halutaanko juhlat pitää vain pienellä piirillä ja mihin aikaan ne edes ovat. Meillä kävi niin, että naapurit tulivat kun olin itse lähdössä jo kavereiden kanssa jatkoille. Tosin se ei haitannut, jäivät juhlimaan vanhempieni kanssa. :)

Kaikille ei oppiminen ole yhtä helppoa ja mutkatonta, ja se että vaikeuksista huolimatta ei anna periksi, vaan lukee ja puurtaa, ( vanhemmatkin apuna, pitkän matikan kanssa),että saisi mahdollisuuden opiskella haluamaansa ammattiin, niin eikö se ole myös perheen saavutus??? Voisihan se lapsi olla jossain muualla mäyräkoira kainalossa valittamassa et sossusta ei saanu enempää rahaa, niinkuin osa av:n vakkareista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat