Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oma tyttöni on vielä pieni, mutta siskon lasten Bratz-leikkejä olen päässyt seuraamaan läheltä. Tässä on vähitellen alkanut ihmetellä sitä moralisoivaa huolestuneisuutta, jota niitä kohtaan osoitetaan - että ne antavat aivan väärän naisen mallin ja niiden ansiosta pienten tyttöjen naiskuva kieroutuu täysin.

Vielä pari vuotta sitten suhtauduin itsekin Bratzeihin vähän epäilevästi, mutta mieleni on muuttunut. Nehän ovat nukkeja, eivät eläviä ihmisiä, joista tyttöjen luulisi ottavan sen oikean naisen mallin. Siskoni tytöt leikkivät Bratzeilla hyvin arkisia leikkejä: kouluun menoa, retkelle menoa jne - eivät siis mitään "iik, oonx mä nyt tarpeex sexy" - juttuja. Nämä leikit kertovat ihan normaalista elämästä, jota siskon perheessä eletään, ja jossa naisen malli on ensisijaisesti jotain muuta kuin itsensä tälläämistä.

Aikuisten huoli Bratzin aiheuttamista ulkonäköpaineista on kaksinaismoralistinen: aikuiset itse peilailevat itseään, laihduttavat ja paklaavat ryppyjään, ja sitten syyttävät näiden arvojen välittämisestä jotain viatonta nukkea, joka oikeasti vain heijastaa heidän oman elämänsä ja yhteiskunnan todellisuutta. En oikein tajua myöskään Bratzin leimaamista pahaksi trendivaatteiden ja meikin takia - kun harva aikuinen niitä asioita sinänsä tuomitsee, eikä pidäkään tuomita.

Jos haluatte välittää lapsillenne terveen naisen mallin, niin hyväksykää itse itsenne ja muut ja ilmaiskaa tämä tasapaino lapsillenne. Bratzin voitte ostaa tai olla ostamatta, mutta älkää siirtäkö omaa vastuutanne nuken harteille. :)

Kommentit (7)

Ja ihan normaaleja ja tervejärkisiä nuoria naisia heistä on tullut. Nuorin on nyt vasta alkanut niillä leikkiä. Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä: lelujahan ne vain ovat, Ihan niin kuin pyssyt ja muut aseet on poikien leluja, Niitäkin oli jotkut joskus kieltämässä.

joiden mielestä osa bratzseista on oikeasti tosi kauniita. ;)) Meillä on sellainen tummaihoinen koirankylvettäjä-bratz, jolla on todella kauniit kasvot ja hiukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onhan ne aika "white trash" mutta eipä sitä leikeissä huomaa. Niinhän se oli aikoinaan barbeistakin kohu, mutta eikö meistäkin naisia silti tullut?

Pahinta tytön naiskuvalle on se, jos äiti vahtii koko ajan syömisiään, laihduttaa ja vaatii lasta pysymään hoikkana, ja paheksuu naapurin pulleaa äitiä lapsen kuullen. Ja puhuu naiseudesta oletuksena, että naisen ulkonäön tehtävä on miellyttää miestä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat