Vierailija

Hei, minulla tuli todella erikoinen kokemus Espoon Mankkaan Itsepalvelukirpputori Akselista. Tässä pääpiirteet. Sovin Akselin kanssa kokonaispalvelusta, jossa he siis hoitavat periaatteessa kaiken, kunhan vain toimitan heille tavarat. Tavaroita saa toimittaa Akseliin lisää viikon ajan sopimuksen allekirjoittamisesta. Näin tein useaan otteeseen. Akseli piti tavaroitamme lähes kuukauden, eikä lopputulos vastannut lähimainkaan omaa arvioitani kokonaismyynnistä. Otin Akseliin yhteyttä asiasta ja he lähettivät minulle kopiot päivän päätteiden tilityksistä, joista ei tosin selvinnyt kuin summa, jolla yhden päivän aikana oli kokonaisuudessaan aina myyty. He myös ilmoittivat, että myynti aloitettiin vasta 10 päivää sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Kävin kuitenkin useampaan otteeseen sen ensimmäisen viikon aikana Askelissa tuomassa lisää tavaraa ja itse omilla silmilläni näin tavarani heillä myynnissä. En käynyt kertaakaan enää Akselissa tämän jälkeen, joten on mahdotonta, että olisin nähnyt tavarani Akselin hyllyillä minään muuna ajankohtana. Seuraavan kerran kun siellä kävin, oli päivä, jolloin noudin vain rippeet pois. Mainitsin tästä Askelille useampaan otteeseen, mutta he eivät noteeraa tätä millään lailla. Eivät siis kommentoi sähköposteissaan mitenkään, että miten on mahdollista, että he kuitenkin myivät tavaroitani ennen kuin niitä alkoi näkymään tilityksissään. Tavaroitamme ei myöskään ole vain varastettu, sillä niitä oli Akselin vitriinissä, sekä varashälyttimillä varustettuina. Itsepalvelukirpputorit ovat sitä paitsi velvollisia korvaamaan varastetunkin omaisuuden. Olen nyt lähtenyt selvittämään asiaa, sillä Akselin kanssa yhteistyö ei suju. Haen nyt sitten muita vastaavia kokemuksia tässä muiden selvittelyiden lomassa ja odotellessa vastauksia...

Minulla oli siis Akselin kanssa sopimus kokonaispalvelusta, joten valitettavasti näitä kokemuksia ei välttämättä niin paljon löydy, sillä harvempi allekirjoittaa sopimuksen tästä kokonaispalvelusta. Jos kuitenkin joltain löytyy vastaavaa (vaikkei olisikaan kyse kokonaispalvelusta), niin kerrothan tarinasi. Voit laittaa sähköpostiinkin tulemaan.

Haluan vielä huomauttaa, että olen ollut "tavallisena" myyjänä Akselissa pariinkin otteeseen ennen tätä tapahtumaa. Myynti ei ollut silloinkaan mitään erikoisen hyvää, mutta minkäs sille voi... Ei nyt ollut muuten niistä kerroista sen huonompaakaan sanottavaa, joten uskaltauduin siis sopimaan kokonaispalvelusta. Kokemus nyt siis olikin todellinen pettymys. Toivottavasti kellekään muulle ei nyt enää käy samoin...

Jos sinulla on jotain aiheeseen liittyvää, niin otan mielelläni sähköpostia vastaan osoitteeseen mailia30@yahoo.com

Sivut

Kommentit (51)

viime vuonna, eikä ollut moittimista. Molemilla kerroilla sain n. 5oo euroa, enkä todellakaan myynyt mitään kallista (keskihinta 2,3 euroa, tavaroita oli mennyt yli 200 kpl:tta).

Minulla oli mennyt paljon enemmän tavaraa kuin sinulla. Tavarat oli erittäin hyväkuntoisia, ja jonkun tavaran arvo oli kymmeniäkin euroa (huutiksessa olisi varmaan yltänyt sataankin euroon ja yli). Akseli oli itse hinnoitellut tuotteet myös yli odotusten (näinhän minä ne hintalappuineen kaikkineen hyllyillä), mutta kokonaistuotto ei edes vastannut sinun tuottoasi.

Omalla vastuullahan se on, mitä tavaraa myyntiin vie ja jos ne varastetaan. Olen ollut Akselissa myymässä monesti ja Akselin myyntiehdoissa myös mainitaan ihan selkeästi: "Akseli ei vastaa varastetuista tai kadonneista tavaroista. Akseli ei vastaa tavaroiden tuhoutumisesta tulipalon, vesivahingon, murron, ilkivallan tai vahingonteon yhteydessä." Okei, tämä on lainaus niistä ehdoista mitkä pitää hyväksyä kun varaa oman myyntipaikan, mutta luulisi että samat ehdot koskevat kokonaispalvelumyyntiäkin?

Huomatkaa myös se, että Akseli on kirpputori. Vaikka veisittekin sinne myyntiin hyväkuntoista tai ihan uuttakin tavaraa, ei siitä ikinä kirpparilla saada sitä hintaa mitä se on kaupassa ostettaessa maksanut.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeud...

Kirpputorin pitäjällä on velvollisuus huolehtia siitä, että myyntiin jätettyjen tavaroiden valvonta on asianmukaisesti järjestetty. Kirpputoriyritys on pääsääntöisesti vahingonkorvausvastuussa esim. varkauden sinulle aiheuttamasta vahingosta, ellei yritys pysty osoittamaan, ettei vahinko aiheutunut sen huolimattomuudesta. Vahingonkorvauksena kadonneista tavaroista voit vaatia sovittua myyntihintaa.

Kirpputoriyritys voi olla korvausvelvollinen, vaikka sen ehdoissa todettaisiinkin, ettei hävinneitä tavaroita korvata. Jos et pääse ongelmista yksimielisyyteen kirpputorin pitäjän kanssa, ota yhteys asuinkuntasi kuluttajaneuvojaan.

Lainaus:

Omalla vastuullahan se on, mitä tavaraa myyntiin vie ja jos ne varastetaan. Olen ollut Akselissa myymässä monesti ja Akselin myyntiehdoissa myös mainitaan ihan selkeästi: "Akseli ei vastaa varastetuista tai kadonneista tavaroista. Akseli ei vastaa tavaroiden tuhoutumisesta tulipalon, vesivahingon, murron, ilkivallan tai vahingonteon yhteydessä." Okei, tämä on lainaus niistä ehdoista mitkä pitää hyväksyä kun varaa oman myyntipaikan, mutta luulisi että samat ehdot koskevat kokonaispalvelumyyntiäkin?

Huomatkaa myös se, että Akseli on kirpputori. Vaikka veisittekin sinne myyntiin hyväkuntoista tai ihan uuttakin tavaraa, ei siitä ikinä kirpparilla saada sitä hintaa mitä se on kaupassa ostettaessa maksanut.

Tossa alkuperäisessä viestissä lukee, että tavaroita oli myyty jo ennen kuin niitä alettiin tilittää, että kyseessähän on tällaisessa tapauksessa rikos. Kyse ei ole mistään kiistasta, että myynti olisi ollut liian pieni, vaikka tottakai siihenkin sitten vaikuttaa.

lainaamani ote liittyikin vain aloittajan kommenttiin siitä, että kirpputori olisi vastuussa varastetusta tavarasta.

Akselissa on kameravalvonta ja henkilökunta suosittelee laittamaan hälyttimiä kaikkeen vähänkin arvokkaampaan. Minkä kirpputori sille voi, jos joku varas tulee esimerkiksi hälärinpoistajalaite taskussaan ja vie tavaraa mukanaan? Akselissahan ei pidetä minkäänlaista luetteloa tavaroista - millä ensinäkään myyjänä oleva asiakas voisi todistaa, että juuri hänen tämä ja tämä tavara on varastettu? Usein asiakkaat ovat myös hieman vainoharhaisia. Olin kerran kassajonossa todistamassa tilannetta, jossa eräs myyjänä ollut asiakas huusi naama punasena henkilökunnalle, että häneltä on kyllä aivan varmasti varastettu arvokas Beatlesien keräilylevyboksi. No, eräs henkilökunnasta muisti kyllä myynneensä levyn mutta myyjä ei uskonut tätäkään. Sitten henkilökunta kävi kassanauhat läpi ja etsi tälle vihaiselle myyjälle kohdan, missä tarkasti näkyi juuri levyboksin suuruinen summa lyötynä hänen pöytäänsä. En tosin väitä etteikö Akselista varastettaisi tavaraa, aivan varmasti varastetaan kun "normaaleissa" myymälöissäkin on tietty prosentti hävikkiä joka päivä. Poliisia ei muutenkaan kiinnosta mitkään kirpparivarkaudet. Akselissa käynneet ovat varmaan myös huomanneet, että lähes jokainen henkilökunnasta on naispuolinen ja useimmat heistä erittäin pienikokoisia. Mitä he voisivat varkaille tehdä? Ja kun tilanne on tämä niin ymmärrän kyllä hyvin, etteivät itsepalvelukirpputorit ota vastuuta varastamisista. Tämä siis kommenttina tuohon varastamisasiaan. Mielenkiintoiselta kyllä kuullostaa tuo että tavaroita olisi myyty etukäteen. Kerro ihmeessä minkälaisen selityksen saat asiaan (jos siis vielä jatkat asian selvittelyä).

Kokonaispalvelussa kirpputorin henkilökunta laittaa ne varashälyt niihin tavaroihin, joten kyllä ne on hälyillä varustettu. Kirpputorin kuuluu tietenkin ottaa vastuu varastamisesta, eikä mitkään henkilökohtaiset näkemykset kuulu siihen asiaan vaikuttaa. Jos henkilökunta katsoo tällaista asiaa läpi sormien, että antavat varkaiden viedä myyjiensä juttuja, niin silloin on itse henkilökuntakin syyllistynyt rikokseen.

mutta olen lähes 100% varma, että myös kokonaispalveluasiakkuuden sopimusehdoissa lukee jotain tyyliin ettei kyseinen yritys ota vastuuta tavaroiden varastamisesta yms mitä tuolla ylempänäkin oli lainattu vuokrausehdoista. Siitähän voi sitten olla montaa mieltä onko se oikein vai ei mutta tosiaan, jos ihan maalaisjärjelläkin miettii mikä on poliisien kiinnostus alkaa selvittämään jotain kirpputorivarkautta? En yhtään vähättele tätä asiaa, tiedän että Akselissakin monet tuovat arvokasta tavaraa myyntiin, mutta ihan näin realistisesti ajatellen. Akseli on myös ollut usean vuoden ajan toiminnassa, luulisi että Kuluttujalautakunnan puuttuneen heidän toimintaansa jos siinä olisi jotain laitonta...

Mulle ainakin on alusta asti ollut selvää (olen usean kerran myynnyt Akselissa), että vien omalla vastuullani tavarat myyntiin. Vaikka laittaisin kuinka hälyttimiä, voi olla että ne joku sieltä varastaa ja sille ei sitten mitään mahda. Plussan puolelle olen reilusti aina jäänyt ja mielestäni hyödyt ovat haittoja suuremmat vaikka muutama tavara nyt jonkun mukaan lähtisikin :)

kuluttajaneuvonnan sivuillahan juuri sanotaan, että luki sopimuksessa mitä luki, niin kirpputorin pitäjän olisi silti korvattava varastettu tavara! Minusta kyllä poliisien pitäisi olla kiinnostunut, jos kirpputorin pitäjä itse vedättää myyjiään! Sehän on jo suuremman luokan rikos, eikä mikään asiakkaan pieni näpistys (yhtään tätäkään vähättelemättä...). Akseli on ollut toiminnassa vasta jokusen vuoden. Vastaavia kokemuksia löytyy netistä useampiakin, valitettavasti. Täällä ollaan valitettavasti vaan vähän saamattomia viemään asiaa eteenpäin, ja silloinkin, kun joku asiaa vien eteenpäin, niin ne usein kaatuvat näytönpuutteeseen. Kuluttajariitalautakunta ei myöskään tunnu ottavan käsiteltäväkseen tällaisia tapauksia, he katsovat, että myös kirpputorin kanssa sopimuksen allekirjoittanut on ollut ikäänkuin osallisena liiketoiminnassa tienaamistarkoituksessa, eikä he täten kohtele kirpputorin kanssa asioivaa henkilöä kuluttajana. Tämän takia huijaukset on vaikea tuoda ilmi, kun pitäisi lähteä yksityisesti ajamaan asiaa, ja harvalla oikeasti on siihen resursseja. Tällaisen asian edessä on siis kuluttaja aika avuton. Poliisille sitten asiasta vaan ilmoitusta, mutta heilläkin on niin kiireisiä asioita, kuten Mäkin pellejen jahtaaminen.

Minusta niissä Akselin kanssa allekirjoitettavissa sopimuksissa ei edes ole mainintaa siitä, että he eivät olisi korvausvelvollisia varastetusta tavarasta. Lukee kai siis vain netissa noi jutut.

mulla ei ole hajuakaan koko kirppiksestä, mutta ärsyttää kun sä laitat JOKA palstalle mitä vaan keksit tän saman jutun. Ilmeisesti sulla riittää hyvin aikaa lasten hoidon ohella? Luulis, että muutakin tekemistä JA kirjoittamista olisi...

Lainaus:

mulla ei ole hajuakaan koko kirppiksestä, mutta ärsyttää kun sä laitat JOKA palstalle mitä vaan keksit tän saman jutun. Ilmeisesti sulla riittää hyvin aikaa lasten hoidon ohella? Luulis, että muutakin tekemistä JA kirjoittamista olisi...

Huvittavaa. :D Tämä henkilö varmaan ei ole yhtään aktiivinen joka palstan höylä, jos on näin hyvin tietoinen, mitä missäkin tapahtuu! ;)

Kukaan ei oikeasti keksi tällaisia juttuja tyhjästä.

Lainaus:

Mikäköhän sinulla muuten on vikana, kun luet juttuja, jotka ei sinua (muka?) mitenkään koske?

Lainaus:

Okei... Anteeksi nyt vain, mutta minun on ihmeteltävä kommenttiasi todenteolla...

Olen alkuperäinen, ja postasin siis ton aloituksen yli kuukausi sitten muutamaan eri paikkaan, jotta saisin kuulla enemmän kokemuksia. Ne kaikki muut keskustelut, jotka olen aloittunut, on kyllä kai ilmeisesti jo kuolleet kasaan heti sen alun jälkeen, ja hautautuneet jonnekin muiden viestien sekaan. Tämä on siis kai ainoa, johon joku käy aina välillä jotain kommentoimassa. En ole kyllä nyt käynyt tarkistamassa muita pitkään aikaan, vaikka tarkoitus oli, sillä minä tosiaan olen kiireinen... siksi otin kokonaispalvelunkin! ;) En edes lue lainkaan muita ketjuja tälläkään palstalla, vaan luen vain tämän, jos tähän on joku jotain kommentoinut, ja senkin teen harvoin. Jos sinä ihan oikeasti olet löytänyt näitä ketjujani jostain, niin sinun on todellakin varmaan googlettamalla täytynyt ne kaivaa esiin, kun postauksesta on todellakin jo yli kuukausi! Minä kyllä kyseenalaistan sinun intressin asiaan, sillä ei nämä vanhat ketjut nyt mitenkään vahingossa voi hyppiä koko ajan sinun silmiisi, varsinkaan, kun sinulla ei pitäisi olla mitään hajua tosta kirppiksestä. Miten ihmeessä jollain ihmisella voi olla niin paljon aikaa käsissä, että lukisi jostain kirppiksestä juttuja, joka ei itseä ollenkaan kosketa. Erityisen outoa on vielä se, että vedät asiasta noin kovasti herneen nenään, ja väität juttua keksityksi, vaikket tiedä asiasta mitään. Minä tosiaan olen kiireinen, enkä ihan hataralta pohjalta tällaista olisi nettiin vaivautunut kirjoittamaan. Mikäli olisin uskovaisin ihminen maailmassa, niin voisin käsiraamatullakin vannoa puhuvani totta tästä asiasta. Minulla on kyllä muutakin elämää, että jos jotain häiritsee, että tämä keskustelu pyörii palstan etusivulla, niin älkää kommentoiko tähän, niin johan tämäkin tippuu jonnekin hännille. ;)

(Sen verran vielä, että minä todella hyvätahtoisesti koitin alussa selvittää asiaa Akselin kanssa, eikä sieltä tullut vastakaikua, joten sen tähden ajattelin, että jospa sitten saisin kuulla edes jotain avartavaa tätä reittiä... En ole ihan mikään päätön kana, joka suinpäin ryntää mesoamaan. ;) )

Hyvät yöt! :)

-Alkuperäinen

en nyt ylempänä puhunutkaan tuosta omistajien "vedättämisestä" vaan lähinnä tavaran katoamisesta. Aina kun minä vien Akseliin tavaraa ja täytän sopimuksen, henkilökunta kysyy olenko tutustunut myyntiehtoihin. Sopimukseen taitaa olla koottu vaan tiivistetty versio siitä, mutta ainakin minä sain ensimmäistä kertaa paikkaa varatessani kaikki ehdot kotiin luettavaksi. Muistaakseni tämä varastamisasia kyllä on myös sopimuksessa mainittu.

Kuluttajalautakunnan sivuilla noissa kirppispykälissä mainitaan jotain sen tapaista, että "mikäli pystytään osoittamaan että kirpputorin valvonnan järjestämisessä on ollut puutteita" , liittyen siis tuohon vastuuseen varastetuista tavaroista (en nyt valitettavasti jaksa etsiä kohtaa kyseisistä pykälistä). Akselissahan on valvontakamerat, siitä en sitten tiedä kun olen tosiaan kuullut etteivät ne kovin tarkasti kuvaisi kun ei niitä kai katsota vaikka varkautta epäiltäisiinkin... Ja tosiaan jos miettii että joku perus pulliainen pöllii Akselista jotain, mitä hyötyä siitä edes on että hänestä on kuva tallennettuna kameralle? Tuskinpa kukaan häntä tunnistaa.

Tämä varastelujuttu on mielestäni sellanen asia missä kannattaa käyttää maalaisjärkeä kuten ylempänä jo totesinkin. Kun olet viennyt kokonaispalveluun tavaroita myyntiin kyllähän se on ollut tiedossasi, että ihan samaan tilaan ne tavarasi tulevat myyntiin kuin oman pöydän vuokranneidenkin tavarat. Eli ei varmaan kannata silloinkaan viedä sellaista tavaraa, joka kadotessaan harmittaa? Valitettavasti kun hälyttimetkään eivät nykypäivänä varkauksia estä...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat